اعراب به دنبال جنگ با ایران هستند

۰۷ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۹ کد : ۱۹۷۶۹۴۸ سرخط اخبار
فرارو- پس از خروج آمریکا از برجام فضای بسیار مناسبی برای فعالیت گسترده برخی کشور های منطقه به طور مشخص عربستان سعودی و امارات متحده عربی ایجاد شده است. چه بسا فعالیت آن ها وعده و عید ها و البته پولشان بیشترین تاثیر در ترغیب دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته ای داشته است. گزارش ها از خرج ده ها میلیون دلار پول توسط عربستان سعودی و امارات برای افزایش فشار بر ایران حکایت دارد.

به گزارش فرارو، محور عربی ضد ایران که به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی با روی کار آمدن دونال ترامپ تلاش های خود را به شدت افزایش داده است، با خروج آمریکا از برجام فرصت را غنیمت شمرده و این بار به دنبال فشار بر کشور های اروپایی است.

روزنامه آلمانی تاگس اشپیگل گزارش داده است: «عربستان به دلیل سیاست های حمایتی آلمان از ایران و پایبندی برلین به برجام، معاملات تجاری خود با این کشور را متوقف می کند.»

گفته می شود محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، خرید داخلی برای قرارداد های دولتی با آلمان را متوقف کرده است. این دستور شامل قرارداد با شرکت های زیمنس، بایر، و بورینگر است که سال هاست با وزارت بهداشت در ریاض کار می کنند.

۸۰۰ شرکت آلمانی در عربستان سعودی فعالیت می کنند که قرار است با تصمیم مقامات سعودی با محدودیت روبه رو شوند. در سال ۲۰۱۷ میزان صادرات آلمان به عربستان سعودی حدود ۶.۶ میلیارد یورو و بیش از دو برابر میزان صادرات به ایران بود.

در همین حال بر اساس گزارش های غیر رسمی عربستان سعودی و دیگر متحد منطقه ای اش یعنی امریکا میلیون ها دلار پول برای لابی های ضد ایرانی در امریکا اختصاص داده است تا فشار ها بر واشنگتن را افزایش دهند.

امارات هم در جریان بحران ارزی ایران با اتخاذ یک سری سیاست های اقتصادی در دبی توانست بر اقتصاد ایران اثر گذار باشد. چندی پیش سیف رییس کل بانک مرکزی ایران در این باره گفت: «متاسفانه بازار دوبی به گونه ای شده که هر روز بر علیه اقتصاد ما تلاش می کند.»

عربستان و امارات ایران را متهم می کنند که با حمایت از حوثی ها در یمن، بشار اسد در سوریه، حزب الله در لبنان، و اعمال نفوذ در عراق و غزه امنیت منطقه را به خطر انداخته است.
 
عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی توانسته اند در تصمیم آمریکا برای خروج از برجام اثرگذار باشند.
 
حالا سید حسین موسویان دیپلمات پیشین کشورمان معتقد این دو کشور به دنبال تاثیر گذاری در دو انتخابات کنگره و ریاست جمهوری آمریکا هستند. او در این باره در یادداشتی نوشت: «آن ها سعی می کنند تا پیش از انتخابات کنگره آمریکا در پاییز امسال، حداکثر بهره برداری را از شرایط آشفته داخلی واشنگتن انجام دهند تا اهداف خود را علیه ایران محقق کنند. آن ها احتمال می دهند که دموکرات ها در انتخابات پیروز شوند و مانع افراط گرایی ها علیه ایران شوند. دومین محدوده زمانی آن ها نیز انتخابات بعدی ریاست جمهوری ترامپ است. آن ها دوره ترامپ را یک فرصت طلایی برای تحقق اهداف خود می دانند.»
 
موسویان تاکید کرد که این دو کشور از این طریق به دنبال رسیدن به اهدافی از جمله "نابودی برجام"، "اعمال تحریم گسترده جدید"، "تشدید اختلافات سیاسی، بین جناح ها و مسئولان ارشد"، "کاهش فروش نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه"، "متشنج کردن اوضاع داخلی کشور" و... هستند.
 
موسویان نوشت: «یک منبع آگاه به من گفت که محور عربی ضد ایران مبلغ ۸۳ میلیارد دلار بودجه سالانه اجرای این طرح را به واشنگتن متعهد شده است. در هر صورت استراتژی جدید مربع مذکور، فلج کردن اقتصاد ایران، ایجاد تشنج و نا آرامی و بی ثباتی در داخل ایران و حذف حضور و نفوذ ایران در منطقه است.»

در این شرایط برخی تحلیلگرآن معتقدند که امارات متحده عربی و عربستان به دنبال آن هستند که آمریکا را به سمت رویا رویی نظامی با ایران بکشانند.
صمد قائم پناه تحلیلگر مسائل خاورمیانه و کشور های عربی در این باره به فرارو گفت: «در سطح منطقه موازنه قدرت به نفع ایران است. با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت هایی که ایران دارد از جمله قلمرو سرزمینی، جمعیت و نیروی انسانی، منابع انرژی، قدرت نظامی و... هر چقدر قدرت ایران تهدید شود به سود برخی کشور های منطقه است.»

او افزود: «این طبیعی است که دولت ها به دنبال بیشینه کردن قدرت خودشان و تضعیف قدرت رقیب اند تا بتوانند شرایط مساعدی را برای امنیت خودشان فراهم کنند. با توجه به اینکه کشور های عربی منطقه ظرفیت و پتانسیل این کار راندارند برای اجرای آن با سناریو هایی به قدرت های خارجی متوسل می شوند. اغلب این کشور ها از گذشته مخصوصا پس از انقلاب اسلامی ایران به جای اینکه متکی به خود باشند و یا با مشارکت کشور های منطقه عمل کنند، امنیت خودشان را به ایالات متحده آمریکا گره زدند. حضور آمریکا در منطقه هم با چراغ سبز آن ها بوده است.»

به گفته این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: «حالا در شرایط کنونی ایران در نظام بین المللی و خروج ایالات متحده از برجام فرصتی برای این رقبای منطقه ای ایران به وجود آمده است که از این شرایط محملی برای تحقق اهداف و نیات اصلی خودشان بسازند. این کشور ها برنامه هسته ای ایران را  بهترین ابزار برای کنترل قدرت ایران می دانستند، تلاششان بر این بود که مذاکرات هسته ای به نتیجه نرسد و جامعه بین الملل و شورای امنیت تهدیدات سرزمینی برای ایران فراهم کنند. اما برجام آمد و این مشکل را حل کرد و روابط ایران و نظام بین الملل را به حالت عادی بازگرداند و نیات ایران را به نظام بین الملل نشان داد. به همین دلیل این کشور ها با امضای برجام خیلی موافق نبودند، اما چون خواست آمریکا بود مجبور به پذیرش آن شدند.»

به گفته قائم پناه "حالا فرصت جدیدی برای این کشور ها ایجاد شده است به امید اینکه ایران از برجام خارج شود و مجددا بهانه تهدید ایران فراهم شود و در راستای ایجاد محدودیت منطقه ای برای ایران زمینه سازی کنند. تمام تلاش امارات و عربستان این است که با این سناریو حرکت کنند و دولت های دیگر از جمله اروپایی ها نیز از برجام خارج شوند و به همین خاط ربه آن ها فشار وارد می کنند. "

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هدف اصلی محدود کردن قدرت ایران در درون مرز های ملی اش است، درباره این که امارات عربستان و برخی دیگر از کشور های منطقه ممکن است برای رسیدن به هدف خود جنگی را هم آغاز کنند، گفت: «بله. با توجه به تجربه ای که در منطقه به وجود آمده و رویکردی که از این دولت ها در بحران سوریه و یمن شاهد آن بودیم این انگیزه وجود دارد. آن ها منابع مالی کافی هم برای جنگ دارند.»
 
این تحلیلگر مسائل خاورمیانه معتقد است: «اعراب به زعم خودشان با ایجاد یک جنگ در منطقه به چند هدف دست پیدا می کنند، اول اینکه بحران یمن را حل و فصل می کنند، قدرت ایران محدود می شود، به حضور ایران در سوریه خاتمه و از طرف دیگر نفوذ ایران در برخی کشور های عربی از جمله عراق و لبنان را کاهش می دهند. آن ها همچنین به دنبال آن هستند تا با یک جنگ در توسعه ایران وقفه ایجاد کنند، برنامه موشکی و هسته ای ایران را نابود کنند.»

قائم پناه در تحلیل اینکه آیا کشور های عربی سیاست تغییر رژیم ایران را هم دنبال می کنند، گفت: «هر نوع رژیمی در ایران روی کار بیاید، ماهیتش خیلی با حکومت فعلی تفاوت نخواهد کرد. جمهوری اسلامی برامده از یک انقلاب مردمی است که شعارش آزادی، استقلال و مبارزه با استکبار و استعمار است. به نظر می رسد این شعار ها حتی با تغییر رژیم هم خیلی تغییری پیدا نکند. چه جمهوری اسلامی باشد وچه نباشد ماهیت استقلال خواهی و مبارزه با ظلم و ستم در ایرانیان وجود دارد.»

او افزود: «بر همین مبنا به نظر نمی رسد کشور های عربی خیلی علاقمند به تغییر نظام باشند. اغلب کشور های عربی ماهیت دیکتاتوری دارند و چون ماهیت دموکراتیک ندارند از هر کشور دموکراتیکی در منطقه هم احساس خطر خواهند کرد. آن ها جمهوری اسلامی را برای خود خطرناک می دانند، حالا اگر فرض کنیم حکومتی با درجه بالاتر از دموکراسی هم در ایران به قدرت برسد نگرانی های کشور های عربی بیشتر هم خواهد شد. به همین دلیل مسیر تغییر حکومت می تواند برای آن ها ریسک داشته باشد و تصور نمی کنم از این طریق به دنبال اجرای برنامه های خود باشند. آن ها می خواهند سیاست های ایران را تغییر دهند، تغییر رژیم برای آن ها اهمیت چندانی ندارد. به همین دلیل سعی با اعمال فشار و نهایتا جنگ به این هدف خود برسند.»

کلید واژه ها: کشور های عربی کشور های منطقه


نظر شما :