آیا احزاب آمریکا به توافق می رسند؟

دسامبر سرنوشت ساز ترامپ

۰۵ آذر ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۳۴۶۸ اخبار اصلی آمریکا
از حالا تا سال نو، کنگره با بیشترین ازدحام موارد قانونی رو به رو می شود که می تواند سرنوشت مثبت یا منفی سال اول دولت ترامپ را مشخص کند.
دسامبر سرنوشت ساز ترامپ

رایان لیزا

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ در میان روسای جمهور مدرن منحصر به فرد است. او ده ماه پس از روی کار آمدن، هیچ دستاورد قانونی قابل توجهی برای نشان دادن ندارد. معمولا روسای جمهور، به ویژه آنان که مانند ترامپ اکثریت را کنگره به دست آورده باشند، در اولین سال خود اقدامات مهمی انجام می دهند. رؤسای جمهور در اولین سال نخستین دوره خود اغلب در اوج محبوبیت بوده، دارای اکثریت در کنگره هستند و از رسوایی و حزب بازی هایی که بعدها آنها را محاصر می کند، در امان هستند. در سال دوم و نزدیک شدن به انتخابات میان دوره ای، برنامه ریزی قانونی رئیس جمهور، با تردید اعضای کنگره برای رای دادن به لایحه های پر مخاطره همراه می شود.

در واقع ترامپ عملکردی پایین تر از متوسط ریاست جمهورهای موفق سالهای اخیر داشته است. او محبوبیت خود را از دست داده و در رسوایی سقوط کرده است. تا کنون هیچ پیشرفت قانونی قابل توجهی به دست نیاورده است. بنابراین، ماه دسامبر برای کاخ سفید بسیار با اهمیت است.

از حالا تا سال نو، کنگره با بیشترین ازدحام موارد قانونی رو به رو می شود که می تواند سرنوشت مثبت یا منفی سال اول دولت ترامپ را مشخص کند. علاوه بر قانون کاهش مالیاتی که بیشترین تمرکز بر آن است و اتفاقا مخالف زیادی نیز دارد، لایحه های دیگری نیز باید این ماه به تصویب برسد. در تاریخ 8 دسامبر، پول تامین مالی دولت فدرال به اتمام می رسد. چهار تن از رهبران ارشد از احزاب دموکرات و جمهوری خواه در هفته های آینده برای انجام معامله در این خصوص به کاخ سفید رفته و با ترامپ دیدار خواهند کرد. چاک شومر و نانسی پلوسی، نمایندگان حزب دموکرات، بدون گرفتن امتیاز از ترامپ و جمهوریخواهان، رأی مثبت دموکرات ها را به ترامپ نخواهند داد.

دموکراتها، علاقه مند به تصویب سه قانون اصلی هستند: اصلاح طرح اوباما کر به طوری که مورد توافق هر دو حزب باشد، لایحه اصلاح طرح قانون طرح داکا در دوران اوباما که ترامپ به تازگی به آن پایان داد، و گسترش برنامه محبوب مراقبت بهداشتی کودکان SCHIP، که اخیرا منقضی شده است. نسخه کنونی لایحه مالیاتی نه تنها باعث اصلاح اوباماکر نشده است، بلکه شامل لغو بیمه اجباری اوباماکر می شود. احتمالا ترامپ مجبور می شود به یک یا چند اولویت دموکراتها رسیدگی کند.

آخرین باری که ترامپ با شومر و پلوسی معامله کرد، در ماه مه  بود، در آن زمان طبق مذاکرات تصویب شد مخارج باقی مانده از سال قبل، تا آخر سال جاری در حساب دولت باقی بماند. در حقیقت این قطعا مهمترین دستاورد قاونی سال اول دولت ترامپ بود. همچنین موفقیت بزرگی برای دموکرات ها به حسال می آمد چرا که بودجه ای برای ساخت دیوار مرزی که ترامپ درخواست داده بود، اختصاص نمی داد. ترامپ به شدت عصبانی بود و در توئیت خود نیز گفت: "دلیل مذاکره این برنامه آن بود که ما در سنا به 60 رأی احتیاج داریم که فعلا آنها را نداریم." همچنین در توئیت دیگری نوشت: "یا در سال 2018 سناتورهای جمهوریخواه بیشتری انتخاب می کنیم، یا اینکه قانون را به %51 یا بیشتر تغییر می دهیم."

جلسه سه شنبه در کاخ سفید بین ترامپ و رهبران کنگره دو حزب، به منظور جلوگیری از تعطیل شدن دولت در روز 8 دسامبر تشکیل می شود. اینکه جمهوریخواهان تا چه حد با دموکراتها راه بیایند شاید به وضعیت لایحه مالیاتی بستگی داشته باشد. حداقل نیمی از سناتورهای جمهوریخواه نگرانی های جدی سیاسی با این لایحه دارند و حداقل سه تن از آنها نیز به شدت مخالف ترامپ هستند، تا جایی که احتمالا به دنبال دلیلی برای مخالفت با قوانینی که ریاست ترامپ را قدرتمنتر کند، هستند. جمهوریخواهان اکنون نیز یک دلیل محافظه کارانه دارند: قانون جدید موجب افزایش 1.5 تریلیون دلاری کسری بودجه می شود.

اگر لایحه مالیات در سنا دست به دست شود، ممکن است، جمهوریخواهان انگیزه ای برای خطر کردن و تعطیل کردن دولت نداشته باشند، اما اگر این لایحه هفته آینده باطل شود، یا به تعویق بیافتد، ترامپ تحت فشار شدیدی برای جلوگیری از پایان سال بدون پیشرفت های قانونی مهم و همچنین هرج و مرج ناشی از تعطیلی دولت قرار خواهد گرفت. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق، ترامپ باید بار دیگر با دموکراتها معامله ای دیگر انجام دهد و اولویت های آنها را در نظر بگیرد.

در نتیجه، ترامپ سال اول خود را بدون هیچ گونه تصویب قانون های دموکراتیک، و دو معامله با پلوسی و شومر که موجب تقویت دستور کار دموکراتیک می شود، پایان خواهد داد. اگر احتمال این امر تشدید شود، باعث خشم محافظه کاران و جمهوریخواهان خواهد شد. برای ترامپ، ماه دسامبر می تواند تعیین کننده سرنوشت سال اول دولت او باشد.

منبع : نیویورکر / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: سیاست در آمریکا اختلاف احزاب در آمریکا لایحه کاهش مالیات در آمریکا


نظر شما :