ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از انصراف عربستان از حمله به قطر تا بازگشت آوارگان سوری

۰۵ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۷۰۴۳۸ اخبار اصلی خاورمیانه
انصراف عربستان سعودی از حمله به قطر، بازگشت آوارگان سوری، سرمایه گذاری کلان و مرموز عربستان در مالدیو، پیش بینی 5 میلیارد دلاری تجارت ایران و عمان و بازخواست ابراهیم جعفری در پارلمان عراق به اتهام پرونده های مالی از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از انصراف عربستان از حمله به قطر تا بازگشت آوارگان سوری

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

انصراف عربستان از حمله به قطر

ناصر هادیان، استاد دانشگاه در نشست بنیاد باران گفت که یک آدم بسیار بسیار معتبر 4، 5 روز پیش به من گفت که چهارشنبه هفته گذشته قرار بوده عربستان به قطر حمله کند و اول از همه ساختمان الجزیره در دوحه را بمباران کند.

وی در ادامه گفت: «چیزی که عربستان را از این حمله متوقف کرده تلفن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا بوده که عربستانی ها را قانع کرده است که دست به چنین حمله ای نزنند.»

هادیان عامل دیگر را سفر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا به منطقه دانست و گفت که سفر او به کویت، قطر و عربستان در همین راستا بوده که میانجی گری کند و نگذارد آنها دست به چنین حمله ای بزنند.

 

سرمایه گذاری کلان و مرموز عربستان در مالدیو

یک کارشناس برجسته آسیایی به سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی که در روزنامه لبنانی النهار قلم می زند، گفته است که عربستان سعودی سرمایه گذاری های کلانی را در مالدیو کرده تا آن جا که نهادهای مدنی نسبت به اهداف پنهانی این سرمایه گذاری ها و فسادی که در خفا پشت این سرمایه گذاری هاست، اعتراض کرده اند. عربستان سعودی در 19 جزیره مالدیو سرمایه گذاری های کلان کرده که از ابعاد آن اطلاعات چندانی در دست نیست.

این کارشناس برجسته آسیایی گفته است که یکی از کارهای عربستان جذب محصل در مکاتب علوم انسانی خود و تهیه بورسیه تحصیلی برای آنها در عربستان است که در پی آن، این افراد با تفکرات سلفی گری آشنا می شوند و حتی ممکن است جذب آن شوند.

 

پیش بینی 5 میلیارد دلاری تجارت ایران و عمان

پایگاه خبری اسکای گزارش داد که پیش بینی می شود تجارت میان ایران و عمان  از 370 میلیون دلار در سال 2015 به 5 میلیارد دلار تا سال 2021 افزایش یابد.

این پایگاه خبری در ادامه گزارش می دهد که بزرگترین شرکت خودروسازی ایران یعنی ایران خودرو، سرمایه گذاری مشترکی را با طرف عمانی برای ساخت کارخانه تولید محصولات این شرکت در عمان انجام داده است. یک کارخانه فناوری های نانو، مجتمع جدید بیمارستانی و از همه مهم تر خط لوله گاز زیردریایی به طول 124 مایل از دیگر پروژه های مشترک دو کشور است.

اسکای درباره خط لوله گازی ایران به عمان می نویسد که پروژه خط لوله گاز عمان را قادر می سازد تا گاز ایران را به راحتی وارد کند و به عمانی ها اجازه می دهد تا گاز مایع خود را راحت تر به دیگر کشورها بفروشند.

 

استبداد در عمان

پایگاه خبری اسکای می نویسد، سلطان قابوس که در ایام جوانی رویکردی اصلاح طلبانه داشت در حال حاضر به شکلی فزاینده استبدادی برخورد می کند و دستگاه های دولتی و مقررات تنظیم شده رسانه ای به شدت از او حمایت می کنند.

به نوشته اسکای، پلیس می تواند بدون حکم وارد خانه های مردم شود. دولت سانسور روزنامه ها را در دست دارد و می تواند تصمیم بگیرد که چه کسی کار روزنامه نگاری انجام دهد و این کار برای چه کسی ممنوع است. خبرنگار اکونومیست اخیرا پس از دیدارش از عمان درباره فردی که به او زنگ زد گفت: «آن فرد ممکن است تنها به خاطر گفتگو با من بازداشت شود.»

 

بازگشت آوارگان سوری

روزنامه الاهرام گزارش داد که با اعمال آتش بس اخیر میان روسیه و امریکا بر سر سوریه در مناطق جنوبی و جنوب غرب این کشور، و همچنین اعمال منطقه کاهش تنش توسط ایران، روسیه و ترکیه در سوریه، در هفته های اخیر نزدیک به نیم میلیون آواره سوری به شهرها و خانه و کاشانه شان برگشته اند.

به نوشته الاهرام پیش بینی می شود در صورت تداوم آتش بس افراد بیشتری به سوریه برگردند و این رقم در روزهای آینده از یک میلیون نفر فراتر برود.

 

طرح کنترل پاکستان توسط هند

منابع امریکایی به سرکیس نعوم، روزنامه نگار معروف لبنانی که در روزنامه النهار قلم می زند، گفته اند که امریکایی ها طرحی دارند مبنی بر این که اگر اوضاع در پاکستان بسیار وخیم شد هند وارد عمل شود و زمام امور پاکستان را به دست بگیرد.

این مقامات گفته اند که این اتفاق نمی افتد مگر در صورتی که امریکا موفق شود سامانه های هسته ای و موشکی مهم پاکستان را به کنترل خود در آورد یا تهدید آنها را مهار کند. این هم الآن بسیار سخت است. الآن در وضعیت فعلی برای امریکا بسیار دشوار است که بتواند سامانه های هسته ای و موشکی پاکستان را به نظارت خود درآورد یا آنها را خنثی یا مهار کند.

 

تیرگی روابط امریکا و پاکستان

یک پژوهشگر معروف آسیایی مقیم امریکا به سرکیس نعوم، روزنامه نگار معروف لبنانی گفته است که روابط امریکا و پاکستان در حال حاضر بسیار تیره است. امریکا پاکستان را متهم می کند که در برابر تروریسم آسان می گیرد و اجازه می دهد گروه های تروریستی آزادانه فعالیت خود را انجام دهند. پاکستان همچنین اجازه می دهد که گروه های تروریستی بدون وجود مانعی نیرو جذب کنند.

این پژوهشگر آسیایی به سرکیس نعوم گفته است که امریکا سلسله تدابیری را برای تحت فشار گذاشتن پاکستان در دستور کار دارد از جمله این که پاکستان را در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد یا از ناتو بخواهد همکاری نزدیک خود را با پاکستان متوقف کند.

 

بازخواست از ابراهیم جعفری به اتهام فساد مالی

عادل النوری، عضو کمیسیون پاکدستی در مجلس عراق اعلام کرد ظرف روزهای آینده ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه به مجلس احضار خواهد شد و بر سر پرونده های فساد مالی منصوب به وی مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.

به گزارش زورا پرس، وی در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت که نمایندگان مجلس در حال جمع آوری امضا برای بازخواست وی در کوتاهترین زمان ممکن هستند و کمیسیون پاکدستی خود مسئولیت بازخواست او را بر عهده می گیرد.

فراکسیون اصلاح که ابراهیم جعفری ریاست آن را بر عهده دارد این اقدام را نکوهش کرده و آن را توطئه ای علیه جعفری قلمداد کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عربستان سعودی قطر سوریه عراق پاکستان


نظر شما :