ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از حمله تند اردوغان به وزیر خارجه امارات تا آماده باش عراق برای ورود به کردستان

۳۰ آذر ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۳۸۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
حمله تند اردوغان به وزیر خارجه امارات، دستور آماده باش عبادی به ارتش عراق برای ورود به کردستان، بسته شدن آخرین گذرگاه زمینی میان عربستان و قطر و تهدید بازگرداندن مسیحیان عراقی از امریکا از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از حمله تند اردوغان به وزیر خارجه امارات تا آماده باش عراق برای ورود به کردستان

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

واکنش تند رجب طیب اردوغان به وزیر امور خارجه امارات

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در پاسخ به توئیتر وزیر امور خارجه امارات نوشت: «اجداد من در طول این سال ها به دفاع از قدس و همه اراضی مسلمین برخواستند، اجداد تو کجا بودند؟ آنها چه کردند؟»

به گزارش اسرار مدیا، وی که این توئیت را روز چهارشنبه نوشته است، همچنین نوشت: «وقتی که جد ما فخرالدین پاشا از مدینه منوره دفاع می کرد، جد تو، بدبخت کجا بود که حالا به ما بهتان می بندی؟ ترکیه از برادرانش در کشورهای مختلف دفاع کرده است، ارتش ترکیه در طول تاریخ افتخارهای بسیاری داشته است. باید از خودمان درباره فخرالدین پاشا، فرمانده مشهور عثمانی بپرسیم کسی که به ارتش عثمانی پیوست و با شجاعتش در جنگ بالکان توانست شهرها و روستاهای بسیاری را نجات دهد، مسئولیت فخرالدین پاشا دفاع از مدینه منوره بود و ما باید از او کمال تشکر و تقدیر را کنیم.»

ابراهیم کالن، سخنگوی رسمی ریاست جمهوری ترکیه نیز در توئیتر پاسخ تندی به وزیر امور خارجه امارات داد و نوشت که او با هدف تخریب روابط اعراب و ترک ها دروغ می گوید.

وزیر امور خارجه امارات در صفحه توئیتر خود توئیت یکی پزشک عراقی مقیم آلمان را بازنشر کرده بود که در آن فخرالدین پاشا را به سرقت اموال شهر مدینه و فرستادن بسیاری از آثار خطی و قدیمی این شهر به ترکیه در سال 1916 متهم می کرد.

 

آماده باش حیدر العبادی به ارتش عراق برای ورود به کردستان

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به فرمانده عملیات مشترک دستور داده است که نیروهای ارتش در آماده باش کامل باشند تا در صورت لزوم وارد اقلیم کردستان شوند.

به گزارش وطن نیوز، گفته می شود در حال حاضر نیروهای عراقی از مخمور به سمت اربیل به حرکت در آمده اند.

عبادی در دستور خود به فرماندهی عملیات مشترک آورده است که آماده باشید تا در صورت وقوع اتفاقی در کردستان وارد آن منطقه شوید.

 

گرانترین خانه، کشتی و نقاشی در اختیار بن سلمان

خبرگزاری اسکای پرس گزارش داد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در حالی پرونده مبارزه با فساد را در کشورش به اجرا در آورده و به برخورد با شاهزادگان و تجار برخواسته که خود گران ترین خانه، گران ترین کشتی تفریحیِ یخت و گران ترین نقاشی را خریداری کرده است.

بنا به این گزارش محمد بن سلمان کاخ لوئی چهاردهم در فرانسه را در سال 2015 به مساحت 231 هزار متر مربع به ارزش 300 میلیون دلار خریداری کرد. وی همچنین یک کشتی تفریحی بزرگ، یخت، را در سال 2015 که یک استخر و محل فرود بالگرد دارد به ارزش 500 میلیون دلار خرید. وی همچنین نقاشی ای از لئوناردو داوینچی را در نوامبر 2015 با بیست دقیقه شرکت غیرمستقیم در مزایده نیویورک به ارزش 450 میلیون دلار خریداری کرد.

 

کردستان به زودی جزء عراق می شود

علی الحسینی، سخنگوی نیروهای داوطلب مردمی یا حشد الشعبی شمال عراق گفت ظرف روزهای آینده شاهد اتفاقات ناگهانی متعددی خواهیم بود و دیگر اقلیم کردستان به چیزی مربوط به گذشته خواهد شد و استان های شمالی به بغداد ملحق خواهند شد.

به گزارش وطن نیوز، حسینی همچنین گفت: «تظاهراتی که در استان های شمالی عراق شاهدیم تراکم مشکلات 14 ساله ای است که حکومت خانواده بارزانی و تک روی و تسلط آن بر ارکان حیاتی قدرت در کردستان به وجود آورده است. اکنون دیگر شهروندان تاب و تحمل دزدی ها از نفت و بودجه کل کشور که چند سال به طول انجامید را ندارند.»

وی تاکید کرد، سوزاندن مقرها و خانه های مسئولان از شکست دولت اقلیم در اداره استان های شمالی کشور نشان دارد. اقلیم رو به فروپاشی است و مطالبات بسیاری برای دخالت دولت عراق به کردستان برای نجات شهروندان از این آزار و اذیت وجود دارد.

 

تهدید بازگرداندن مسیحیان عراق از امریکا

روزنامه امریکایی ساوث لینکلن گزارش داد که خانواده های ده ها عراقی مسیحی مهاجر که در داخل امریکا بازداشت هستند، به مقامات قضایی امریکایی نامه نوشته اند و خواستار توقف بازگرداندن اجباری این افراد به کشورشان شده اند.

بنا به این گزارش این افراد به دلیل نقص در مدارکشان در خاک امریکایی زندانی شده اند و سازمان مهاجرت امریکا آنها را به بازگرداندن به عراق تهدید کرده است.

این در حالی است که برخی قضات امریکایی خواستار آزادی آنها شده اند اما مقامات اجرایی امریکا از اجرای تقاضای آنها خودداری می کنند.

 

بسته شدن شبکه ان آر تی در اقلیم کردستان

سازمان جهانی خبرنگاران بدون مرز از بسته شدن شبکه ان آر تی که مقر آن در اقلیم کردستان است، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای آسایش، پلیس محلی کردستان، با هجوم به دفتر این شبکه و شکستن وسایل آن این شبکه را تعطیل کردند و ساختمان آن را به تصرف خود در آوردند.

خبرنگاران بدون مرز نسبت به قلع و قمع خبرنگاران و اصحاب رسانه در کردستان عراق هشدار داده اند.

 

عربستان آخرین گذرگاه خود با قطر را بست

مقامات عربستان سه شنبه شب دستور به بسته شدن گذرگاه زمینی سلوی دادند که تنها گذرگاه باز میان عربستان و قطر بود.

به گزارش اسرار مدیا، با وجود تحریم هایی که از سوی عربستان و متحدان عربش علیه قطر اعمال شد، این گذرگاه همچنان به صورت محدود فعال بود و هنوز به طور کامل بسته نشده بود اما روز سه شنبه مقامات گمرگی وابسته به وزارت دارایی عربستان اعلام کردند رهبران عربستان به بستن نهایی این گذرگاه دستور داده اند.

 

مذاکره امریکایی ها برای ماندن نیروهایشان در عراق   

روزنامه یو اس ای تودی گزارش داد که مذاکرات فشرده ای میان بغداد و واشنگتن برای تمدید حضور نیروهای امریکایی در عراق بعد از شکست داعش در جریان است.

دو طرف به موفقیت های کلی در این زمینه رسیده اند اما هنوز تعداد نیروها مشخص نیست و طرف امریکایی می گوید که تعداد آنها با توجه به مغیرهای زمانی می تواند تغییر کند.

به نوشته این روزنامه طرف عراقی با حضور طولانی مدت نیروهای امریکایی در عراق موافق نیست و اصرار دارد که تعداد و زمان نهایی آنها برای حضور در عراق مشخص شود.

به نوشته یو اس ای تودی در حال حاضر کمتر از 5500 نیروی امریکایی در عراق حضور دارند که امریکایی ها اصرار دارند این تعداد را حفظ کرده و در صورت لزوم بر تعداد آنها بیفزایند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: رجب طیب اردوغان اقلیم کردستان عراق محمد بن سلمان عراق قطر و عربستان سعودی


نظر شما :