مسعود بارزانی به انصراف فکر می کند

توقف کمک ها به پیشمرگه، تهدید امریکا برای تعویق رفراندوم

۳۰ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۷۱۰۴۹ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع آگاه کُردی گفتند که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به سمت تعویق برگزاری رفراندوم بدون دریافت ضمانت هایی که از ایالات متحده مطالبه کرده بود، متمایل شده است.
توقف کمک ها به پیشمرگه، تهدید امریکا برای تعویق رفراندوم

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه کُردی گفتند که مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به سمت تعویق برگزاری رفراندوم بدون دریافت ضمانت هایی که از ایالات متحده مطالبه کرده بود، متمایل شده است. ایالات متحده اخیرا کردها را تهدید کرده است که کمک های خود را به آنها در صورت برگزاری رفراندوم در 25 سپتامبر پیش رو قطع خواهد کرد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، رسانه ها به نقل از مقامات عالی رتبه در وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) نقل کردند که «ایالات متحده قصد دارد به سمت تعلیق کمک های مالی و نظامی خود به پیشمرگه های کُرد به دلیل پافشاری کردها به برگزاری رفراندوم استقلال در ماه سپتامبر پیش برود.»

یکی از مسئولان در این باره گفت: «پرداخت مالی اخیر به اقلیم کردستان در خلال ماه آگوست پرداخت خواهد شد و از الآن به بعد توپ در زمان اقلیم کردستان است که تصمیم بگیرد چه می خواهد بکند.»

نیروهای پیشمرگه کرد به کمک های امریکا تکیه دارند تا بتوانند از نیروهای خود در مرز اقلیم کردستان با مناطق عربی مجاور آن که اکثر آنها شاهد فعالیت قدرتمند شبکه داعش است، پشتیبانی کند.

به گفته منابع نظامی در بغداد، قطع کمک های امریکایی به پیشمرگه امنیت اقلیم کردستان را در معرض خطر قرار خواهد داد، به ویژه که داعش همچنان در استان کرکوک قدرتمند است. کرکوک در مجاورت اربیل، پایتخت اقلیم کردستان واقع شده است.

کمک های امریکایی در تقویت گسترش نیروهای پیشمرگ بر مناطقی که تحت کنترل ارتش عراق بود قبل از این که به دست داعش بیفتد، کمک کرد.

منابع سیاسی در بغداد گزارش دادند که حفظ کرکوک غنی از نفت توسط پیشمرگه که بعد از عقب نشینی نیروهای عراقی در سال 2014 به دست آنها افتاد در گرو کمک های امریکایی از نیروهای کرد است. دولت عراق کرکوک را بخشی از خاک خود می داند و از کردها خواسته است که از منطقه بیرون بروند اما نیروهای کرد از پاسخ گفتن به این خواسته بغداد خودداری کرده اند. فرماندهان پیشمرگه همچنین بعید می دانند که ایالات متحده کمک های نظامی را آنها قطع کند.

جبار یاور، یکی از مسئولان امنیتی در اقلیم کردستان عراق در این باره می گوید: «هیچ نشانه ای که نشان دهد ایالات متحده به سمت قطع کمک ها به نیروهای پیشمرگه متمایل شده است وجود ندارد و ما هم بعید می دانیم چنین اتفاقی بیفتد.»

وی تاکید می کند، دولت امیکا به حمایت از پیشمرگه با سلاح و کارشناسان و مربیان ادامه می دهد و به فرماندهان نظامی کرد در مبارزه با تروریسم کمک می کند.

وزارت دفاع امریکا روز پنج شنبه فاش کرد، به نیروهای پیشمرگه کرد از آغاز عملیات علیه داعش در سال 2014 تا کنون صدها میلیون دلار کمک کرده و این جدای از پشتیبانی های نظامی و تسلیحاتی با موافقت بغداد به آنهاست.

ایریک باهون، سخنگوی وزارت دفاع امریکا در این باره گفت: «پنتاگون در ژوئن 2016 تفاهم نامه با پیشمرگه امضا کرد با این هدف که کمک های مالی به نیروهای درگیر در جنگ آزادسازی موصل تامین شود.» وی اما گفت: «این کمک های مالی بر اساس توافق صورت گرفته اکنون به پایان رسیده است.»

در راستای تاکید مجدد واشنگتن بر مواضعش، ژنرال ژوزف فوتیل، فرمانده نیروهای مرکزی امریکا روز پنج شنبه به مسعود بارزانی ابلاغ کرد که «امریکا بر ضرورت تعویق رفراندوم در اقلیم کردستان تاکید دارد.»

در پاسخ به این سوال که آیا بغداد از ایالات متحده خواسته است که به بارزانی فشار بیاورد، یک مقام مسئول در دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق گفت که «چنین چیزی ممکن است» اما از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد.

منابع سیاسی در بغداد همچنین گفتند که «ایالات متحده تلاش می کند نقش میانجی را میان بارزانی و رهبران سیاسی در بغداد ایفا کند تا به این ترتیب تضمین های لازم برای کردها در صورت تعویق همه پرسی به دست آید.»

به گفته این منابع واشنگتن تلاش می کند که بغداد را راضی کند که ضمانت های کافی به ارابیل با هدف تعویق رفراندوم بدهد.  

ایالات متحده بر این باور است که تضمین دادن سهمی عادلانه از بودجه سالانه عراق به کردها شاید بارزانی را بر آن دارد که به تعویق رفراندوم فکر کند.

بارزانی خواستار ضمانت هایی بر سر آینده منطقه نفت خیر و مورد منازعه کرکوک است که آن را با توجه به اهمیتش کردها «بیت المقدس کردستان» می نامند. برای همین بارزانی می خواهد نفوذ کردستان در بغداد را بازگرداند که بعد از برکناری هوشیار زیباری از وزارت دارایی بسیار کاهش یافته است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پیشمرگه اقلیم کردستان بارزانی کرکوک


نظر شما :