علت سفر دوباره نتانیاهو به مسکو

۰۱ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۱:۲۹ کد : ۱۹۷۱۱۰۹ سرخط اخبار

تحلیلگر اسرائیلی در یادداشتی نوشت، جنگ در سوریه در حالی به پایانی زودتر از حد انتظار خود نزدیک می شود که بشار اسد همچنان در قدرت مانده و اسرائیل نگران آینده حضور ایران و حزب الله در سوریه است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» در یادداشتی با عنوان «مسکو، قدس و تهران... لحظه حقیقت» که به قلم ایال زیسر تحلیلگر اسرائیلی نوشته شده، وضعیت امروز بنیامین نتانیاهو در قبال سوریه را «سردرگم» توصیف کرد.

نویسنده آورده است: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دوباره با ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سوچی در ساحل دریای سیاه دیدار می کند؛ این دیدار می تواند مهم ترین دیدار بین دو طرف از ابتدای مداخله روسیه در جنگ داخلی سوریه در یک سال پیش تاکنون باشد.

وی افزود: این مداخله نظامی که روسیه را به همسایه شمالی اسرائیل مبدل کرد، در ابتدا موجب نگرانی از وقوع درگیری بین دو طرف شده بود، به گونه ای که نیروی هوایی روسیه و ناوگان این کشور که بدون دردسر و محدودیتی در داخل سوریه فعالیت می کرد، نزدیک بود به رویارویی با اسرائیل که به دنبال حفظ آزادی عمل خود در آسمان سوریه بود، کشیده شود.

زیسر گفت: حادثه سقوط جنگنده روسی توسط ترکیه در آسمان سوریه که در اکتبر 2015 روی داد منجر به بروز بحران خطرناکی در روابط بین آنکارا-مسکو شد و اردوغان را وادار به عذرخواهی از روسیه کرد اما در خصوص اسرائیل گفت وگوهای مدام بین پوتین و نتانیاهو مانع هر گونه درگیری احتمالی بین دو طرف شده است و از همین رو دو طرف به راه خود در سوریه ادامه دادند به گونه ای که روسیه گروه های مسلح را در مناطق مختلف سوریه هدف گرفته و آنها را نابود کرد و نظام بشار اسد را از سرنگونی نجات داد در حالی که اسرائیل هم بدون اضطراب و مزاحمتی به حملات خود در سوریه ادامه می دهد.

نویسنده اسرائیلی با اشاره به روند پرشتاب تحولات در سوریه، افزود: جنگ در این کشور به پایانی زودتر ازحد انتظار نزدیک می شود آن هم در حالی که بشار اسد در کرسی ریاست باقی مانده و اسرائیل هم در سردرگمی به سر می برد از اینکه چه انتظاری از رئیس جمهور سوریه با پایان جنگ می رود، آیا او همان رئیس جمهوری خواهد بود که تل آویو درصدد امضای توافقنامه صلحی با وی بود که به موجب آن در ازای بازگرداندن جولان، سوریه را از ایران و حزب الله جدا کند.

در این یادداشت آمده است: بشار اسد در سخنان روز یکشنبه خود در دمشق به این سوال تا حدودی پاسخ داد به گونه ای که وی اعلام کرد که جنگ در سوریه به پایان خود نزدیک می شود.

رئیس جمهور سوریه به مخاطبان خود تاکید کرد که سوریه با وجود اینکه بهترین فرزندان خود را در نبرد از دست داده اما مقاومت کرده است و پیروزی را به برکت روسیه، ایران و حزب الله به دست آورده و نام و عمل آنها در راه دفاع از سوریه در صفحات تاریخ ثبت خواهد شد.

تحلیلگر اسرائیلی بر این باور است که در واقع، هنگامی که جنگ در سوریه تمام شود طرف پیروز میدان، پوتین خواهد بود که برای نجات سوریه و نظام آن سنگ تمام گذاشت اما بازیگران اصلی دیگر میدان نبرد با تروریسم در سوریه، ایران و حزب الله بودند که دوشادوش روسیه و نیروهای دولتی سوریه مبارزه کردند.

در هفته های اخیر اسرائیل تلاش می کند این تضمین را بگیرد که توافق های مربوط به آتش بس که با ابتکار روسیه به اجرا درآمد، ایران و حزب الله را از مرزهای سوریه با سرزمین های اشغالی دور کند و به ایران برای ایجاد پایگاه های نظامی در سوریه یا تاسیساتی که از طریق آن اسرائیل را تهدید کند، اجازه داده نشود.

تحلیلگر اسرائیلی اظهار داشت: روسیه هم به حرف های اسرائیل گوش فراخواهد داد چون با آن سر دشمنی ندارد اما مسکو منافعی هم در سوریه دارد و به اعتقاد روسیه، اسرائیل باید همزیستی با ایران و حزب الله که هر دوی آنها متحدان حیاتی مسکو در منطقه هستند یاد بگیرد.

زیسر گفت: ملاقات بین نتانیاهو و پوتین همچنین به دلیل غیبت بازیگر آمریکایی در آن مهم است، معلوم است که دولت ترامپ هم راه اوباما را در پیش گرفته که گروه های مسلح در سوریه را به حال خود رها کند و بر اهدافی مهم تر و راحت تر مثل نابودی داعش متمرکز شود.

وی افزود: حالا این برای اسرائیل ارجحیت دارد که در ازای تحولات سوریه خطوط قرمزی را مشخص کند، چیزی که در طول سال های جنگ از آن منع شده بود به گونه ای که در سایه ایران، امنیت خود را به دست پوتین یا ترامپ نسپارد.

کلید واژه ها: ایران و حزب الله


نظر شما :