ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از احتمال تایید برجام توسط ترامپ تا احتمال سفر حکیم به عربستان

۱۶ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۷۱۵۰۸ اخبار اصلی خاورمیانه
احتمال سفر سید عمار حکیم به عربستان، احتمال تایید برجام توسط ترامپ، دستگیری مزدور موساد در داعش و فشار متیس به ترامپ برای حفظ تیلرسون از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از احتمال تایید برجام توسط ترامپ تا احتمال سفر حکیم به عربستان

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

سفر سید عمار حکیم به عربستان سعودی

محمد ابو کلل، نماینده جریان حکمت به ریاست سید عمار حکیم در قاهره اعلام کرد که عربستانی ها از سید عمار حکیم دعوت رسمی به عمل آورده اند و وی در صورت مهیا شدن فرصت به آن کشور سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ابوکلل ضمن رد اخباری مبنی بر این که سید عمار حکیم گفته است که وی تنها در صورتی که جنگ یمن پایان یابد به عربستان خواهد رفت، گفت: «سید عمار هرگز چنین حرفی نزده، دعوت عربستان سعودی از او رسمی است و وی به محض این که فرصت میها شود به عربستان خواهد رفت.»

 

دستگیری مزدور موساد در داعش

روزنامه الاهرام گزارش داد که منابع امنیتی موفق شده اند فردی را دستگیر کنند که او جاسوس موساد در میان داعش در لیبی بوده است.

به نوشته این روزنامه این فرد که بنیامین افرائیم نام دارد تلاش می کرده برای داعش نیرو جذب کند و مردم را برای کارهای خرابکارانه و خشونت بار تحریک کند.

به نوشته این روزنامه این فرد در قالب امام مسجد در لیبی نماز می خوانده و برای مردم موعظه می کرده و آنها را به پیوستن به داعش و انجام کارهای تروریستی ترغیب می کرده است. الاهرام ننوشته که این فرد توسط کدام سازمان امنیتی دستگیر شده است.

 

رایزنی متیس با ترامپ برای حفظ تیلرسون

روزنامه الحیات نوشت که ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا فشار آورده است که تیلرسون را حفظ کند و اجازه ندهد به دلیل آن چه وی دخالت ناهماهنگ کاخ سفید در امور وزارت امور خارجه می داند از سمتش استعفا دهد.

الحیات همچنین نوشته است که رابطه تیلرسون با متیس بسیار صمیمی است و این دو به کمک هم تلاش می کنند سیاست خارجی امریکا را مدیریت کنند.

 

احتمال تایید برجام وجود دارد

سایت خبری دیلی سیگنال گزارش داد که فشارهای جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا و رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا ممکن است سبب شود که ترامپ بار دیگر برجام را تایید کند و از آن چه پیش از این وعده داده بود عقب نشینی کند.

این وبسایت گزارش داد که تیلرسون و متیس هر دو تلاش دارند که ترامپ را مجاب کنند حتما برجام را تایید کند و دیگر هم صحبت از لغو آن نکند.

 

انتقاد هادی عامری از حزب الله

هادی عامری، رئیس سازمان بدر و از سران حشد الشعبی از این که نیروهای حزب الله طی توافقی از مرزهای لبنان و سوریه به مرزهای عراق منتقل شدند، انتقاد کرد.

وی در گفت وگو با شبکه کردی روداو گفت که ما مراتب اعتراض خود را در این رابطه به اطلاع طرف حزب الله رساندیم. آنها گفتند این عناصر قرار است به 200 کیلومتری مرز عراق منتقل شوند اما بعدا روشن شد که به مرز عراق آمده اند. برای همین به طرف حزب الله اعتراض کردیم که نباید آنها را به مرز با عراق می آوردند.

 

استفاده آخرین تکنولوژی نظامی در رزمایش اسرائیل

رژیم صهیونیستی در رزمایش خود که گفته شده است بزرگترین رزمایش این رژیم طی حدود 20 سال گذشته محسوب می شود برای نخستین بار از تکنولوژی های تسلیحاتی دنیا استفاده خواهد کرد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، قرار است در این رزمایش از آخرین مدل خودروهای بدون راننده و همچنین قایق های بدون راننده برای اجرای عملیات تخلیه بار و نیرو استفاده شود.

رژیم صهیونیستی ادعا کرده است که این رزمایش را جهت آمادگی برای رویارویی احتمالی با حزب الله انجام می دهد و در آن تمامی سناریوهای احتمالی آزمایش خواهد شد.

 

ترامپ رای نژادپرست ها را همچنان دارد

روزنامه لوس آنجلس تایمز گزارش داد که یک نظرسنجی نشان می دهد که تقریبا دو برابر راهی دهندگانی که عملکرد ترامپ را «به شدت نامقبول» می دانند، عملکرد رئیس جمهور را «به شدت تایید» می کنند.

لوس آنجلس تایمز می نویسد اگر چه ترامپ رای بسیاری از محافظه کاران میانه رو را از دست داده و در میان آنها همانند سابق محبوب نیست اما همچنان رای محافظه کاران افراطی را دارد. ترامپ در توییترش ادعا کرده است: «حامیان اصلی ترامپ از هر زمان دیگری بزرگ تر و قوی تر هستند.»

 

هادی عامری: احتمال جنگ با کردها توهم است

هادی عامری، رئیس سپاه بدر در گفت وگو با شبکه کردی روداو گفت که همه پرسی استقلال کردستان به ضرر مردم کرد تمام خواهد شد، اما احتمال برخورد نظامی کردهای پیشمرگه با حشد الشعبی را رد کرد.

وی گفت: «حرف هایی که درباره احتمال برخورد نیروهای پیشمرگه با نیروهای داوطلب مردمی زده می شود، توهمی بیش نیست.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سید عمار حکیم رکس تیلرسون هادی عامری دونالد ترامپ


نظر شما :