سرمقاله الاهرام:

لطفا دست از سر سوریه بردارید

۰۷ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۷۵۲۳۶ اخبار اصلی خاورمیانه
باید کشورهای عربی (یا هر آن چه از آنها باقی مانده است) برای نجات کشور برادر سوریه دست به کار شوند و مذاکره را آغاز کنند، و الا این کابوس وحشتناک دور سر همه خواهد چرخید و آن گاه دیگر هر گونه هشداری فایده ای نخواهد داشت!
لطفا دست از سر سوریه بردارید

دیپلماسی ایرانی: روز به روز دیدگاه و درستی رویکرد مصر نسبت به کشور برادر، سوریه تایید می شود، اکنون شاهدیم که ملت سوریه در غوطه، عفرین و شهرهای دیگر این کشور قتل عام می شوند، این ما را بر آن می دارد بار دیگر تاکید کنیم که باید به اصولی که مصر برای حل بحران سوریه پیشنهاد داده بود، دوباره رجوع شود تا از این باتلاق عمیق خارج شویم.    

از ابتدای درگیری ها در سرزمین سوریه، مصر خواسته بود همه قدرت های منطقه ای و بین المللی فورا دست از سر این کشور برادرمان بردارند، و بگذارند ملت سوریه خود سرنوشتشان را تعیین کنند و خود مسئولیت رسیدن به راه حل نهایی را بیابند، اما آیا کسی پاسخ مثبت داد؟ به هیچ وجه. همه قدرت های منطقه از اراضی سوریه استفاده می کنند تا با دیگران تسویه حساب کنند و منافع خود را محقق کنند، در حالی که هزینه آن را کودکان و زنان و پیرمردانی می دهند که هر روز کشته می شوند!   

از ابتدای تراژدی سوریه، مصر به روشنی و بدون روتوش اعلام کرد که درگیری در سوریه از طریق سلاح نمی تواند پایان یابد، بلکه هیچ راه گریزی نیست جز راه حل سیاسی از طریق مذاکرات میان تمامی طرف های درگیر، پس چرا جامعه جهانی به این مطالبه حکیمانه مصر جواب مثبت نداده است؟

جواب نمی دهد برای این که هر کس برای خود دستورالعمل خاص خود را دارد و می خواهد محاسبات خودخواهانه خود را به حساب ملت درمانده سوریه پیش ببرد. اکنون سوریه مثل بره ای زخمی است که همه از هر قوم و نژادی در جهان برای گرفتن تکه گوشتی از بدن آن رقابت می کنند، و نمی دانیم تا کی قرار است هر روز در اخبار بخوانیم که ده ها نفر در این کشور کشته می شوند.  

این را هم اضافه کنیم از ابتدای فروپاشی کشور سوریه در 7 سال پیش مصر در همه جا فریاد زده است که هدف اصلی ویرانی همه کشورهای ملی منطقه، چه سوریه چه غیر سوریه است، و مصر روشن کرد که حفظ و نگهداری از یک کشور ملی باید هدف اسمی و رسمی و باطنی همه ملت ها باشد هر چقدر هم که بنا باشد بابت آن هزینه بدهند، برای این که سقوط کشور ملت را سرنگون خواهد کرد. اما آیا کسی صدای مصر را شنید؟ به نظر می رسد بسیاری نفهمیدند آن چه را که مصر مدت ها پیش فهمیده بود.

الآن مطلوب آن است که همه طرف های نزاع در آن چه مصر از ابتدای بحران سوریه گفته بود، بازنگری کنند، باید کشورهای عربی (یا هر آن چه از آنها باقی مانده است) برای نجات کشور برادر سوریه دست به کار شوند و مذاکره را آغاز کنند، و الا این کابوس وحشتناک دور سر همه خواهد چرخید و آن گاه دیگر هر گونه هشداری فایده ای نخواهد داشت!  

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه الاهرام


نظر شما :