ادعای طرفداران خروج ترامپ از برجام

حالا توپ در زمین ایران است

۰۱ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۶۷۰۱ اخبار اصلی آمریکا
خواسته ترامپ مبنی بر تغییر رژیم در کنار تمایل به ایجاد معامله‌ای جدید با ایران قرار دارد. او می‌داند که رهبران ایران مذاکره جدید هسته‌ای را رد کرده‌اند.
حالا توپ در زمین ایران است

نویسنده: جیمز فیلیپس

دیپلماسی ایرانی: رئیس جمهور دونالد ترامپ از توافق هسته ای با ایران خارج شد تا سرانجام پس از چند ماه هشدار دادن درباره برجام و لزوم اصلاح آن، سرانجام به حرف خود عمل کند. زمانی که مشخص شد طرف های دیگر امضا کننده این توافق یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس و سه طرف دیگر قصد ندارند که با قبول حرف واشنگتن در جهت اصلاح توافق و رفع نواقص عمل کنند، رئیس جمهور ایالات متحده از توافق بیرون آمد و تحریم ها را مجددا اعمال کرد. ترامپ گفت: «ما سخت ترین تحریم های اقتصادی را اعمال خواهیم کرد. هر کشوری که به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای کمک می کند می تواند مورد تحریم های شدید ایالات متحده قرار بگیرد. آمریکا به گروگانی در برابر تهدیدهای هسته ای بدل نخواهد شد.»

ترامپ در سخنرانی اش خاطر نشان کرد که در قلب توافق هسته ای افسانه عجیب مبنی بر اینکه حکومت ایران تنها به دنبال یک برنامه انرژی هسته ای صلح آمیز است  وجود داشت. او افزود: «قرارداد هسته ای ایران از اساس معیوب است. اگر کاری نکنیم، دقیقا می دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد. تنها در یک دوره کوتاه، بزرگ ترین حامی تروریست در جهان به خطرناک ترین سلاح های جهان دست پیدا خواهد کرد.»

ترامپ همچنین هشدار داد: «اگر حکومت ایران آرزوهای هسته ای خود را ادامه دهد، مشکلات بزرگ تری پیش روی ما خواهد بود.» اما او مراقب این بود که بین حکومت و مردم ایران تفاوت قائل شود. او اطمینان داد که «در کنار مردم ایران ایستاده است.»

خواسته ترامپ مبنی بر تغییر رژیم در کنار تمایل به ایجاد معامله ای جدید با ایران قرار دارد. او می داند که رهبران ایران مذاکره جدید هسته ای را رد کرده اند اما در نهایت به این نکته امیدوار است: «سرانجام آنها مجبور خواهند شد که به یک معامله جدید و پایدار برسند که به نفع همه و به سود ملت ایران است. زمانی که این کار را انجام دهند من آماده و مشتاق هستم و توان این کار را دارم.»

این دقیقا پیام درستی است که ارسال شده و حالا توپ دیپلماسی در زمین ایران است. حاکمان ایران می توانند وضعیت را بدتر کرده، تهدید ایجاد کنند یا با خنثی کردن برنامه هسته ای خود و رسیدن به راه حل دیپلماتیک برای حل مشکلات عمیق اقتصادی خود تلاش کنند.

منبع: دیلی سیگنال/ مترجم: روزبه آرش  

کلید واژه ها: دونالد ترامپ برجام ایران ایالات متحده امریکا


نظر شما :