سقوط اخلاقی حرکت به سمت نابودی است

هشدار و انتقاد تیلرسون از ترامپ بدون نام بردن از او

۰۴ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۲۳ کد : ۱۹۷۶۷۵۸ اخبار اصلی آمریکا
درحالی که تیلرسون اشاره ای به دونالد ترامپ نکرد، اما اظهاراتش انتقادی آشکار از رئیس جمهور آمریکا بود که روابط پرفراز و نشیبی با او داشت.
هشدار و انتقاد تیلرسون از ترامپ بدون نام بردن از او

نویسنده: تام مک کارتی

دیپلماسی ایرانی: وزیر سابق امور خارجه آمریکا در سخنرانی عمومی اخیر خود که پس از قطع همکاری با ترامپ انجام داد، انتقادهای صریحی از رواج بحران اخلاقی و بی صداقتی در ایالات متحده آمریکا مطرح کرد. به اعتقاد تیلرسون این مساله می توان برای کشور «مسیری در جهت نابودی آزادی باشد.»

تیلرسون که در ماه مارس از سوی ترامپ کنار گذاشته شد در سخنانی در «موسسه نظامی ویرجینیا» اشاره مستقیمی به ترامپ نکرد اما گفت: «اگر رهبران ما به دنبال کتمان حقیقت باشند یا مردم پذیرای واقعیت های دیگری باشند که ریشه در حقایق ندارد، شهروندان آمریکایی در مسیر دور شدن از آزادی قرار می گیرند. وظیفه و مسئولیت هر یک از ما شهروندان آمریکایی است که از آزادی یکدیگر دفاع کنیم و تشخیص دهیم که به چه چیزی می توان اعتماد کرد و به چیزی نمی توان، چه چیزی حقیقت است و چه چیزی دروغ. ما باید هویت قابل اتکا و رستگار خود را نشان دهیم و خواسته ما این باشد که رویای آینده بر اساس حقیقت آمریکا را حفظ کنیم. نباید به آرزو و رویا اتکا کنیم و امید داشته باشیم که حرف ها به عمل تبدیل می شود. باید بر اساس حقایق دیدی شفاف داشته باشیم و با حقیقت به مسائل بنگریم و به دنبال راه حل ها باشیم تا چالش ها را از پیش رو برداریم.»

دونالد ترامپ خود را به عنوان نماینده حقیقت معرفی کرده و عبارت «اخبار جعلی» را عمومی کرده است اما نظر او درباره اهبار بد چیست؟ اینکه رئیس جمهور در برابر عموم دروغ می گوید چه عاقبتی برای آینده و محبوبیت او خواهد داشت؟ آیا او به عواقب کارهای خود  و اثرات آن بر کشور و اطرافیانش واقف است؟

درحالی که تیلرسون اشاره ای به دونالد ترامپ نکرد، اما اظهاراتش انتقادی آشکار از رئیس جمهور آمریکا بود که روابط پرفراز و نشیبی با او داشت. تیلرسون با هشدار درباره اینکه بحران صداقت و درستکاری دموکراسی آمریکا را تهدید می کند، افزود: «وقتی که ما به عنوان مردمانی آزاد در پذیرش حقیقت تزلزل نشان می دهیم، حتی در جزئی ترین مسائل، در قبال آمریکا هم متزلزل می شویم. من تعهد ترامپ و خدماتش را می ستایم. او مرد خوبی است.»

ترامپ بارها عنوان کرده بود که او و تیلرسون بر سر مسائلی توافق ندارند از جمله توافق هسته ای ایران که تیلرسون می خواست آمریکا در آن باقی بماند. نمونه دیگری از اختلاف نظر این دو به سال 2017 و ماجرای قطر و عربسستان بازمی گردد. تیلرسون از عربستان انتقاد داشت و ترامپ از عربستان حمایت می کرد. ترامپ درباره تیلرسون گفتک «ما دقیقا به یک شکل فکر نمی کنیم.» تیلرسون به شکلی ابهام آمیز جزء نخستین کسانی بود که به ماجرای نشست ترامپ و رهبر کره شمالی واکنش نشان داد و در توییتر نوشت: «ترامپ با تلاش برای مذاکره با مرد کوتوله موشکی وقت خود را هدر می دهد.»

قدرتمندترین پیامی که وزیر امور خارجه سابق آمریکا فرستاد اهمیت ایستادن بر سر حقیقت بود: «اگر ما آمریکایی ها در حوزه عمومی و خصوصی با بحران اصول اخلاقی و صداقت در جامعه و میان رهبران خود مقابله نکنیم، دموکراسی آمریکا وارد سال های ابهام می شود. به گفته او، رئیس جمهوری آمریکا مکررا از مسائلی سخن گفته که ریشه در واقعیت ندارد. برای نمونه، او مدعی شده بود جمعیتی که در ژانویه ۲۰۱۷ در مراسم تحلیف وی حضور داشت، بسیار بزرگ تر از جمعیتی بود که در مراسم مربوط به آغاز ریاست جمهوری باراک اوباما حاضر شده بود.

تیلرسون از زمانی که از سمت خود برکنار شد سعی داشت که از صحبت در این رابطه طفره برود اما حالا هشدارهایی که می دهد نشان از نگرانی او و ماجراهای پشت پرده ای است که در کاخ سفید رخ می دهد. حالا مایک پومپئو کسی است که جای تیلرسون را در وزارت امورخارجه گرفته و این نمونه ای از اعتقادات پومپئو است: «خودستایی غرور نیست. زیاده خواهی نیست. توهم نیست. خودستایی اعتماد به نفس است. اعتقاد به خود و ایده های خود است و در مورد ما این حق قانونی آمریکا است.»

منبع: گاردین/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: تیلرسون دونالد ترامپ اخبار جعلی ایالات متحده امریکا


( ۱ )

نظر شما :