آمریکا به دنبال تکرار جنگ عراق

با سازمانی که دنبال براندازی در ایران است آشنا شوید

۰۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۷۷۸۷۰ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
این اقدامات به طرز وحشتناکی یادآور دوره ی اواخر دهه ی ۱۹۹۰ است که ائتلافی دو حزبی در کنگره، توانست طرح تغییر رژیم در عراق را تصویب کند و پرزیدنت بیل کلینتون در ۳۱ اکتبر ۱۹۹۸، آن را نهایی کرد.
با سازمانی که دنبال براندازی در ایران است آشنا شوید

کریستوفر اِی پربل

دیپلماسی ایرانی: دیگر عادت صاحب نظران شده که ابراز تاسف کنند از اینکه چگونه یک جانبه گرایی دارد سیاست گذاری های آمریکا را نابود می کند. اما هنوز یک مسئله است که هر دو حزب بر سر آن توافق نظر دارند: دموکرات ها و جمهوری خواهان، هر دو از سازمانی که علنا خود را وقف براندازی رژیم در ایران کرده است، حمایت می کنند.

به عنوان مثال، اواخر ماه گذشته در پاریس، سی و سه مقام ارشد آمریکایی و مقامات نظامی از جمله رودی جولیانی و بیل ریچاردسون، سفیر سابق در سازمان ملل، در جلسه ای که توسط شورای ملی مقاومت ایران و گروه مجاهدین خلق (گروهک منافقین) برگزار شد، شرکت کردند.

مجاهدین خلق (گروهک منافقین)، در سال 1965 به عنوان یک گروه چپ گرای افراطی مخالف شاه سکولار ایران به وجود آمد. آنها در اوایل دهه ی 1970 به خاطر چندین اقدام تروریستی، مورد توجه قرار گرفتند. از جمله ی این اقدامات، حملات علیه طرفدار اصلی شاه، یعنی آمریکا، بود. افراد غیر نظامی که در دهه 1970 برای شرکت های آمریکایی فعال در ایران کار می کردند، از جمله پپسی، شرکت ترابری هوایی پانام، جنرال موتورز و راکول اینترنشنال، در میان قربانیان آنها بودند. جای بسی تعجب است که وزارت امور خارجه ی آمریکا در سال 1997، سازمان مجاهدین خلق (منافقین) را در لیست سازمان های تروریستی قرار داده بود.

اما در سال های اخیر آنها سعی کردند تا وجه خود را خوب جلوه دهند. پس از سرنگونی صدام حسین در عراق، مجاهدین خلق (منافقین) امیدوار بودند که همین اتفاق در ایران بیافتد. این گروه همچنین توانست با موفقیت با دولت اوباما لابی کرده و نام خود را از لیست گروه های تروریستی خارج کند. امروزه این سازمان به طور منظم از اطلاعاتش برای حمایت از تغییر رژیم در تهران استفاده می کند.

این اقدامات به طرز وحشتناکی یادآور دوره ی اواخر دهه ی 1990 است که ائتلافی دو حزبی در کنگره توانست طرح تغییر رژیم در عراق را تصویب کند و پرزیدنت بیل کلینتون در 31 اکتبر 1998 آن را نهایی کرد و باعث شد که گروه های منافق عراقی به طور مستقیم از دولت آمریکا کمک مالی دریافت کنند. یکی از بهره برداران اصلی این دست و دلبازی، از جیب مالیات دهندگان آمریکایی، کنگره ی ملی عراق بود. در سال 2004، جین مِیرز، روزنامه نگار نیویورکر، اعلام کرد که دولت آمریکا بیش از 100 میلیون دلار در طی 12 سال، به جیب کنگره ی ملی عراق ریخته است. ثابت شده است که این کنگره و رهبرش، احمد چلبی، یکی از منابع خبری اصلی بودند که اطلاعات غلط را می رساندند.

چند سال بعد، بعد از اینکه نیروهای آمریکایی صدام حسین را از قدرت برکنار کردند، چلبی و دار و دسته اش به کشوری بازگشتند که وقتی نوجوان بود از آن گریخته بود و این لاف تاریخی را زد که "ما استاد خطا کردن هستیم. حرف هایی که در گذشته زده شده است دیگر اهمیتی ندارد."

اما چلبی و کنگره ی ملی عراق بیشتر در واشنگتن طرفدار داشتند تا در بغداد. وقتی مردم عراق در سال 2005، پای صندوق رای رفتند، حزب او فقط 0.5 درصد از آراء را به دست آورد.

برای جبران این عدم حمایت، مالیات دهندگان آمریکایی بودجه ی سازمان چلبی، که هدف اصلی اش دادن اطلاعات غلط در مورد ماهیت تهدید از جانب صدام حسین بود، را تامین می کردند. جنگ عراق باعث گرفتن جان 4400 آمریکایی شد و تا کنون حدود 6 تریلیون دلار هزینه برداشته است. اما چلبی و کنگره اش نتوانستند آن چشم انداز خوشایند پلورالیستی که وعده اش را داده بودند در عراق پیاده کنند. در عوض ده ها هزار عراقی جان خود را از دست دادند و میلیون ها نفر از خانه هایشان رانده شدند.

منبع تامین کننده ی بودجه ی گروه مجاهدین خلق (منافقین) مشخص نیست اما این گروه در پول غلت می زند. به بولتون برای یک سخنرانی در سال 2017، 40 هزار دلار پول دادند. بر اساس برخی گزارشها، سخنرانان همایش برای هر سخنرانی تا سقف 50 هزار دلار هم گرفته اند.

در همایش سال  گذشته در پاریس، بولتون قاطعانه بیان کرد: "جریانی مخالف علیه حاکمیت روحانیون وجود دارد و این جریان مخالف امروز در این اتاق دور هم جمع آمده اند." وی ادامه داد که سیاست مشخص آمریکا باید "سرنگونی این رژیم در تهران باشد."

بولتون در همایش امسال حضور نداشت اما اقدامات جولیانی در راستای منافع این گروه توجه مردم را به خود جلب کرد. دنیل بنجامین، که تلاش های مبارزه با تروریسم را در دولت اوباما سازماندهی می کرد، به واشنگتن پست گفت: "بسیاری از ما شاهد حمایت از سازمانی هستیم که دستانشان به خون آمریکایی ها آلوده است."

منبع: نشنال اینترست / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: گروه تروریستی منافقین نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس حمایت آمریکا از تروریست ها طرح تغییر رژیم در ایران


( ۱ )

نظر شما :