روسیه برای سال 2020 باز می‌گردد

انکارهای خطرناک ترامپ

۰۴ مهر ۱۳۹۶ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۷۲۰۰۲ اخبار اصلی آمریکا
مگر اینکه شما باور داشته باشید که هر سه سازمان اطلاعاتی اصلی ما درگیر یک برنامه ریزی دقیق هستند تا بگویند که روسیه در انتخابات آمریکا طرف ترامپ را گرفته است در غیر این صورت اتهام رئیس جمهور برای فریبکاری اخبار کاملا نادرست است.
انکارهای خطرناک ترامپ

نویسنده: کریس کیلیزا

دیپلماسی ایرانی: بسیاری از مردم ایالات متحده صبح درحالی از خواب بیدار می شوند که رئیس جمهور کشورشان درباره روسیه یا هیلاری کلینتون یا اخبار رسانه ها توییت کرده است. ترامپ توییت کرده است: «فریبکاری روسیه ادامه دارد و در حال حاضر تبلیغات آن در فیسبوک قرار دارد.» او باز توییت می کند: «درباره پوشش رسانه ای کاملا غیرمنصفانه و ناسازگار از هیلاری کلینتون چه می گویید؟» سپس مدتی کوتاه بعد او باز به توییتر برمی گردد و این بار می گوید: «بیشترین نفوذ بر انتخابات ما اخبار جعلی رسانه ها بود که برای هیلاری کلینتون فریاد می زنند. او یک نامزد بد بود.»

در اولیت توییت، ترامپ مستقیما اخبار روز پنج شنبه را که به طور گسترده در فیسبوک تبلیغ شده است، هدف قرار داد. این اخبار به طور ویژه به مشاور ویژه، رابرت مولر برمی گشت و بیش از 3 هزار آگهی بود که به تحقیقات او درباره روس ها می پرداخت. توییت دوم بر اساس استانداردهای ترامپ انجام شده بود. تلاشی برای اینکه مطالب رسانه ها درباره روسیه را تحت تاثیر قرار دهد و مهارت های کاندیدای رقیب اش در انتخابات را بار دیگر زیر سوال ببرد. ضررهای ادامه چنین مسیری از سوی ترامپ اما این است که اول این کار غلطی است و دوم راه نفوذ قدرت های خارجی در انتخابات ما را در آینده باز می گذارد.

اما اشتباه این مسیر در چیست؟ به این علت که تمامی آژانس های اطلاعاتی در موقعیت های مختلف گفته اند که دلایلی قطعی وجود دارد که روسیه قصد دخالت در انتخابات سال 2016 را به منظور کمک به ترامپ و صدمه زدن به کلینتون داشت. سازمان سیا، اف بی آی و ان اس ای روی این نکته دست گذاشته بودند. بر اساس اسناد، ارزیابی جامعه اطلاعاتی که در ماه ژانویه منتشر شد این طور بود:

«ما بر این عقیده هستیم که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور داده بود که در انتخابات ریاست جمهوری 2016 با نفوذ صورت پذیرد. هدف روسیه این بود که اعتماد عمومی به روند دموکراتیک انتخابات در ایالات متحده تضعیف شود، دوران حضور کلینتون در وزارت امور خارجه تحت الشعاع قرار گیرد و به صورت بالقوه بر روند انتخابات آسیب وارد شود. علاوه بر این ما دریافتیم که پوتین و دولت روسیه یک ترفند واضح برای انتخابات ریاست جمهوری انتخاب کرده اند و ترجیح آنها پیروزی ترامپ است. ما اعتماد بالایی به این قضاوت خود داریم.»

مگر اینکه شما باور داشته باشید که هر سه سازمان اطلاعاتی اصلی ما درگیر یک برنامه ریزی دقیق هستند تا بگویند که روسیه در انتخابات آمریکا طرف ترامپ را گرفته در غیر این صورت اتهام رئیس جمهور برای فریبکاری اخبار کاملا نادرست است. مشاور امنیتی ترامپ، ژنرال مک مستر روز پنج شنبه در برنامه «روز جدید» ترامپ به صورت جدی علیه اتهامات روسیه ایستاد: «سوال درباره چیزی که انجام شده است و آنها انجام داده اند، چه کسی به آنها کمک کرده اند و چگونه باید آن را متوقف کرد، مدام صورت می پذیرد. آیا از نظر شما اینها سوالاتی مشروع است و ما به آنها توجه می کنیم؟» مک مستر خود جواب می دهد: «البته که اینطور نیست. رئیس جمهور هم چنین کاری نمی کند.»

اما توییت های او داستان دیگری می گوید. چرا ترامپ آگاهانه از ارزیابی یکجانبه سازمان های اطلاعاتی خودش درباره نفوذ روسیه شکایت می کند؟ چرا که در ذهن خودش به این قضیه اعتبار بخشیده است و البته که روس ها در به پیروزی رسیدن او نقشی را ایفا کرده اند. واقعیت این است که روسیه به طور فعال در تلاش بود و در فعالیت های انتخاباتی ترامپ درگیر شد. اما آیا به این معنی است که ترامپ به تنهایی برنده کامل نبود و منصفانه به پیروزی نرسید؟ به شکلی بدیهی این درست نیست. درحالی که که تمام آژانس های اطلاعاتی موافقت می کنند که روسیه به دنبال دخالت در انتخابات به نفع ترامپ بود اما هیچ مدرکی مبنی بر اینکه دخالتی واقعی در رای گیری رخ داده باشد به دست نیامده است. تلاش روسیه در کمک به ترامپ واضح نیست حداقل وقتی که درباره رای گیری حرف می زنیم اما در هر حال این تلاش به موفقیت ختم شد. ترامپ کورکورانه در برابر این مجموعه از حقایق مقاومت می کند.

اصرار ترامپ در نقش رسانه های خبری در مبارزات انتخاباتی به نحوی تهدیدآمیزتر از اخبار درباره تلاش های خارجی برای نفوذ بر انتخابات آمریکا است. تمام مقامات اطلاعاتی از جمله جیمز کامی، مدیر سابق اف بی آی معتقد بودند که روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 موفق بود و این موفقیت نشانه ای از این است که آنها برای سال 2018 و 2020 بازخواهندگشت. کامی گفت: «من فکر می کنم که یکی از درس هایی که باید از ماجرای روسیه بگیریم این است که آنها چطور کار می کنند. باید انتظار داشته باشیم که آنها در سال 2018 و به ویژه برای سال 2020 بازگردند.» با تلاش برای تخفیف دادن تهدید روسیه برای تاثیر در انتخابات ایالات متحده، ترامپ می خواهد اطمینان حاصل کند آنچه مولر پیدا می کند باید از لنز کاملا خصوصی پیروان او بگذرد. اگر چنین چیزی انجام شود ارزشی وجود ندارد یا چیزی نزدیک به واقعیت پیدا نخواهد شد.

اما این بزرگ ترین مشکل نیست. بزرگ ترین مشکل این است که رئیس جمهوری ایالات متحده بارها و بارها، این عقیده مبنی بر اینکه روسیه در انتخاب او دست داشته را رد کرده است. این بدان معنی است که آن چه مولر توصیه می کند به وسیله ترامپ نادیده گرفته می شود یا به حداقل رسانده می شود. این مساله ای است که به احتمال زیاد دوباره به وقوع می پیوندد و این برای دموکراسی ما خطرناک است.

منبع: سی ان ان/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: دونالد ترامپ ایالات متحده امریکا اخبار جعلی


نظر شما :