امریکا حماقتی دیگر مرتکب می شود؟

توافق قرن و انگیزه های قطری

۰۲ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۷۵۶۵۱ اخبار اصلی خاورمیانه
از آن جا که بحث توافق قرن در رسانه ها جدی است، فکر می کنم اگر واقعا وجود چنین توافقی صحیح باشد، شاهد نوعی از حماقت از سوی دولت امریکا خواهیم بود.
توافق قرن و انگیزه های قطری

نویسنده: اشرف ابوالهول

دیپلماسی ایرانی: با وجود این که من به طور مرتب هر روز رسانه های امریکایی را دنبال می کنم اما هنوز به هیچ اطلاعات موثقی درباره آن چه توافق قرن نامیده می شود، برنخورده ام. هیچ چیزی که انگیزه ها و جزئیات این توافق را بازگو کند ندیده ام، با این حال از آن جا که بحث در رسانه ها جدی است، فکر می کنم اگر واقعا وجود چنین توافقی صحیح باشد، شاهد نوعی از حماقت از سوی دولت امریکا خواهیم بود.

با این حال به نظرم رسید که فکر این توافق را مسئولان قطری در دوحه مطرح کرده اند و انگیزه های آن در این کشور ترسیم شده است. دلیل آن هم گزارش هایی است که درباره این توافق موهوم در رسانه های وابسته به قطر منتشر شده است. جدیدترین نمونه آن مثلا گزارشی جنجالی است که در وبسایت انگلیسی «میدل ایست آی» منتشر شده که از دوحه پشتیبانی مالی می شود. به زعم این نشریه در متن این توافق آمده است که کشوری فلسطینی با مرزهای موقت که نیمی از کرانه باختری و فقط نوار غزه را پوشش دهد، تاسیس شود، بدون این که ذکری از بیت المقدس اشغالی به میان آید. درباره مساله پناهندگان نیز این توافق تاکید می کند که فلسطینی ها «قدس جدیدی» را در اراضی روستاها و تجمعات مسکونی نزدیک به بیت المقدس ایجاد کنند و پناهندگان به آن جا بیایند. درباره بیت المقدس که شامل مسجد الاقصی و کلیسای قیامت می شود و همچنین درباره دیگر سمبل های اسلامی و مسیحی این وبسایت مورد حمایت قطر گزارش می دهد که طرحی برای ایجاد گذرگاهی که کشور فلسطین جدید را به بیت المقدس قدیم متصل کند، ارائه شده است تا پیروان این ادیان بتوانند در این مراکز دینی عبادت های خود را به جا آورند.

جدای از جزئیات دیگر که دائما در این گزارش ها می بینم تلاش هایی وجود دارد که می خواهد این توافق مشکوک را به عربستان سعودی ربط دهد، و این ادعا مطرح شده که عربستان سعودی با این توافق موافقت کرده است. این ادعا را با قدرت شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی رد کرده است. در نتیجه می توان گفت که دست های کثیف قطری به روشنی پشت چنین گزارش های دروغی وجود دارد و الا غیرممکن است یک عرب یا مسلمان یا مسیحی حاضر شود که از مقدساتش دست بشوید و همه چیز را زیر پا بگذارد.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بیت المقدس قطر عربستان سعودی


نظر شما :