ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از کمک 10 میلیون دلاری عربستان به عمار حکیم تا اخراج 50 درصد کارکنان بی بی سی عربی

۰۳ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۵۱۶۵ اخبار اصلی خاورمیانه
کمک 10 میلیون دلاری عربستان به عمار حکیم، اخراج 50 درصد کارکنان بی بی سی عربی، تقاضای اردوغان برای احیای حکم روابط غیراخلاقی و اعتراض امریکا به تحویل تانک های امریکایی به حشد الشعبی از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از کمک 10 میلیون دلاری عربستان به عمار حکیم تا اخراج 50 درصد کارکنان بی بی سی عربی

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

تماس فوری اسرائیلی ها با پوتین پس از سقوط جنگنده صهیونیستی

سرکیس نعوم، روزنامه نگار معروف لبنانی گزارش داد که مقامات اسرائیلی بلافاصله پس از سرنگونی جنگنده شان توسط نیروهای سوری با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و دیگر مقام های روسیه تماس گرفتند و به آنها گفتند که به هیچ وجه به دنبال جنگ در سوریه نیستند.

وی در روزنامه النهار نوشت که اسرائیلی ها از سرنگونی جنگنده خود توسط سوری ها سراسیمه شدند چرا که باور نمی کردند که ارتش سوریه توانایی سرنگونی جنگنده شان را داشته باشد.

 

کلمبیا و فیلیپین بدترین کشورها برای فعالان محیط زیست

روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داد که سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ کلمبیا و فیلیپین بدترین کشورها برای فعالیت فعالین محیط زیست بودند.

به نوشته گاردین، گزارش ها حاکی از آن است که معدن کاری غیرقانونی و صنایع استخراج با ۳۳ کشته در صدر قاتلین فعالان محیط زیست قرار دارند. کشاورزی تجاری هم با ۲۸ کشته در رده دوم قرار دارد.

 

2 میلیون یورو هزینه کنفرانس امنیتی مونیخ

دویچه وله گزارش داد که کنفرانس امنیتی مونیخ هر ساله دست کم دو میلیون یورو بودجه جمع آوری می کند که از این رقم حدود 500 هزار یورو را دولت آلمان پرداخت می کند و مابقی از سوی شرکت های چند ملیتی پرداخت می شود.

بنا به این گزارش حدود 4 هزار نفر نیز مسئول تامین امنیت کنفرانس در سال جاری میلادی بوده اند که 700 هزار یورو صرف آنها شده است.

 

اخراج 50 درصد کارکنان بی بی سی عربی

روزنامه العرب، چاپ لندن گزارش داد که بر اساس طرح و به روزرسانی شبکه بی بی سی عربی عذر 50 درصد نیروهای این شبکه در لندن خواسته شده است.

بنا به این گزارش، بی بی سی عرابی قصد دارد شبکه خود را بر اساس مدرن ترین متدها به روزرسانی کند تا بتواند پاسخگوی نیاز بازار رسانه باشد برای همین تصمیم گرفته است که در این چارچوب حدود 50 درصد نیروهای خود را برکنار کند. در این رابطه در رادیوی این شبکه 24 نفر مشغول به کار هستند که از این تعداد عذر 13 نفر خواسته شده است. در دیگر بخش های این شبکه نیز قرار است تصفیه های مشابهی صورت گرفته که پیش بینی می شود ظرف دو ماه آینده به انجام برسد.

 

تقاضای اردوغان برای احیای حکم روابط غیراخلاقی

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از دستگاه قضائیه این کشور خواسته است که برای روابط غیراخلاقی زن و مرد به خصوص زنا احکام مربوطه احیا شود.

به گزارش اسرار مدیا، این مساله با اعتراض احزاب سکولار ترکیه مواجه و جنجال آفرین شده و اتحادیه اروپا نیز نسبت به احیای احکام مرتبط به آن هشدار داده و گفته است که می تواند مساله پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را تحت تاثیر قرار دهد.

اردوغان بعد از سخنرانی خود در پارلمان ترکیه در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «فکر می کنم زمان احیای احکام مربوط به زنا احیا شده برای این که جامعه ما از لحاظ اصول اخلاقی نسبت به گذشته متفاوت شده است.»

 

اعتراض امریکا به تحویل تانک های امریکایی به حشد الشعبی

پایگاه خبری دیلی بیست گزارش داد که پنتاگون به دولت عراق فشار می آورد که تانک های امریکایی آبرامز که گفته می شود به دست گروه های مسلح حشد الشعبی نزدیک به ایران رسیده است، بازپس گرفته شود.

پنتاگون می گوید در ابتدای سال 2015 حداقل 9 تانک پیشرفته ام -1 آبرامز به دست نیروهای داوطلب مردمی یا حشد الشعبی رسیده است.

دیلی بیست گزارش می دهد که در پی اعتراض دولت امریکا وزارت خانه های دفاع و امریکا گفته اند که تلاش می کنند این تانک ها را پس بگیرند.

 

الیزابت دوم زمینی را در مرکز اوکراین اجاره کرد

شبکه تلویزیونی الاباء گزارش داد که ملکه الیزابت دوم، ملکه بریتانیا یک قطعه زمین را در مرکز کیف، پایتحت اوکراین اجاره کرده است. مساحت این زمین 1600 متر مربع است.

شورای استانداری شهر کیف اعلام کرد این زمین در منطقه شیویچنکو در شهر کیف واقع شده و برای 49 سال اجاره شده است.

 

عربستان 10 میلیون دلار به سید عمار حکیم کمک کرد

وبسایت امریکایی استراتفور گزارش داد که دولت عربستان سعودی 10 میلیون دلار به عمار حکیم، رئیس جریان حکمت و شبکه الفرات، وابسته به او کمک کرده است.

به گزارش اسکای پرس، شبکه العربیه حدث نیز در اتفاقی نادر برای به روزرسانی شبکه الفرات و استفاده آن از تکنولوژی اچ دی به دست اندرکاران این شبکه تبریک گفته است.

بنا به این گزارش دولت عربستان همچنین برای به روزرسانی و تهیه تجهیزات پیشرفته به شبکه الفرات کمک کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عربستان عمار حکیم بی بی سی عربی


نظر شما :