جنبلاط: به عربستان سفر نخواهم کرد

۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۷۴۸۷۲ سرخط اخبار

یکی از سیاستمداران سرشناس لبنان با اشاره به نزدیکی انتخابات پارلمانی، تأکید کرد اگر عربستان قصد صف بندی محوری علیه محور دیگر را داشته باشد، دعوت برای سفر به عربستان را قبول نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان که از چهره های سرشناس طایفه دروزی در لبنان است، اعلام کرد به عربستان سفر نمی کند.

جنبلاط توضیح داد که نمی خواهد در محوری علیه محور دیگر قرار گیرد، اما با این حال بر ائتلاف با جنبش «امل» به ریاست «نبیه بری» (ریاست پارلمان) تأکید کرد و او را «بزرگ» و یکی از ارکان توافق «طائف» (توافق پایان جنگ داخلی لبنان) خواند. 

جنبلاط در پاسخ به سوالی، به روزنامه «الاخبار» گفت: به عربستان سعودی نخواهم رفت اگر هدف از دعوت (به این سفر) احیای آنچه تیم 14 مارس خوانده می شود یا تشویق به وارد شدن به انتخابات به شکل متحد باشد. وی افزود: پیش تر هم نرفتم، زیرا نمی خواهم در محوری علیه محور دیگر باشم و تا امروز آن را انجام نداده ام.

جنبلاط رابطه کنونی با عربستان را «ایستا» خواند و تصریح کرد: عربستان به دلیل داشتن برخی رویکردها در جنگ بی فایده (در یمن) و نیز شرکت «آرامکو» مورد سرزنش است و ممکن است عکس العملی (از سوی عربستان) به موضع من درباره استعفای «سعد الحریری» نخست وزیر و عدم سفر من به ریاض وجود داشته باشد. 

جنبلاط در ادامه گفت: تا کنون پیامی در این خصوص به ما نرسیده اما عدم دیدار «ولید یعقوب» سفیر جدید عربستان با ما، یک شاخص و نشانه است. 

رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه که مورد حمایت فرقه دروزی است، گفت از قانون جدید انتخابات لبنان «قانون تناسبی» راضی نیست؛ وی با این حال ادامه داد: با وجود اینکه قانون جدید در هر منطقه «ائتلافی مشخص» را تحمیل می کند اما «نبیه بری» رئیس پارلمان تأکید کرد تیم 8 مارس به کرسی دروزی ها در بیروت نزدیک نخواهند شد و این عالی است. از «بعبدا» (کاخ ریاست جمهوری) هنوز پاسخی به من نرسیده است و ما در جنوب لبنان با «امل» ائتلاف خواهیم کرد و از «انور الخلیل» حمایت می کنیم. در «شوف» هم «تیمور» (پسر ولید جنبلاط) جایگزین من خواهد شد. 

جنبلاط درباره احتمال ائتلاف با جریان المستقبل گفت: ائتلاف در این زمینه نیاز به روشن شدن وضعیت دارد به خصوصاینکه جلسه اخیر با سعد الحریری «شفاف» نبود و امید است مسایل در جلسه نزدیک دیگری حل شود.

رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان درباره تحریم های پی در پی آمریکا علیه حزب الله گفت: این تحریم ها بیشتر خواهد شد و اینها در جایگاه خودش، ظلم است زیرا تحریم های مذکور به صاحب هر سازمان شیعی در داخل و خارج ضربه می زند. این تحریم ها بر تحرکات اقتصادی تأثیر خواهند گذاشت زیرا یک حلقه زنجیروار است؛ ممکن است حزب الله را نیازارد اما مردم لبنان تحت تاثیر این تحریم ها قرار خواهند گرفت. 

انتخابات لبنان قرار است در 16 اردیبهشت 1397 برگزار شود؛ از جمله مواردی که در این انتخابات کاملا مشخص شده است ائتلاف حزب الله با «اَمل» در تمامی حوزه هاست. حزب الله با شعار «حمایت می کنیم و می سازیم» در این انتخابات شرکت می کند. 

استفاده از اسامی ۸ مارس (وابسته به حزب الله) و ۱۴ مارس(نزدیک به عربستان) برای نامیدن دو گروه رقیب در لبنان، به روزهای پر از تنش پس از ترور «رفیق الحریری» نخست وزیر سابق لبنان در 2005 برمی گردد. برخی گروه ها بدون داشتن هیچ مدرکی مدعی شدند دولت سوریه در این ترور دست داشته تا متحدان سوریه در داخل لبنان از جمله حزب الله را تحت فشار قرا دهند.

به دنبال این فشارها و به پیشنهاد سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله ، در روز 8 مارس 2005 [18 اسفند 1383] یک راهپیمایی در «حمایت از مقاومت، رد قطعنامه 1559 (که خواهان خروج نیروهای سوریه از لبنان و خلع سلاح حزب الله لبنان است) و تشکر از سوریه» برگزار شد. تظاهرات 8 مارس، حساسیت های مخالفین را برانگیخت و آنها هم از فرصت اولین ماه روز ترور رفیق الحریری در 14 مارس استفاده کردند تا با برگزاری یک راهپیمایی و تجمع به راهپیمایی 8 مارس پاسخ بدهند.

کلید واژه ها: 8 مارس


نظر شما :