فرانسه فعلا موضع گیری نمی‌کند

سیاست فانتزی بریتانیا

۰۲ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۹:۴۶ کد : ۱۹۷۵۶۱۰ اخبار اصلی اروپا
اگرچه سخنگوی امانوئل ماکرون پیشنهاد کرده بود که می از اقدامات عجولانه بپرهیزد اما بریتانیا سیاستی فانتزی را در پیش گرفته است.
سیاست فانتزی بریتانیا

دیپلماسی ایرانی: فرانسه تلاش های ترزا می برای تضمین حمایت از اقدامات مجاز علیه روسیه را دست کم گرفته است و می گوید که مسکو می تواند مدارک بیشتری درباره ماجرای سالیسبری ارائه کند. آنها نخست وزیر را متهم می کنند که سیاست فانتزی گونه ای را در پیش گرفته و مذاکرات دو جانبه را تعلیق کرده است.

در نامه ترزا می آمده است: در 4 مارس، سرگی اسکریپال و دخترش یولیا اسکریپال در سالیسبری مسموم شدند و در شرایط بحرانی باقی ماندند. کارآگاه نیک بیلی که در معرض این حمله بود، همچنان به شدت بیمار است. نیروهای ویژه نظامی برای کمک به تحقیقات و حفاظت از سایت های آلوده مستقر شده اند. صدها نفر از مردم از این حادثه متاثر شده اند.

وی افزوده است: پلیس بریتانیا یک تحقیق کامل انجام داده که مشخص کرده است مواد شیمیایی که در سالیسبری استفاده شد عامل خاص عصبی از یک نوع ماده شیمیایی مبارزه با مواد مخدر شناخته شده به عنوان نوویچک (Novichok) بود. اینها در ابتدا به وسیله اتحاد جماهیر شوروی گسترش یافتند و سپس توسط فدراسیون روسیه به ارث برده شد. نوویچک ها بسیار سمی هستند که از عملکرد عادی سیستم عصبی جلوگیری می کنند. ساخت آنها نیازمند تکنیک های تولید در داخل یک آزمایشگاه کنترل شده با کارشناسانی است که با ایمنی کامل با مواد بسیار سمی کار می کنند.

نخست وزیر انگلیس می گوید: همانطور که دیروز به پارلمان انگلیس اشاره کردم، دولت بریتانیا معتقد است که احتمال دارد فدراسیون روسیه مسئول این حمله باشد. هیچ کشور دیگری جز روسیه دارای توانایی در جنگ شیمیایی نیست.

می ادامه داده است: این اقدام با الگوی به اصطلاح تجاوز دولت روسیه سازگار است. وزیر امور خارجه در تاریخ 12 مارس به سفیر روسیه در لندن روشن کرد که تنها دو سناریو ممکن است. در هر حال دولت روسیه قصد دارد در خاک بریتانیا با استفاده از یک سلاح شیمیایی مظنونی را به قتل برساند یا روسیه کنترل ذخایر سلاح های عصبی را از دست داده است.

وی یادآور شده است: وزیر امور خارجه از سفیر روسیه خواسته است تا توضیح دهد که کدام گزینه از دو مورد درست بوده است و اینکه چگونه این عامل عصب تولید شده در روسیه در سالیسبری برای آقای اسکریپال و دخترش استفاده شده است. وی همچنین به سفیر اشاره کرد که فدراسیون روسیه باید بلافاصله اعلام کامل و جامع برنامه نویچک را به سازمان ممنوعیت سلاح های شیمیایی ارائه دهد. او تا پایان روز سه شنبه، 13 مارس، پاسخ دولت روسیه را درخواست کرده است.

نخست وزیر انگلیس اظهار کرده است: بریتانیا بر این عقیده است که کسانی که مسئول این جرم هستند مطابق با حاکمیت قانون مسئول هستند. این حمله به خاک بریتانیا با استفاده از یک سلاح شیمیایی ممنوع، نه تنها به تنهایی جرم است، بلکه یک چالش واضحی از طرف عضو سازمان ملل متحد به نظم بین المللی بر اساس قوانین است. به این ترتیب، باید با حمایت جامعه جهانی آن را مورد توجه قرار داد.

اگرچه سخنگوی امانوئل ماکرون پیشنهاد کرده بود که می از اقدامات عجولانه بپرهیزد اما بریتانیا سیاستی فانتزی را در پیش گرفته است. ماکرون گفت: «ما به دنبال چنین سیاستی نیستیم. در ابتدا باید همه چیز اثبات شود و بعد زمان برای تصمیم گیری خواهیم داشت.» بنجامین گراویس افزود: «پیس از اینکه به نتیجه گیری برسیم باید منتظر نتایج قطعی و شواهد باشیم و نباید قبل از اینکه همه حقایق مشخص شود موقعیت خود را اعلام کنیم. ماجرا بسیار مهم است و اتفاقی که افتاده جدی است اما فرانسه نمی خواهد تا پیش از روشن شدن ماجرا طرف کسی را بگیرد.»

»سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد: «تا زمانی که انگلیس نمونه ای از ماده شیمیایی ساخت شوروی سابق را که ادعا می شود برای مسموم کردن سرگئی سکریپال، جاسوس سابق و دوجانبه روس بکار رفته، ارائه نکند؛ مسکو به اولتیماتوم لندن برای ارائه توضیح در این باره وقعی نمی گذارد».

سرگئی لاوروف با اشاره به اظهارات «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه که نمایش ترزا می در پارلمان انگلیس را «یک سیرک» خوانده بود؛ افزود: «ما اولتیماتومی که از جانب لندن داده شد، شنیدیم و سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز موضع ما را نسبت به این اولتیماتوم اعلام کرد.» وزیر خارجه روسیه در ادامه خاطر نشان کرد که «ادعای استفاده از یک سلاح شیمیایی باید از مجرایی مناسب که همان سازمان منع گسترش سلاحهای شیمیایی است، مورد رسیدگی قرار گیرد؛ سازمانی که هم روسیه و هم انگلیس از اعضای آن بشمار می روند».

منبع: آرتی/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: سالیسبری روسیه فرانسه بریتانیا


( ۱ )

نظر شما :