ترامپ و پوتین برای دوری از اروپا متحد شده ا‌ند

۲۷ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۴۴ کد : ۱۹۷۷۸۸۸ سرخط اخبار

روزنامه اسپانیایی ال پاییس روز چهارشنبه در باره دیدار سران آمریکا و روسیه در هلسینکی فنلاند نوشت :دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در یک لفاظی جنگ طلبانه که آنها را از اروپا دور می‌ کند، متحد شده ا‌ند.

به گزارش ایرنا، ال پاییس افزوده است: ترامپ پس از حمله به آلمان، انتقاد از شرکای واشنگتن در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، ستودن بوریس جانسون وزیر خارجه مستعفی انگلیس در مقابل «ترزا می»‌ نخست وزیر این کشور، محبت آمیزترین چهره خود را برای پوتین رزرو کرده بود.
در ادامه گزارش آمده است: ترامپ که همیشه به رای دهندگان خود توجه دارد، این بار ممکن است مرتکب اشتباهی شده باشد و می‌ تواند به وی در آمریکا لطمه بزند، زیرا مساله دفاع تقریبا انحصاری از منافع اقتصادی کشور یک چیز و مساله بسیار متفاوت تر تسلیم شدن مقابل رهبر روسیه و بی‌ ارزش کردن دولت خودی از سوی ترامپ است.
تنها سه روز پیش از دیدار با پوتین در هلسینکی، رابرت مولر دادستان ویژه در آمریکا 12 جاسوس روسی را به دلیل سرقت و انتشار اسناد کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون برای دخالت در انتخاباتی که سبب پیروزی خود ترامپ در سال 2016 شد، متهم کرد.
اعتراض ها به دلیل رفتار مستاجر کاخ سفید با پوتین فقط از سوی دموکرات ها صورت نگرفته، بلکه همچنین صدای برخی‌ جمهوریخواهان که این رفتار ترامپ را خیانت به آمریکا قلمداد کردند، در آورد.
ال پائیس نوشت: انداختن تقصیرهای روابط بد دوجانبه به گردن حماقت هایی‌ که انجام داده و انکار علنی شواهد طرح دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 که در دستان دادستان قرار دارد، فقط بیانگر بی‌ اعتمادی ترامپ نسبت به نهادهای (امنیتی) آمریکا نیست، بلکه یک بازی خطرناک است، زیرا تلاش می‌ کند در وهله نخست همه تحقیقاتی ‌را که بتواند پاک بودن روند انتخابات به عنوان قطعه کلیدی هر دموکراسی را مورد بررسی قرار دهد، حذف کند.
اطمینان رئیس جمهوری آمریکا در تائید این امر که در یک انتخابات بدون تقلب پیروز شده با تلاش های وی برای جلوگیری از تحقیقات، قابل توجیه نیست.
روزنامه افزوده است: ترامپ و پوتین تقریبا با تبانی بار دیگر در درک لفاظی جنگ طلبانه ای اشتراک دارند. آنان همچنین چشم اندازشان را برای تعادل ژئواستراتژیکی قدرت در یک زمان حساس برای رهبر روس که به خاطر دخالت در فرآیندهای انتخاباتی کشورها، همه پرسی‌ برگزیت، الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و حمایت حیاتی‌ از بشار اسد از سوی اروپا طرد شده است، نشان دادند.
رسانه اسپانیایی همچنین ادامه داد: در حالی که طرح اتهام به 12 جاسوس روسی در زمان های دیگری می توانست دلیلی کافی‌ برای لغو نشستی مانند هلسینکی در دقیقه آخر باشد، اکنون حفظ این ملاقات تنها یک موفقیت برای رهبر روسیه است و بر زبان نیاوردن حتی یک واژه سرزنش از سوی ترامپ به پوتین، حمایتی بزرگ بود.
ترامپ که اتحادیه اروپا و قدرت نرم این تشکل را نادیده می‌ گیرد، یک جنگ تجاری با شرکای اصلی‌ خود آغاز کرده است و پیمان های آب و هوایی و همچنین هسته ای با ایران را که اروپا تلاش بسیاری برای رسیدن به آن کرده بود، ترک کرد.
اما از سوی دیگر خود ترامپ و پوتین به نظر می‌ رسد، توافق کرده ا‌ند تنش را همچنان با چین حفظ کنند. اصرار هر دو در تاکید بر این که آمریکا و روسیه دو قدرت بزرگ اتمی‌ جهان هستند نیز اعلام علاقه آنها را در کاهش این جنگ افزارها رد می‌ کند.
ال پائیس در پایان تاکید کرده است: واشنگتن و مسکو در دستان این دو مقام که قصد افزایش هزینه های دفاعی خود را دارند در هلسینکی به بافت یک پیمان که پیش بینی‌ کاهش تنش ها در نقاط داغ جهان را نمی‌ کند، ادامه دادند.

کلید واژه ها: نشست هلسینکی دونالد ترامپ ولادیمیر پوتین


( ۱ )

نظر شما :

علی ۲۸ تیر ۱۳۹۷ | ۰۱:۱۸
ترامپ هماهنگ با نتانیاهو برای پوتین بازارگرمی می کنند تا بتوانند اورا درمقابل ایران قرار دهند حضور ایران درسوریه تنها مسئله مهم واولویت ترامپ واسرائیل است