تنش ها در سوریه اوج می گیرد؟

احتمال حمله شبه‌نظامیان سوری به نیروهای آمریکایی

۳۱ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۷۶۱۴۵ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
به نظر می‌رسد که حملات هوایی محدودی که به مراکز نگهداری تسلیحات سوریه انجام شد و ادعا شده بود که در آن مکان‌ها تسلیحات شیمیایی تولید یا توزیع می‌شوند و علیه شهروندان سوری استفاده می‌گردند، تا حد زیادی، حامیان بشار اسد را تحریک کرده باشند.
احتمال حمله شبه‌نظامیان سوری به نیروهای آمریکایی

برزو درگاهی

دیپلماسی ایرانی : اکنون که داستان داعش به اتمام رسیده و خبری هم از شورشیان در سوریه نیست، گروه های مسلح تحت حمایت ارتش سوریه، توجهشان به نیروهای زمینی آمریکا جلب شده است.

مقام های نظامی غرب و تحلیلگران مستقل، مدت ها است به این موضوع اشاره می کنند که نیروهای نظامی آمریکا در سوریه در نهایت به هدف مبارزه نیروهای شبه نظامی (میلیشیا) این کشور تبدیل خواهند شد. اکنون، به نظر می رسد که با حملات اخیر آمریکا به سوریه که به بهانه استفاده از تسلیحات شیمیایی انجام شد، احتمال این رویارویی بیش از همیشه شده است.

فیلیپ اسمیت، یکی از کارشناسان سیاست خاور نزدیک در موسسه واشنگتن که فعالیت های شبه نظامیان سوری تحت حمایت ارتش سوریه را رصد می کند، در این باره گفت:" شبه نظامیان سوریه، همواره لحنی ضدآمریکایی در سخنان خود داشته اند، اما خطرات پیاپی باعث شده تا نتوانند تا امروز، واکنشی جدی در این زمینه نشان دهند. اما اکنون که شرایط، تا حدودی تثبیت شده، آنها تلاش می کنند تا پیغام مشخصی در این باره ارسال کنند."

این ماه، یکی از گروه های شبه نظامی (لواء الباقر (ع))، در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد که حملات خود به پرسنل نظامی آمریکا را شروع خواهد کرد. این گروه شبه نظامی در اطلاعیه 6 آوریل خود بیان کرد: «ما در رهبری لواء الباقر (ع) این خبر خوش را اعلام کردیم که عملیات نظامی و جهادی علیه اشغالگران آمریکایی و تمام آنهایی که در سوریه به آمریکا وابستگی دارند، شروع خواهیم کرد.» این اعلامیه، در روزهای پس از 6 آوریل، از طریق رسانه های مختلف انتشار یافت (به نظر می رسد که فیسبوک پس از این اعلامیه، صفحه رسمی لواءالباقر (ع) را از دسترس خارج کرده است).

چنین موضوعی را اسمیت در هفته گذشته، پیش بینی کرده بود. وی در گزارشی بیان کرد که خصومت های شبه نظامیان سوری با آمریکا به حالت غیرطبیعی رسیده و از فحاشیِ صرف عبور کرده است. او در تحلیل اقدام اخیر لواءالباقر(ع)، بیان کرد که این گروه نمی تواند به سادگی مردم را دعوت به جهاد کند و این موضوع باید از طرف مقام های ارشد به آنها دستور داده شده باشد.

ناوار الیور، یکی از تحلیلگران نظامی و مطالعات استراتژیک مرکز عمران در استانبول نیز، این اقدام جدید شبه نظامیان سوری را اتفاقی بزرگ دانست و گفت: «نمی توان اعلامیه را یک جک تلقی کرد. این اعلامیه به احتمال فراوان به اقدام واقعی منتهی خواهد شد.»

به نظر می رسد که حملات هوایی محدودی که به مراکز نگهداری تسلیحات سوریه انجام شد و ادعا شده بود که در آن مکان ها تسلیحات شیمیایی تولید یا توزیع می شوند و علیه شهروندان سوری استفاده می گردند، تا حد زیادی، حامیان بشار اسد را تحریک کرده باشند. این حملات هوایی، همچنین منجر به آن شد که حمایت شهروندان سوری از دولت کشور خود به بالاترین حد ممکن برسد و بسیاری از آنها در حمایت از بشار اسد به خیابان ها بیایند.

سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان نیز در واکنش به حمله آمریکا به خاک سوریه بیان کرد: «آنچه انجام شد، رسیدن به راه حل های سیاسی را پیچیده تر می کند. این اقدام (حملات هوایی آمریکا) روابط بین الملل را متشنج می کند و حتی اگر مذاکرات ژنو را هم به طور کامل، نابود نکند، باعث تعویق در نتیجه گیری آن می شود.»

گروه های مسلح سوریه ، بیش از همیشه و به طور علنی عنوان می کنند که خواهان هدف قرار دادن نیروهای نظامی آمریکا در خاک سوریه هستند. بیشتر این گروه ها در شمال و شمال شرق سوریه فعالیت دارند. در همین راستا است که مشاهده می شود برخی از شبه نظامیان حامی ایران، هم اکنون نیز نگاه خود را از جنگ با داعش برگرفته اند و نسبت به واشنگتن و متحدانش موضع گیری کرده اند.

رناد منصور که یکی از محققان عراقی موسسه چتم هاوس لندن است و در حال حاضر نیز در عراق سکونت دارد، درباره تغییر رویکرد شبه نظامیان سوری می گوید: «آنها اکنون، پس از جنگ با داعش می گویند: ما بیش از هر چیز، علیه آمریکا هستیم و هر موضوع دیگری، اولویت دوم ما است. به عبارت دیگر، آنها می خواهند این موضوع را تشریح کنند که آمریکایی ها دشمن آنها هستند. اگر تنش بین آمریکا و ایران، بالا بگیرد، آنها ماموران ایران در نبرد زمینی خواهند بود.»

منبع : فارین پالیسی / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: شبه نظامیان سوری نظامیان سوری حمله حامیان اسد به آمریکا


نظر شما :