کشوری که به عرصه جنگ های نظامی کثیف تبدیل شده است

سوریه، اسیر درگیری قدرت های خارجی

۰۹ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۷۵۲۷۶ اخبار اصلی خاورمیانه
عجیب این است که شورای امنیت خیلی سریع دست به کار شد تا به ادعای خودش جلوی رنج ساکنان غوطه شرقی در نزدیکی دمشق را بگیرد در حالی که ارتش سوریه خود را آماده می کند تا بر آن مسلط شود. در حالی که همین شورا در برابر هر گونه کشتار و ویرانی و عربده کشی هایی که ترکیه در عفرین در شمال این کشور مرتکب می شود، بی تفاوت است.
سوریه، اسیر درگیری قدرت های خارجی

نویسنده: احمد عبدالحکم

دیپلماسی ایرانی: درگیری ها در سوریه هر روز فصل جدیدی را متحمل می شود. این کشور یکی از عناصر مقاومت و جبهه رویارویی با اشغالگری اسرائیل بود. اما در طی سال های اخیر به مرتعی برای طمع قدرت های منطقه ای و بین المللی تبدیل شد. عرصه ای برای عملیات کثیف نظامی. و خاک حاصلخیزش چنان دچار درگیری های فرقه ای شد که به مهاجرت تقریبا نیمی از جمعیت منجر شد. مثل دیگر کشورهای درگیر بهار «دروغ» سوریه نیز زمینی و آسمانی به فنا رفت، چه از لحاظ تمدنی چه از لحاظ تاریخی. اندوخته های سیاسی اش به جیب گروه های مسلحی رفت که نام های فریبنده ای برای خود برگزیدند. خیلی سریع اوضاع در یک چهارم خاک سوریه به بیزنس سلاح و وجهه ای برای داعش و مزدورها و القاعده تبدیل شد. این جا یکی از بدترین نمونه های انفجار داخلی کشور رقم خورد.  

در عرصه سوریه در حال حاضر عملا دو قدرت بندهای بازی را در اختیار دارند، روسیه و ایران. هر کدام از آنها قواعد بازی ای تعریف کرد و اهدافی برای خود تعیین کرد و تلاش کرد نیات و غرض های خود را پیش ببرد و آن چه می خواهد را به سرانجام برساند.

طرف سوم چب و راست را به هم قاطی کرد و هر روز پیمان هایش را با گروه های مختلف تغییر داد، این طرف ترکیه است.

بعد از آن بازیگر بزرگتر می آید، که دستور العمل پیچیده ای دارد که کاملا مطابق با دستورالعمل اسرائیل است و بر اساس نیات آن عمل می کند. امریکا بر فروپاشی ارتش سوریه تمرکز کرد و تقسیم جدیدی بر اساس اصول مذهبی کاملا شبیه آن چه در عراق اتفاق افتاد، تعریف کرد. مناطق سنی نشین، و دیگر مناطق شیعه نشین، و جدا کردن بخشی از شمال به سود کشور کردی.

سرنوشت سوریه را اکنون قدرت های خارج از سوریه تعیین می کنند از جمله بر سر راه حل های سیاسی و بندهای قانون اساسی جدید. مشکل سوریه در هم خوردن برگه های بازی است.

مخالفان از هم پاشیده هستند و دستورالعملشان با کشورهای مورد حمایتشان مرتبط است. حکومت سوریه طرف های قدرتمند محلی یا مخلفانی صاحب وزنی را در برابر خود نمی بیند که با جدیت با آنها مذاکره کرد. اما در وجب به وجب سرزمین خود در حال مبارزه با تروریسم است. و عجیب این است که شورای امنیت خیلی سریع دست به کار شد تا به ادعای خودش جلوی رنج ساکنان غوطه شرقی در نزدیکی دمشق را بگیرد در حالی که ارتش سوریه خود را آماده می کند تا بر آن مسلط شود. در حالی که همین شورا در برابر هر گونه کشتار و ویرانی و عربده کشی هایی که ترکیه در عفرین در شمال این کشور مرتکب می شود، بی تفاوت است. تلاش های قدرت های منطقه ای که واقعا به دنبال صلح حقیقی در سوریه هستند در میانه درگیری های طرف های متعدد گم می شود. خداوند پشتیبان سوریه و ملت آن باشد و از هر گونه سوداگری سلاح و زمین و ناموس به دورش نگه دارد.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه


نظر شما :