همه‌پرسی استقلال کردستان، تاکتیکی برای فشار بر بغداد است

۲۵ تیر ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۸ کد : ۱۹۷۰۱۹۱ سرخط اخبار

نماینده منطقه کردستان عراق در تهران با تاکید بر اینکه کردها ترجیح می دهند بخشی از عراق باشند، گفت که همه پرسی استقلال صرفاً یک تاکتیک مذاکراتی برای اعمال فشار بر بغداد است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «ناظم الدباغ» نماینده منطقه کردستان عراق در تهران، پافشاری کردها بر برگزاری همه پرسی در منطقه کردستان عراق در تاریخ 25 سپتامبر (سوم مهرماه) را تاکتیک مذاکراتی برای اعمال فشار بر بغداد و وادار ساختن آن به عمل به وعده اش درباره پرونده های انرژی و تقسیم قدرت دانست و گفت، کُردها ترجیح می دهند به عنوان بخشی از عراق باقی بمانند.

وی در گفت وگو با «خبرگزاری فرانسه»، از حمله احتمالی نیروهای عراقی به مواضع کُردها، پس از آزادسازی موصل از دست داعش ابراز نگرانی کرد و گفت: ما برای برگزاری همه پرسی اقدام کردیم تا مشکلاتمان را در عراق حل کنیم و تا به این لحظه ما قصد جدایی نداشته ایم. ما این احساس را نداریم که عراق ما را پذیرفته باشد و به همین دلیل نیز تلاش می کنیم تا فرصت های مناسب را با دیپلماسی، پارلمان و مردم غنیمت بشماریم و حقوق خود را مطالبه کنیم. اگر مقامات عراق نمی خواهند مشکلات ما را حل کنند، ملت ما آماده فداکاری است.

دباغ در ادامه بغداد را به عدم پایبندی به وعده های اصلی درج شده در قانون اساسی سال 2005، درباره وضعیت کرکوک متهم کرد؛ شهری که در مرز میان منطقه خودگردان کردستان و بقیه عراق واقع شده است.

نماینده منطقه کردستان عراق افزود: بغداد قوانین مربوط به درآمدهای نفتی و تامین نیروهای امنیتی کردستان معروف به پیشمرگه که نقشی مهم در نبرد با داعش ایفا کرده اند را تصویب نکرده است. من معتقدم که برخی از رهبران عراق همچنان مانند بعثی ها  (اشاره به حزب صدام و مواضع ضد کردی او) فکر می کنند.

مقام های بلندپایه دولتی و برخی احزاب سیاسی کردستان عراق تاریخ برگزاری همه پرسی برای اعلام استقلال کردستان عراق را ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ اعلام کرده اند. برخی احزاب نیز با این اقدام مخالفت کرده اند.

این تصمیم در نشستی در اربیل عراق به ریاست مسعود بارزانی رئیس دولت کردستان عراق گرفته شد؛ کسی که گفته می شود دوره ریاست او به پایان رسیده و ریاست او غیرقانونی است.

در بیانیه ای که در پایان آن نشست منتشر شد، آمده است که رأی گیری در سه استان تشکیل دهنده این منطقه و همچنین نواحی خارج از مدیریت منطقه برگزار خواهد شد. ایران، ترکیه، سوریه و همچنین آمریکا با این تصمیم کُردها برای رفتن به سمت استقلال کامل موافق نیستند.

کلید واژه ها: منطقه کردستان منطقه کردستان عراق


نظر شما :