عراقچی: نشست کمیسیون برجام چهارشنبه در وین

۲۱ آذر ۱۳۹۶ | ۱۳:۴۷ کد : ۱۹۷۳۷۲۰ سرخط اخبار

معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه محورهای نشست آینده کمیسیون مشترک برجام را که چهارشنبه این هفته(۲۲ آذر) در وین برگزار می شود، بحث های مربوط به هسته ای و تعهدات ایران، همکاری هایی که میان دو طرف صورت می گیرد و رفع تحریم ها و مشکلات موجود اعلام کرد.

سیدعباس عراقچی روز دوشنبه در حاشیه همایش قدرت های بزرگ و امنیت منطقه ای در غرب آسیا در جمع خبرنگاران درباره دستور کار نشست آینده کمیسیون مشترک برجام و جایگزین "تخت روانچی" در این نشست، با بیان این که این کمیسیون چهارشنبه(۲۲ آذر) در وین برگزار می شود، گفت: تحقیقا هر سه ماه یک بار این کمیسیون را داریم و در کمیسیون هم بحث های مربوط به هسته ای و تعهدات ایران و همکاری هایی که در حوزه هسته ای میان دو طرف صورت می گیرد و بحث های مربوط به رفع تحریم ها و مشکلاتی که احیانا وجود دارد و نحوه همکاری هایی که باید صورت گیرد، بحث و بررسی می شود.

وی افزود: در هیأت ایرانی، بنده، جمعی از کارشناسان وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی حضور داریم. متاسفانه در این سفر از حضور آقای تخت روانچی محروم هستیم، ایشان سمت مهم تر و وظایف مهم تری در دفتر رییس جمهور بر عهده دارند.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه در خصوص سفر بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس به تهران، گفت: سفر آقای جانسون که بعد از مدت ها صورت گرفت، در ادامه رایزنی هایی است که میان ما و کشورهای اروپایی صورت می گیرد و بعد از برجام و در دورانی که برجام در حال اجراست، این رفت وآمدها به لحاظ کمی و کیفی از یک سطح جدیدی برخوردار شده و تماس های میان دو طرف بیش از گذشته است.

عراقچی گفت: در این سفر، موارد بسیار متعددی از موضوعات روابط دوجانبه مطرح شد و همین طور بحث های منطقه ای و رایزنی هایی درباره شرایط حاکم بر منطقه صورت گرفت و در خصوص برجام و اجرای درست آن، هم در حوزه هسته ای و هم در حوزه رفع تحریم ها و موارد و مشکلاتی که وجود دارد، روی این ها تبادل نظر کردیم و امیدواریم مسیری که آغاز شده و روز به روز در حال گشایش های بیشتری است، ادامه یابد.

عراقچی گفت: در حوزه هسته ای طبیعتا آخرین وضعیت همکاری هایی را که الان وجود دارد مرور می کنیم؛ از جمله طرح مدرن سازی رآکتور اراک که با سرعت نسبتا خوبی در حال اجراست و با همکاری چین پیشرفت های خوبی داشته است.

وی افزود: طرح تولید ایزوتوپ های پایدار طرح دیگری است که با همکاری روسیه انجام می شود و پیشرفت های خوب و قابل ملاحظه ای داشته است.

عراقچی اضافه کرد: بر نحوه همکاری های هسته ای صلح آمیز که با اتحادیه اروپا در حوزه ایمنی و امنیت هسته ای داریم، مروری خواهیم داشت و در این باره که چگونه می شود این همکاری ها را با سرعت بیشتری جلو برد، گفت وگو خواهیم کرد.

معاون وزیر خارجه در ادامه ی تشریح نشست آینده کمیسیون مشترک برجام، گفت: در قسمت دوم مروری بر جنبه های رفع تحریم در برجام می کنیم و موانعی که وجود دارد؛ در هر جلسه ای که تا الان برگزار کرده ایم، موانعی مانند موارد بدعهدی، تعلل و تاخیر و حتی موارد نقضی که به خصوص از طرف امریکایی ها وجود دارد، مرور یا تمهیداتی از طرف های اروپایی و دیگران در نظر گرفته می شود.

وی افزود: در جلسات گذشته موارد بدعهدی و نقض برجام ازجانب امریکایی ها را یادآوری و در این خصوص بحث کرده ایم.

معاون وزیر خارجه گفت: نتیجه جلسات گذشته و جمع بندی ای که خانم اشمید به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام ارائه می کند، همواره این بوده و هست که همه طرف ها باید به تمام بندهای برجام پایبند باشند و برجام را در فضایی سازنده همراه با حسن نیت اجراء کنند.
عراقچی تصریح کرد: البته حرکتی که دولت جدید امریکا می کند و بیانیه ها و سخنان آقای ترامپ بر خلاف اصل حسن نیت و فضای سازنده ای است که در بندهای ۲۶، ۲۸ و ۲۹ مورد تاکید قرار گرفته است و در این نشست تلاش خواهد شد به درک واحد و جمع بندی های واحدی برسیم.
وی درخصوص ترکیب هیأت ایرانی در کمیسیون مشترک برجام گفت: در ترکیب هیأت، بنده هستم و جمعی از کارشناسان وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی؛ در دوره های گذشته در خدمت آقای تخت روانچی بودیم ولی در این جلسه از این حضور محروم هستیم و ایشان در سمت های مهم تر هستند و وظایف مهم تری را در دفتر آقای رئیس جمهور بر عهده دارند.
عراقچی در پاسخ به این سؤال که آیا جانسون در خصوص فعالیت های موشکی ایران اظهاراتی داشت؟ تصریح کرد: به هیچ وجه اجازه نمی دهیم در خصوص توانمندی های دفاعی و در رأس آن ها توانمندی های موشکی کشورمان گفت وگو و مذاکره ای انجام دهند.
وی افزود: توانمندی های ما کاملا غیرقابل مذاکره است و قابل گفت وگو نیست و البته نگرانی هایی را که برخی مطرح می کنند، پاسخ می دهیم.
عراقچی گفت: برنامه موشکی ما کاملا دفاعی و برای دفاع از سرزمین جمهوری اسلامی ایران است و به هیچ وجه این توانایی دفاعی را نه از دست می دهیم و نه در موردش گفت وگو می کنیم.

کلید واژه ها: کمیسیون مشترک برجام رفع تحریم


نظر شما :