ایران نسبت به خروج از توافق هسته ای هشدار می دهد

رایزنی اروپایی ها با ترامپ برای حفظ برجام

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۷۶۱۷۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای
کشورهای اروپایی تلاش دارند تا تضمین هایی که ترامپ می خواهد تا به موجب آن از توافق هسته ای خارج نشود را به او بدهند و در همین راستا درصدد اعمال تحریم هایی علیه ایران برای راضی کردن او هستند.
رایزنی اروپایی ها با ترامپ برای حفظ برجام

دیپلماسی ایرانی: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز شنبه گفت که سازمان انرژی اتمی ایران آمادگی دارد در صورت خروج ایالات متحده از توافق هسته ای «واکنش های پیش بینی شده و نشده ای» داشته باشد.

روحانی در سخنرانی ای که تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی ایران مستقیما پخش می کرد، همچنین گفت: «سازمان انرژی اتمی ما آمادگی کامل دارد... که در واکنش به رفتارهایی که از سوی طرف خارجی می شود واکنش های قابل پیش بینی و غیرقابل پیش بینی داشته باشد.» اظهارات وی در اشاره به تصمیم احتمالی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکاست که احتمال می رود در ماه آینده نسبت به توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی اتخاذ کند و از آن خارج شود.  

کشورهای اروپایی تلاش دارند تا تضمین هایی که ترامپ می خواهد تا به موجب آن از توافق هسته ای خارج نشود را به او بدهند و در همین راستا درصدد اعمال تحریم هایی علیه ایران برای راضی کردن او هستند.

در همین رابطه یک مقام عالی رتبه در دولت امریکا روز جمعه گفت که ترامپ و مکرون روز سه شنبه درباره برنامه هسته ای ایران در کاخ سفید گفت وگو خواهند کرد با وجود این که گفت و گوهای کشورهای اروپایی برای رفع نگرانی های امریکا بر سر توافق هسته ای منعقد شده در سال 2015 «هنوز به نتیجه نرسیده است.»

این مقام عالی رتبه که نامی از او به میان نیامده است، همچنین گفت که ترامپ قضیایای دیگری را نیز با مکرون به بحث خواهد نشست از جمله موضوع حمله نظامی مشترک امریکا و فرانسه به سوریه که ابتدای ماه جاری به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی به منطقه ای در نزدیکی دمشق انجام شد.

توافق هسته ای میان ایران و ایالات متحده و پنج کشور بزرگ جهانی در مقابل اعمال محدودیت بر سر برنامه هسته ای ایران تحریم های اعمال شده علیه این کشور را رفع یا کاهش داده است.

این مقام عالی رتبه امریکایی همچنین گفت که «اروپایی ها از جمله بریتانیا و فرانسه و آلمان به طور جدی روی بعضی از بارزترین نگرانی های ما از جمله درباره برنامه موشک های بالستیک ایران و همچنین بند مربوط به پایان اعمال محدودیت به برنامه هسته ایران بعد از ده سال کار می کنند اما هنوز این تلاش ها به پایان نرسیده است.»

رابرت وود، سفیر امریکا در امور خلع سلاح نیز روز پنج شنبه گفت که واشنگتن مذاکرات «فشرده ای» را با سه کشور اروپایی قبل از پایان موعد نهایی در 12 مه آغاز کرده است. در این تاریخ در صورتی که ترامپ تصمیم به تعلیق تحریم های ایران نگیرد، تحریم ها علیه این کشور از سر گرفته خواهد شد.

ایران گفته است تا زمانی که طرف های دیگر به توافق هسته ای احترام می گذارند به آن پایبند خواهد بود اما در صورتی که واشنگتن از آن خارج شود، تهران نیز از آن خارج خواهد شد.

در همین رابطه تلویزیون رسمی ایران اظهارات محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نیویورک را پخش کرد که می گفت: «در صورتی که ایالات متحده بخواهد از توافق هسته ای خارج شود در برابر ایران انتخاب های متعددی وجود دارد. واکنش ایران نسبت به عقب نشینی امریکا از توافق هسته ای خوشایند نخواهد بود.»

ترامپ بر این باور است که توافق هسته ای سه مشکل دارد، یکی به بحث برنامه های موشکی ایران نپرداخته، بازرسان بین المللی امکان دیدن از همه پایگاه هایی که می تواند مرتبط با برنامه هسته ای ایران باشد را ندارند و مشکل سوم این است که بعد از 10 سال مطابق با آن چه در متن برجام آمده برنامه های هسته ای ایران از محدودیت های اعمال شده علیه آن رهایی خواهد یافت و ایران خواهد توانست برنامه هسته ای خود را به طور کامل از سر بگیرد.

ترامپ ژانویه گذشته به متحدان اروپایی خود هشدار داد که باید «عیب های فاحش برنامه هسته ای ایران را رفع کنند» در غیر این صورت تعلیق تحریم های امریکا علیه ایران را رد خواهد کرد، و تاکید کرد، «این آخرین فرصت است.»

ایالات متحده امریکا سه متحد اروپایی خود را به روشنی ملزم کرده است که توافق هسته ای با ایران را به مرور زمان تعدیل کنند، در مقابل دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا تعلیق تحریم ها علیه ایران در ماه مه آینده را تجدید خواهد کرد.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: برجام اروپا ایالات متحده امریکا حسن روحانی


نظر شما :