بیست و نهمین بخش از سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم:

ترامپ از ایران متنفر است اما مجبور می شود با آن مذاکره کند

۲۹ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۷۱۸۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
ترامپ از ایران بدش می آید اما به طور مستقیم درگیر جنگ نظامی با آن نمی شود، اما در آینده مجبور می شود با آن «صحبت» کند.
ترامپ از ایران متنفر است اما مجبور می شود با آن مذاکره کند

دیپلماسی ایرانی: امسال برای هفتمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا بیست و نهمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

دیپلمات برجسته امریکایی که در طول دوران خدماتش با کل قضایای مختلف خاورمیانه عربی درگیر بود، و بعد از بازنشستگی اش نیز روی خاورمیانه کار می کرد و گزارش تهیه می کرد و همچنان بعضی وقت ها برای بعضی پرونده ها ماموریت می گیرد، در پاسخ به سوال من درباره محبوبیت ترامپ، گفت: «محبوبیتش جدید نیست اما ترامپ در یک صد روز اول دولتش رو در روی جمهوریخواهان و دموکرات ها قرار گرفت. آنها جلوی لغو «اوباما کر» (طرح بیمه بهداشتی رئیس جمهوری سابق) را گرفتند. جلوی ساخت دیوار در مرزهای امریکا و مکزیک را هم که او به دنبال ساخت آن بود، گرفتند و طرح ممنوعیت سفر مسلمانان برخی کشورهای اسلامی به امریکا را نیز به چالش کشیدند. البته او گفت که به دادگاه عالی تجدید نظر پناه خواهد برد تا جلوی قضات آکادمیک را بگیرد و طرح ممنوعیت خود را اجرا کند، عملا هم اخیرا کسی را که فکر می کرد او را تایید می کند و طرح او را به اجرا در می آورد به عضویت دولت در آورد. ترامپ به هر چه می خواهد پایبند نیست. بعضی وقت ها ممکن است از بعضی مواضع یا برنامه های خود شانه خالی کند. خوش شانس است که جیمز متیس، وزیر دفاع و مک مستر، مشاور امنیت مالی و رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه و مایک پمپئو، رئیس سازمان سی.آی.ای اش هستند. آنها در حزب جمهوری خواه تلاش می کنند که دولت او را مهار کنند، اما شخصیت قدرتمند و لجبازی دارد که نمی تواند از آن دست بکشد. او آدم باهوشی است اما تجربه سیاسی ندارد. قضیه دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا برای مهار او استفاده می شود. اگر تحقیقات ادامه پیدا کند و ثابت شود که واقعا با روسیه هم دست بوده احتمال دارد برکنارش کنند. بعضی ها می گویند احتمالا خودش را برای دور دوم ریاست جمهوری نامزد نخواهد کرد. اما بعد از این که کارش بیخ پیدا کرد.»

نظر دادم: «شما درباره تیم نظامی و امنیتی و سیاست خارجی در کاخ سفید ایجابی صحبت کردی، نظرت درباره تیم مدنی داخلی و حرف های سلبی ای که درباره آن می خوانیم و می شنویم مبنی بر این که راست گرای افراطی هستند، چیست؟» جواب داد: «استیو بنن تنها فرد مدنی تندرو در تیم اوست که او را بعد از مدت کوتاهی که برای شورای عالی امنیت ملی انتخاب کرده بود، از آن جا خارج کرد. به هر حال او در مسیر خروج از کاخ سفید است با وجود این که سمت مسئولیت ریاست استراتژیک را بر عهده دارد. کس دیگری نیز در کاخ سفید کنار بنون کار می کند که اصالتا مجارستانی است که چند سال پیش شهروندی امریکا را دریافت کرد. می گویند که یهودی های امریکایی و مجارستانی او را دوست ندارند. پدر یا پدربزرگ او جمعیتی را تاسیس کرد که با نازی ها همکاری می کرد و علیه یهودیان کار می کرد.»

از روابط روسیه – امریکا در دوران ترامپ چه می توان انتظار داشت؟ دیپلمات کارکشته و بازنشسته گفت: «فکر می کنم توافقی میان امریکا و روسیه وجود دارد که بحران سوریه راه حل نظامی ندارد بلکه باید از طریق سیاسی حل و فصل شود. این را هم معتقدم که توافقی برای عدم درگیری جنگی میان آنها به وجود آمده است. سوم معتقدم که توافقی روسی – امریکایی وجود دارد که هزینه بازسازی در سوریه پرداخت نشود بلکه این ویرانی و خرابی به هر کشوری که ممکن است انتقال یابد، منتقل شود. کشورهای عربی هزینه های آن را در صورتی که جنگ ها و بحران ها تمام شود، می پردازند. امریکا فرودگاه الشعیرات سوریه را با 59 موشک در واکنش به استفاده نیروهای بشار اسد از سلاح شیمیایی در خان شیخون موشک باران کرد، که این مساله محبوبیتش را بالا برد. از ایران بدش می آید اما به طور مستقیم درگیر جنگ نظامی با آن نمی شود. شاید سیاست «ترک توافق هسته ای میان ایران با مجموعه 1+5 دو سال بعد از توافق» را در پیش بگیرد. توافق هسته ای توافقی بین المللی است که ترامپ نمی تواند آن را لغو کند. اما قطعا به عربستان کمک خواهد کرد و به آن سلاح خواهد فروخت تا جلوی پیروزی ایران را بگیرد. اما در آینده من تصور می کنم که مجبور می شود با ایران «صحبت» کند. همچنین از قدرت نظامی برای پیروزی عربستان در یمن استفاده نخواهد کرد. چرا که اگر پیروز نشود مجبور می شود از خود دفاع کند که ممکن است شکست بخورد یا مرزهایش نقض شود. و قطعا او چنین چیزی نمی خواهد . او در عین حال می داند که سلاح هایی که به عربستان می دهد آن قدر کافی نیستند که بتواند در جنگ با ایران پیروز شود یا مانع از آن شود که متحدان یمنی آن مرزهایش را نقض نکنند. برای همین است که مجبور خواهد شد ضرورتا با ایران مذاکره کند یا حداقل مذاکره با ایران برایش ممکن شود. ایران در رهبری منطقه نقش دارد و در مبارزه با تروریسم «اسلام سنی تکفیری» آن طور که خودش آن را می نامد، فعال است. همچنین کشور قدرتمندی است. شاید عربستان در یمن پیروز شود. سوریه و جولان آن جایی برای ایران و حزب الله نیست. الآن روس ها و امریکایی ها در آن هستند و بعدا شاید چند سال دیگر برای حل آن با هم به تفاهم برسند.»

نظر دادم: گفته می شود که روسیه پایگاه نظامی در لیبی دارد؟ جواب داد: «روسیه چنین امکاناتی ندارد. در سوریه حداقلِ کاری که می توانست کرد، بر عکس امریکا که حداقل تحرک را انجام داد در حالی که امکانات بسیاری در این زمینه داشت.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله يادداشت‌ هاي جديد سركيس نعوم


نظر شما :