فشارهای موشکی اروپا به ایران برای «نجات برجام»

۰۳ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۹ کد : ۱۹۷۴۵۸۹ سرخط اخبار

رسانه آمریکایی با اشاره به مواضع اخیر مقامات فرانسه، انگلیس و آلمان درباره ایران نوشته که اروپایی ها به امید حفظ برجام، فشارها بر برنامه موشکی ایران را افزایش داده اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، بلومبرگ با اشاره به مواضع اخیر مقامات ارشد اروپایی درباره برنامه موشک بالستیک ایران، گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «اروپا با آرام کردن و تسکین دادن به ترامپ درباره موشک های ایران، راهی برای نجات برجام می بیند».

در گزارش این رسانه آمریکایی آمده که وزرای خارجه انگلیس و فرانسه، حمایتشان را از تحرکات اروپا برای فشار بر برنامه موشکی ایران ابراز کردند.

خلاصه این گزارش را بخوانید:

«ترامپ تهدید کرده طی چند ماه آینده از توافق هسته ای(برجام) خارج می شود. حکومت های اروپایی شاید راهی را برای نجات یا حداقل حفظ توافق سال 2015 هسته ای با ایران پیدا کرده اند.

در حالی که ترامپ تاکید کرده در صورت عدم حصول پیشرفت در تشدید برخی مفاد برجام تا ماه می از آن خارج خواهد شد، مقامات فرانسه، آلمان و بریتانیا در همکاری با رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا، در حال تمرکز روی چگونگی محدود و مهار کردن توسعه موشک های بالستیک ایران هستند. این کار می تواند برای توافق هسته ای زمان بخرد.

بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا در نشست خبری رو دوشنبه در لندن با تیلرسون گفت: "ما فکر می کنیم که می توانیم این کار را بکنیم. ما فکر می کنیم ما در کنار هم می توانیم چنین کاری بکنیم. مهم است که ما این کار را به موازات (اجرای برجام) انجام دهیم و به بنیان های توافق هسته ای لطمه نزنیم".

تهدید ماه گذشته ترامپ درباره خروج از برجام در ماه می که او آن را "بدترین توافق" خوانده، موجب تحرک و فعالیت رهبران اروپایی شده است. ماه می، ضرب الاجل بعدی کنگره آمریکا برای او درباره احترام گذاشتن به تعهد آمریکا در قبال برجام برای تعلیق تحریم های هسته ای ایران است.

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه در جریان سفرش به اسرائیل این تهدید را تکرار کرد و گفت "رئیس جمهور ترامپ گفته است در صورتی که توافق هسته ای ایران اصلاح نشود، آمریکا فورا از آن خارج خواهد شد".

برای رهبران اروپایی که شدیدا حامی حفظ توافق هسته ای بدون دست خوردن آن هستند، تمرکز روی موشک های بالستیک(ایران)، انتخابی ساده و راحت است. محدود کردن شلیک موشک های ایران و توسعه فناوری مربوط به آن در برجام ذکر نشده است. هر توافقی ضرورتا به مذاکره مجدد درباره توافق اولیه(برجام) نیاز نخواهد داشت. به جز آمریکا، همه طرف های توافق هسته ای شامل ایران، فرانسه، آلمان، بریتانیا، روسیه و چین شدیدا مخالف مذاکره مجدد درباره برجام هستند.

مضاف بر این، یک اجماع رو به گسترشی در میان دیگر کشورها درباره این موضوع که ایران در حال نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل(2231) است که در آن از او خواسته شده "از روز اجرای توافق(برجام) به مدت 8 سال، هیچ فعالیتی در رابطه با موشک های بالستیک قادر به حمل سلاح های اتمی نداشته باشد". روز دوشنبه وزیر خارجه فرانسه در گفت و گو با خبرنگاران در بروکسل گفت که ایران به آن قطعنامه "احترام نمی گذارد".

یک دیپلمات سازمان ملل که خواسته نام و هویتش منتشر نشود، گفت که فرانسه، آلمان و بریتانیا همگی به ایران گفتند که باید برای پرداختن به موضوعات مرتبط با موشک های بالستیک خود، به میز مذاکره بیاید.

 چالش کنونی، ایران است. عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در مصاحبه روز دوشنبه با یک روزنامه گفت که کشورش این موضوع را تایید می کند که تبادل نظر هایی با دیگر کشورها درباره این موضوع وجود داشته اما تاکید کرد ایران مایل به مذاکره درباره موشک های بالستیک نیست.

او گفت "اعمال تحریم های غیر هسته ای به امید باقی نگهداشتن ترامپ در برجام، نتیجه معکوس خواهد داشت. ما هیچ مذاکراتی درباره موشک های کشورمان انجام نداده ایم و چنین کاری نخواهیم کرد"».

کلید واژه ها: فرانسه موشک های بالستیک


نظر شما :