۴ گام احتمالی عربستان برای تشدید محاصره علیه قطر

۱۵ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۸:۱۷ کد : ۱۹۷۱۴۷۹ سرخط اخبار

منابع آگاه اعلام کردند عربستان که خیالش از بابت حج راحت شده، احتمالا چند گام جدید با هدف تشدید محاصره قطر خواهد برداشت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پس از پایان حج امسال که با مشکلی روبرو نشد ، منابع آگاه به حوزه خلیج فارس به روزنامه «رأی الیوم» گفتند احتمال می رود بحران میان قطر و کشورهای حاشیه خلیج فارس خصوصا در زمینه رسانه ای و سیاسی افزایش یابد و عربستان این ائتلافِ مخالف قطر را به گام های غافلگیرانه جدید بکشاند.

بر اساس گزارش مذکور، گام های احتمالی در موارد زیر خلاصه می شود:

اول: برگزاری نشست معارضان قطر در لندن در نیمه سپتامبر با حضور شخصیت های سیاسی و رسانه ای عربی و انگلیسی و قطری.

دوم: تلاش های بسیار زیاد عربستان سعودی و متحدانش برای قانع کردن آمریکا تا حاضر به استقبال «عبد الله بن علی آل ثانی» -گزینه جایگزین برای امیر فعلی قطر- در واشنگتن شود به نحوی که با مقامات رسمی دیدار کند و در رسانه های آمریکایی بازتاب داشته باشد.

سوم: احتمال افزایش فشار بر کویت تا از «عبد الله بن علی آل ثانی» برای شرکت در نشست آینده شورای همکاری خلیج فارس (که قرار است اول دسامبر در کویت برگزار شود) دعوت کند و کرسی قطر را به وی دهد همانگونه که دولت قطر در نشست سران کشورهای عربی در مارس 2013 ، کرسی سوریه را به « معاذ الخطیب» به نمایندگی از معارضان سوری داد.

چهارم: ترتیب دادن سفرهای عربی و بین المللی برای «عبد الله بن علی آل ثانی» که در آن با مقامات عالیرتبه دیدار کند و بعید نیست مصر، بحرین و امارات از اولین کشورهای مقصد این سفر باشد.

در ادامه این گزارش آمده است کارشناسان به تحولات قابل توجه در عربستان سعودی و ایران و سفرهای رسمی دو طرفه و نیز نزدیکی باز شدن سفارت میان دو کشور اشاره می کنند و می گویند سیاست جدید ریاض افزایش انزوای قطر و دور کردن ایران از دوحه به هر شیوه ای است.

رأی الیوم در پایان نوشت اما مشخص نیست که اگر این اقدامات انجام شود پاسخ قطر چه خواهد بود اما منابع وابسته به حاشیه خلیج فارس اعلام کردند دو موضوع بعید نیست: نشست آینده شورای همکاری در کویت به تاخیر بیفتد و دوم قطر از این شورا عقب نشینی کند یا عضویت خود را پس بگیرد.

کلید واژه ها: قطر


نظر شما :