گزارش دیپلماسی ایرانی از جلسه هفتگی سخگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

بعد از سفر وزیر خارجه فرانسه مکرون به ایران می آید/در قضیه فرودگاه بلگراد غلو شده است

۲۵ آذر ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۴ کد : ۱۹۷۳۶۹۷ خاورمیانه انتخاب سردبیر
حرف های نتانیاهو ملاک روابط ما با فرانسه نیست / مواضع مکرون درباره مسائل موشکی ایران بدفهمی است / سفر مکرون به ایران می تواند بسیاری از سوء تفاهم ها را حل کند/ سفر هیئت بحرینی به اسرائیل شرم آور است/ پیگیر موضوع برخورد بد با ایرانیان در فرودگاه بلگراد هستیم/ وزیر خارجه انگلیس قول پیگیری طلب ایران به محض بازگشت را داد.
بعد از سفر وزیر خارجه فرانسه مکرون به ایران می آید/در قضیه فرودگاه بلگراد غلو شده است

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران در مقر وزارت امور خارجه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی حضور بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا در تهران را از قبل برنامه ریزی شده دانست و گفت که هیچ ارتباطی میان این سفر با اعلام انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس و اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده وجود نداشته است.

او همچنین گفت: در سفر جانسون درباره مسائل اقتصادی و تبادلات بانکی و ارتقای روابط در تمامی سطوح مورد بررسی قرار گرفت. در جلسه وی با وزیر محترم امور خارجه او در جریان مشکلات ایران به خصوص در زمینه های اقتصادی و بانکی قرار گرفت و امیدواریم در جلسات بعدی این مشکلات حل شود. در این جلسه آن چه باید از سوی طرفین مطرح شود، مطرح شد. در این دیدار در بعضی موارد اشتراک نظرات قوی ای میان دو طرف وجود داشت که می تواند در آینده به نتایج مطلوب خود برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه همچنین گفت: ایران بر اصول خود به عنوان یک کشور مقتدر و موثر در منطقه پابرجاست و امیدواریم که دولت بریتانیا بر این اساس روابط خود را با ایران تعریف کند.

وی همچنین درباره پرونده نازنین زاغری گفت: «در این جلسه درباره تفکیک قوای قضایی و دولتی برای آقای جانسون توضیح داده شد و اشاره شد که ایران بحث دو تابعیتی را قانونی نمی داند و خانم زاغری دوره مجازات قضایی خود را سپری می کند. به او گفتیم که دولت دخالتی در بحث های قضایی ندارد و قوه قضاییه مستقل عمل می کند.»

وی همچنین در پاسخ به سوال خبری درباره درخواست ایران از تونس برای میانجی گری میان ایران و عربستان گفت: «ما از هر کشوری که در جهت ثبات و استقرار منطقه تلاش کند استقبال می کنیم اما به طور مشخص از تونس چنین درخواستی نداشتیم. ما مذاکراتی با آنها درباره مسائل منطقه داشته ایم ولی از آنها به طور مشخص برای میانجی گری میان ما با عربستان درخواستی نداشته ایم. در حال حاضر هیچ تحولی در روابط ایران و عربستان به وجود نیامده و ریاض با عدم درایت و عدم دقت بر طبل سابق می کوبد و مسائل منطقه را بی دقتی نگاه می کند و خطاهای گذشته را دائما تکرار می کند.»

وی درباره اجلاس هفته گذشته کشورهای ساحلی دریای خزر گفت: «در این نشست دستاوردهای مهمی حاصل شد. ما توانستیم به کنوانسیونی به توافق رسیدیم که البته باید بعد از یک سری جلسات کارشناسی نیاز دارد که بعد از آن در اجلاس آستانه که اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر خواهد بود به نتیجه ملموس تری خواهیم رسید. این کنوانسیون یک کنوانسیون خاص است. این کنوانسیون یک چارچوب اساسی مربوط به خزر را مشخص می کند و وظایف کشورهای حاشیه خزر را تعیین خواهد کرد. در پروتکل های ضمیمه و پیوست جزئیات دیگر مربوط به اختیارات و مسئولیت های کشورهای دو جانبه حاشیه دریای خزر اشاره خواهد شد. البته نیاز به جلسات کارشناسی بیشتری دارد تا بعد از بیست و یک سال به نتیجه نهایی برسد.»

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پیش شرط های رئیس جمهور برای بهبود روابط ایران و عربستان گفت: «آن چه در رفتار و عملکرد دولت عربستان در دوره های اخیر بنگریم فکر می کنم هنوز هیچ علائمی در جهت رفتار و خردگرایی دولت سعودی دیده نمی شود. عربستان به دلیل مشکلات داخلی و مشکلاتش با کشورهای همسایه دنبال دشمن فرضی است تا بتواند زمان را به سود خود بخرد. ما امیدواریم که عربستان عقلانیت به خرج داده و به تدبیر بازگردد و بر اساس یک سیاست جدید در سیاست های خود به خصوص در یمن و در روابط خود با همسایگانش تجدید نظر کند. البته ما تا کنون هیچ اتفاق مثبتی در حال حاضر از سوی دولت عربستان ندیده ایم.»

وی درباره بیانیه بیانیه نشست اتحادیه عرب و دیدگاه عراق نسبت به آن نیز گفت: «بیانیه اتحادیه عرب آن گونه که انتظار می رفت از قوام و قدرت کافی برخوردار نبود. یک بیانیه بسیار ضعیفی بود که حتی در خور توجه به مساله فلسطین که اتحادیه عرب آن را آرمان خود می داند هم نبود. انتظار ما و حتی به نظر ما اعضای اتحادیه عرب بیش از آن چیزی بود که انتظار می رفت، منتشر شود. اما چنین نبود. ما امیدواریم رویه اتحادیه عرب تغییر کند و از مواضعی که می تواند خطرات بسیاری به دنبال داشته باشد، فاصله بگیرد.»

وی در ادامه افزود: «ما در روز چهارشنبه اجلاس کشورهای سران اسلامی را داریم که ایران نیز در آن شرکت دارد و ما امیدواریم که به نتایج بهتری در موضوع فلسطین برسد.»

وی در پاسخ به سوالی درباره اتفاقی که در فرودگاه بلگراد برای شهروندان ایرانی افتاد، گفت: «من این خبر را تایید نمی کنم اما در حال پیگیری موضوع هستیم. خبر را بنده هم صبح دیدم ولی فکر می کنم برخی عبارت هایی که در انتشار این خبر استفاده شده با توجه به شناختی که دارم اغراق آمیز باشد. ما پیگیری های لازم را انجام می دهیم و اگر رفتار سوئی صورت گرفته باشد حتما برخورد خواهد شد.»

وی در پاسخ به طلب ایران از دولت انگلستان نیز گفت: «در سفر وزیر خارجه انگلیس در این باره صحبت شد. بنا شد مذاکرات ادامه پیدا بکند. طرف انگلیسی قول داد در اسرع وقت بعد از بازگشت شرایط را با جدیت بیشتری دنبال کند و ما هم به عنوان طرف طلبکار به همراه دستگاه های دیگر با جدیت موضوع را پیگیری می کنیم و امیدواریم که این موضوع به زودی مختومه شود.»

وی درباره سفر مکرون به ایران با توجه به مواضعش درباره مسائل موشکی گفت: «به هر حال روابط ایران و فرانسه روابط مهمی است. رایزنی های ما همواره وجود داشته و خواهد داشت. ما در دستور کار روابط سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران را داریم که انجام خواهد شد. سفر آقای مکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم با توجه به دعوتی که از ایشان شده و تمایلی که خودش دارد به ایران انجام خواهد شد اما زمان دقیق آن مشخص نیست. قاعدتا بعد از سفر وزیر امور خارجه فرانسه این سفر انجام خواهد شد. درباره مواضع مکرون درباره مسائل موشکی نیز ما معتقدیم یک بدفهمی از موضوع در میان است که فکر می کنیم با سفر مهم آقای مکرون می توان سوء تفاهم ها در این باره رفع شود. سفر رئیس جمهوری فرانسه می تواند به تصحیح مواضعی که اتخاذ شده است کمک کند.»

وی درباره سفر نتانیاهو به پاریس و مواضعی که وی علیه ایران اتخاذ کرد و آن را مواضع مشترک فرانسه و اسرائیل علیه ایران دانست، گفت: «ما ترجیح می دهیم حرف یک طرف نامشروع را ملاک نگیریم، فرانسوی ها به ما چنین چیزی نگفته اند و ما حرف های نتانیاهو به عنوان نخست وزیر رژیم نامشروع صهیونیستی را مواضع دولت فرانسه قلمداد نمی کنیم و آن را ملاک قرار نمی دهیم.»

قاسمی درباره مقاله ظریف در روزنامه نیویورک تایمز گفت: «آن چه در این مقاله آمده به معنای نزدیک شدن اروپایی ها به امریکا نیست اما این مقاله هشداری است به اروپایی ها که برای حیات خود و اقتدارش و باقی ماندنش در صحنه جهانی و بین المللی باید در مقطع کنونی و با توجه به شرایط فعلی جهان اقدامات مستحکم تری را داشته باشد و در کنار مواضع کلامی اقدامات عملی نیز انجام دهد.»

وی درباره پایبندی اروپایی ها به برجام گفت: «اروپایی ها به ما گفته اند آقای جانسون در سفر خود به ایران نیز تاکید کرد که بریتانیا به تعهدات خود در برجام انجام خواهد داد و به آن پایبند خواهد بود. آن چه ما از طرف انگلیسی شنیدیم پایبندی انگلیس به این موضوع بود.»

وی درباره سفر سفرای اروپا به امریکا برای حفظ برجام گفت: «ما در جریان این مذاکرات از مجاری متعدد هستیم. ما در این رابطه تماس ها و گفت وگوهای مستقیمی در عالی ترین سطح اروپایی داریم. ما بر اساس منافع ملی خود این موضوع را با جدیت دنبال می کنیم.»

درباره مسائلی که برای ثبت نام دانشجویان در مالزی پیش آمده است، گفت: «ما در حال رفع این مشکل هستیم. طرف مالزی به ما گفته است که سیاست مشخص منفی نسبت به دانشجویان ایرانی در آن جا وجود ندارد. طرف مالزی گفته است یک سری تغییرات نرم افزاری و نقص مدارک از سوی دانشجویان مطرح است که در تلاشیم به کمک هم این مشکل ظرف چند روز حل شود.»

وی درباره تغییرات در وزارت امور خارجه گفت: «تغییر ساختار و مسائل مربوطه با سرعت و دقت لازم در حال پیش رفتن است و به نتایج مطلوب رسیده است و ما امیدواریم هر چه سریع تر اخبار نهایی آن منتشر شود. در مراحل نهایی خود است، اما نمی توان زمانی اعلام کرد اما امیدوارم هر چه زودتر نهایی شود.»

قاسمی درباره برخوردی که در نقطه صفر مرزی علیه نیروهای نظامی ایرانی روی داد نیز گفت: «در این حادثه یک سرباز شهید و 4 نفر زخمی شدند. بلافاصله وزیر امور خارجه ترکیه با دکتر ظریف که در مسکو تماس گرفتند و تسلیت دادند و گفتند که موضوع را به جد پیگیری خواهند کرد. وزیر کشور ترکیه نیز گفتند مجدانه موضوع را پیگیری می کند.»  

وی سفر هیئت بحرینی به سرزمین های اشغالی را شرمگین دانست و گفت چنین اقداماتی وجهه کشورهای عربی را به شدت مخدوش خواهد کرد.

انتشار اولیه: دوشنبه 20 آذر 1396 / انتشار مجدد: شنبه 25 آذر 1396

کلید واژه ها: نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه بهرام قاسمی


نظر شما :