ترامپ برای کاهش قیمت ها تلاش می کند

نرخ نفت اسلحه‌ای در دست قدرت‌های مختلف

۲۴ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۷ کد : ۱۹۷۷۱۹۱ اخبار اصلی اروپا آمریکا
سعودی‌ها مطمئن هستند که می‌توانند تقاضای نفت بازار را تامین کنند. این نشانه‌ای قطعی است از سوی سعودی‌ها به ایالات متحده تا با خیال راحت تحریم‌ها علیه ایران را کلید بزند تا کاهشی قابل ملاحظه در تولید و فروش نفت ایران پس از خروج آمریکا از برجام ایجاد نشود.
نرخ نفت اسلحه‌ای در دست قدرت‌های مختلف

نویسنده: تام لونگو

دیپلماسی ایرانی: رئیس جمهور ترامپ حملات خود را علیه ایران آغاز کرده است. او حالا برنامه طولانی مدت افزایش فشار بر ایران را کلید زده است. در اخبار آمده است که ترامپ از عربستان سعودی خواسته که تولید نفت خود را 1 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. نکته اینجاست با روند کاهش قیمت نفت، ایالات متحده خود را از مدار مالی ترکیه خارج کرده و به عربستان سعودی کمک کرده است تا موقعیت مالی خود را برای باقی سال بهبود ببخشد و قیمت نفت را بالا ببرد.

ترکیه یک وارد کننده کامل انرژی است و بشکه نفت بالای 75 دلار مشکلی بزرگ برای اقتصاد آنهاست. ایالات متحده توجهی به سقوط بهای لیر ندارد و این نوعی حمله کلاسیک به کشوری است که توجهی به سیاست های ایالات متحده ندارد. اما حالا اقتصاد ایالات متحده با خطر هزینه های بالای انرژی تهدید می شود. ترامپ در تلاش است با کمک عربستان وضعیت را بهبود ببخشد در عین حال قصد دارد در بازار ایران اخلال ایجاد کند. ترامپ به سعودی ها کمک می کند تا اقتصاد خود را درست کنند اما از سوی دیگر با تلاش برای کاهش قیمت نفت، به اقتصاد سعودی ضربه می زند.

بلومبرگ می نویسد، سعودی ها مطمئن هستند که می توانند تقاضای نفت بازار را تامین کنند. این نشانه ای قطعی است که از سوی سعودی ها به ایالات متحده فرستاده می شود تا با خیال راحت تحریم ها علیه ایران را کلید بزند تا کاهشی قابل ملاحظه در تولید و فروش نفت ایران پس از خروج آمریکا از برجام ایجاد نشود.

ایران اما دوستانی در منطقه پیدا کرده است. با توجه به گذشته و زمانی که بر اثر تحریم ها در سال 2012 تولید نفت ایران 800 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده بود، ایران بازی دیگری را شروع کرده است. اوضاع امروز به کلی متفاوت است. چرا که چین با موفقیت طرح یوان نفتی را آغاز کرده است. بر اساس این طرح ایران با خوشحالی در برابر فروش نفت یوان دریافت می کند. چنین طرحی ثبات جریان نفت ایران به چین و رسیدن آن به دست مشتریان را تضمین می کند.

بنابراین چنانچه ژاپن و کره جنوبی از خرید نفت ایران امتناع کنند، چین می تواند و علاقه مند است که خرید خود را افزایش دهد. علاوه بر این هند نیز مقاومت خود را در برابر تحریم ها بر خلاف سال 2012 نشان داده است. ایران کشوری مهم در برنامه های آتی هند است و هندی ها قصد دارند با کمک ایران نفوذ خود را در مرکز آسیا گسترش دهند. در نهایت، ایران یک دوست مهم به نام روسیه را در کنار خود دارد که از هم اکنون خود را برای مبادله 500 هزار بشکه نفت در ازای کالا آماده کرده است. شرکت های نفتی روسی آماده اند تا سرمایه گذاری و حضور خود در ایران را گسترش دهند. روسیه بخش دیگری از پروژه مقابله با دلار نفتی است.

این دلیلی است که ترامپ از اوپک خواسته تا تولید نفت خود را افزایش دهد تا در طول تابستان امسال ذخایر نفتی بیشتر شود تا از جنگ و مشکلات نفتی در زمستان پیش رو کاسته شود. در ذهن من تنها راهی که برای زدن رکورد نفت 60 دلاری در تابستان پیش رو داریم این است که ایران مجبور نباشد تولید خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز افزایش داده و دلار سقوط خود را ادامه دهد. این مساله فشار را به روی یورو و یوان خواهد انداخت و باعث می شود که آنها ارزهای جذاب تری برای خرید نفت باشند و چنین مساله ای ایران را خوشحال خواهد کرد.

این می تواند نکته ای حیاتی برای ایران باشد. تهران می خواهد نفت خود را به هر ارزی که پیشنهاد می شود بفروشد و حضور خود را در بازارهای خارجی حفظ کند. فراموش نکنید که سعودی ها برای ایجاد توازن در بودجه خود به نفت بشکه ای 90 دلار احتیاج دارند. قطعه بزرگ این معما اما اروپاست. آیا اروپایی ها راهی را پیدا خواهند کرد تا از تحریم های ایران اجتناب کنند و بدون توجه به تهدیدهای ترامپ از ایران به یورو نفت خریداری کنند. مطمئن هستم این مساله ای است که تمام این دولت های درگیر در سطح بالا مشغول به بحث درباره آن هستند.

منبع: راشا اینسایدر/ مترجم: روزبه آرش


نظر شما :