رشد صادرات میعانات گازی؛ بی اعتنا به تهدیدهای آمریکا

۰۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۹ کد : ۱۹۷۷۵۰۷ سرخط اخبار

صادرات میعانات گازی ایران بدون توجه به تهدید آمریکا درباره بازگشت تحریم ها ادامه دارد و حتی در فصل بهار ارزش آن با رشد 39 درصدی، به 2 میلیارد و 200 میلیون دلار رسید.

به گزارش ایرنا، توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست و سوم تیرماه سال 1394 (چهاردهم ژوئیه 2015) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شد.
با این همه، «دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از این توافق بین المللی را اعلام کرد.
در پی این تصمیم، برخی شرکت ها برای ماندن در بازار ایران یا ترک کردن آن مردد مانده اند؛ هرچند کمیسیون اروپا اعلام کرده است برای مقابله با تحریم آمریکا قانون انسداد را برای حفاظت از شرکت ها اجرا می کند.
آمریکا پس از اعلام تصمیم خود، به خریداران نفت و میعانات گازی ایران فشارهایی وارد کرد تا به کاهش و توقف خرید خود دست بزنند اما بررسی ها نشان می دهد این سیاست تاکنون ناکام مانده است و روند مبادلات نفتی ایران، بدون توجه به این هیاهوها همچنان ادامه دارد.
نگاهی به آمار صادرات میعانات گازی ایران از پارس جنوبی که به عنوان قطب تولید و صادرات این محصول شناخته می شود، نشان می دهد میزان صادرات روند افزایشی داشته است.
مدیرکل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اعلام کرد: در سه ماه نخست امسال، سه میلیون و 212 هزار و 592 تن میعانات گازی به ارزش 2 میلیارد و 210 میلیون و 973 هزار دلار از این منطقه به خارج از کشور صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر ارزش 39 درصد رشد را نشان می دهد.
«احمد پورحیدر» افزود: بهار امسال چهار میلیون و 273 هزار تن کالای غیر نفتی شامل محصولات تولیدی پارس جنوبی به ارزش افزون بر 2 میلیارد و 199 میلیون و 581 هزار دلار به خارج از کشور صادر شد.
«این مقدار صادرات در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن پنج درصد و از نظر ارزش 24 درصد افزایش یافت».
وی ادامه داد: در این مدت بیش از هفت میلیون و 486 هزار و 42 تن کالا شامل میعانات گازی، متانول، پروپان، پلی اتیلن، گوگرد، اوره، استایرن، آمونیاک، نفت خام و... به ارزش چهار میلیارد و 410 میلیون و 555 هزار دلار به خارج از کشور صادر شد.
به گفته وی، مجموع صادرات پارس جنوبی در فصل بهار در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر ارزش 31 درصد افزایش یافت.
بیشتر محموله ها به چین، ژاپن، ‏کره جنوبی، هند، هنگ کنگ، اندونزی، ترکیه، مصر، امارات و کویت صادر شد.
پورحیدر اضافه کرد: در سه ماه نخست امسال، 61 هزار و 962 تن کالا به ارزش 417 میلیون و 582 هزار دلار وارد پارس جنوبی شد که شامل تجهیزات پالایشگاهی و مواد شیمیایی مورد استفاده پتروشیمی ها و فازهای گازی پارس جنوبی بود و در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر ارزش 51 درصد افزایش رشد کرد.
به گزارش ایرنا، منطقه پارس جنوبی گسترده ترین میدان گازی جهان را در خود جای داده است و به عنوان بزرگ ترین منطقه صادراتی میعانات گازی کشور شناخته می شود.
همچنین منطقه عسلویه و پارس حدود 16 مجتمع پتروشیمی را دربرمی گیرد که سالیانه بیش از 20 میلیون تن محصول تولید می کنند و بخش عمده آن به خارج از کشور صادر می شود.
در بخش ایران این میدان، ذخیره گاز 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
تولید گاز از ١٠ فاز نخست پارس جنوبی در سال 13٩٢، نزدیک به 285 میلیون مترمکعب بود که این میزان با بهره برداری از ١١ بخش جدید پارس جنوبی به 540 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.
میعانات گازی پارس جنوبی از طریق گوی های شناور (اس.پی.ام) مستقر در سواحل عسلویه و سایر تولیدات بویژه محصولات پتروشیمی از طریق اسکله های موجود در منطقه پارس جنوبی صادر می شود.

کلید واژه ها: پارس جنوبی


نظر شما :