آنچه زنان از غول‌های نفتی می‌خواهند؟

برابری با مردان در شرکت‌های نفتی

۱۱ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۷۵۲۷۹ اخبار اصلی اروپا آمریکا
بر اساس تحقیقی که گروه مشاوره بوستن و انجمن جهانی نفت انجام داده‌اند در صنعت نفت فقط ۲۰ درصد نیروی کار زنان هستند که در مقایسه با دیگر بخش‌ها بسیار اندک است.
برابری با مردان در شرکت‌های نفتی

دیپلماسی ایرانی: ساعات کاری انعطاف پذیر و مرخصی های مادرانه همگی خوب و عالی هستند اما آنچه در واقعیت یک زن از محیط کار خود می خواهد فرصت های برابر با مردان برای دستیابی به مدارج بالاتر شغلی است. ویکی هالوب، ۳۵ سال در شرکت نفتی اکسیدنتال کار کرد تا توانست یکی از زنان نام آور در عرصه مدیریت نفت باشد و برای این مقام در عرصه شیل نفت آمریکا نبردی سخت داشت. او در یک مصاحبه در هیوستون گفت: «زنانی که در این صنعت من با آنها سر و کار داشتم همگی بر این اعتقادند که آنچه در مشاغل خود می خواهند اطمینان به این موضوع است که آیا فرصت های برابر شغلی برای ارتقای مقام خواهند داشت؟ صنعت نفت باید این اطمینان را بدهد که این موضوع در همه جا صدق می کند».

بلومبرگ می نویسد که هالوب دانش آموخته دانشگاه آلاباما در رشته مهندسی معدن در روسیه، ونزوئلا و ایالات متحده برای شرکت اکسیدنتال کار کرده است تا توانست در سال ۲۰۱۶ به عنوان مدیر اجرایی این شرکت انتخاب شود. با ریاست هالوب بر اکسیدنتال، این شرکت توانست با پشت سر گذاشتن غول های نفتی بزرگی چون اکسون موبیل و شورون، از رهبری خود به عنوان شرکت اول در حوزه پرمیان دفاع کند. پرمیان بزرگ ترین و سودآورترین میدان نفتی دنیاست. سال گذشته شرکت اکسیدنتال جزء ده شرکت برتر رده بندی شاخص انرژی E&P500 بود. البته مسیری که این زن در صنعت نفت پیموده، مسیری است که خیلی کم در دیگر شرکت ها به چشم می خورد و او تقریبا تنها زنی است که در میان ۱۸ شرکت برتر دنیا با ارزش بیش از ۵۰ میلیارد دلار، توانسته است به چنین مقامی دست یابد.

بر اساس تحقیقی که گروه مشاوره بوستن و انجمن جهانی نفت انجام داده اند در صنعت نفت فقط ۲۰ درصد نیروی کار زنان هستند، که در مقایسه با دیگر بخش ها بسیار اندک است. نتیجه این است که زنان نه تنها از دستیابی به این مشاغل امیدبخش محروم هستند بلکه شرکت ها از این استعدادهای برتر نیز استفاده نمی کنند و از این رو زنان چشم انداز متنوعی در این مشاغل ندارند.

هالوب می گوید اگر هم زمانی یک شرکت از زنان استفاده می کند، ساعات کاری انعطاف پذیر برای حفظ این زنان در این مشاغل بسیار مهم است. خود هالوب مجبور بود به مدت دو سال در اواخر دهه ۱۹۹۰ به دلایل خانوادگی شغل خود را ترک کند. او ادامه می دهد «زنان مجبورند کار خود را به خاطر خانواده خود ترک کنند. آنها مجبورند بخشی از زندگی خود را به خانواده اختصاص دهند. باید راهی برای بازگرداندن زنان به این مشاغل پیدا شود درحالی که هنوز تصور بر این است که زنان باید مراقب خانواده خود باشند». هالوب می گوید که صنایع نفت به طور سنتی به مهندسان و زمین شناسانی نیاز دارد که در مناطق دورافتاده ای کار کنند که احتمالا زنان نخواهند توانست چنین کاری انجام دهند اما در زمانه کنونی این دیگر نمی تواند دست آویزی برای شرکت های نفتی باشد.  

بسیاری از شرکت ها در سال ۲۰۱۴ به دلیل کاهش قیمت نفت مجبور به تعدیل نیرو شدند. شرکت اکسیدنتال هم از این قاعده مستثنی نبود. این شرکت مهندسین جوان خود را به محل های دکل های حفاری می فرستاد تا تجربه کسب کنند و در آینده بتوانند در مناطق دورافتاده هم کار کنند. هالوب می گوید: «این مهندسین می توانند در منزل یا در محل شرکت بنشینند و بهترین کار ها را برای شرکت انجام دهند».

منبع: بلومبرگ/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/33

کلید واژه ها: هالوب اکسیدنتال غول‌های نفتی زنان


نظر شما :