ایالات متحده طرفدار سکولاریسم نیست

پومپئو، مذهب و براندازی در ایران

۱۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۷۷۹۶۵ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
دولت ترامپ که نه به سکولاریسم و نه به آزادی در حکومت خود اعتقادی ندارد و دنبال اهدافی است که امکان دارد واقعی نباشند، از اعتراضات مردم ایران حمایت می کند.
پومپئو، مذهب و براندازی در ایران

اسفندیار باتمانقلیچ

دیپلماسی ایرانی: مایک پومپئو، در مدت زمان کوتاهی که رئیس سی.آی.ای. بود، پای مذهب را به این سازمان باز کرد. بر اساس گزارش فارین پالسی، پومپئو، "هر هفته در جلسات قرائت انجیل که در مراکز دولتی برگزار می شد، شرکت می کرد و تصمیم داشت تا برای سی.آی.ای، یک واعظ مذهبی بیاورد." یکی از اعضاء این سازمان معتقد است "پومپئو مرد با خدایی است ... و این تفکر که چون او رئیس سی.آی.ای است نباید بر اساس عقایدش رفتار کند، بسیار بی معنی است."

روز یکشنبه هفته گذشته پومپئو در کتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان در شهر سیمی کالیفرنیا در حمایت از اعتراضات مردم ایران سخنرانی کند. روز پنجشنبه جلسه ای توجیهی در این رابطه برگزار شد و یک مقام ارشد وزارت امور خارجه پیغام های پومپئو را بیان کرد. با توجه به سالگرد پیش روی انقلاب اسلامی، پومپئو "به بررسی 40 سال دزدی از مردم ایران، فعالیت های تروریستی که در منطقه مرتکب شده اند و سرکوب وحشیانه ی مردم ایران" ادعاهایی را مطرح کرد. وی همچنین در مورد " فساد حکومت" و استفاده از آنچه "زورگویی‌های دینی" توصیف کرد، حرف‌هایی زد. اما صداقت او در حمایت از فعالان ایرانی غیر واقعی است.

رابین رایت، عضو تحریریه ی نیویرکر، در جلسه ی پنجشنبه در مورد ارتباط بین لیست درخواست هایی که دولت ترامپ از ایران دارد و مسئله ی تغییر حکومت سوال کرد. آن مقام ارشد وزارت امور خارجه عنوان کرد "هیچ کسی در آن زمان بر این باور نبود که این 12 درخواست، اسبابی برای براندازی نظام باشد و طولانی بودن این لیست، نشان می دهد که چقدر رفتارهای ایران اشتباه و بدخواهانه بوده است."

برای بسیاری از آمریکایی ها و ایرانی هایی که مشتاق هستند پایان کار جمهوری اسلامی را ببینند، پیام های شدید پومپئو و اقدامات دولت ترامپ به ویژه قول حمایت از اعتراضات داخل ایران، باعث شده این حس به وجود بیاید که تغییر نظام دور از دسترس نیست. اینکه جمهوری اسلامی باید با چه چیزی جایگزین شود، مسئله ای است که تعداد اندکی از موافقان تغییر نظام توانسته اند با جزئیات به آن پاسخ دهند. 

سیاست های مذهبی پومپئو

این دیدگاهی که پومپئو دارد، نه تنها به خاطر دشمنی دیرینه اش با ایران است بلکه به خاطر عقاید خاصش در مورد اسلام نیز هست. پومپئو زمانی که عضو کنگره ی کانزاس بود گفت: "آمریکا از جانب افرادی تهدید می شود که عمیقا معتقد هستند که اسلام راه درست، چراغ هدایت و تنها پاسخ است."

اما نقش سکولاریسم به عنوان اساس حمایت از تغییر حکومت، اعتقاد پومپئو را زیر سوال می برد. اگر به محتوای رهبری سیاسی و دولتی پومپئو کاری نداشته باشیم، اما باز هم متوجه می شویم که چارچوبش غیر سکولار است. او فردی است که گفته "عبادت پرودگار و جشن های ملی باید در یک مکان برگزار شوند و این مسئله نه تنها حق ما بلکه وظیفه ی ما است" و گفته "سیاست، نزاعی بی پایان است ... تا زمانی که حضرت مسیح ظهور کند." چگونه چنین فردی می تواند مدافع سکولاریسم باشد؟

دولت ترامپ که نه به سکولاریسم و نه به آزادی در حکومت خود اعتقادی ندارد و دنبال اهدافی است که امکان دارد واقعی نباشند، از اعتراضات مردم ایران حمایت می کند.

منبع : لوبلاگ / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: سیاست تغییر رژیم سیاست های مذهبی پومپئو سکولاریسم


( ۳ )

نظر شما :

tnt ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۱:۲۲
مردم ایران آگاه تر از آن هستند که با طناب پوسیده آمریکا بروند تو چاه.مردم ایران عاشقان وطن خود هستند عمرأ اجازه نمی دهند کشورشان اول نابود مثل عراق سوریه بعدآ خطر تجزیه تهدیدش کند.ولی شماها میدانید که باید مردم را از مسئولین کشور خشنود کرد همین دستور آخر مقام معظم رهبری که فرمودند به شدت با فساد و اختلاس برخورد شود کافی است دل مردم را راضی کنید و استفاده از امکانات داخلی بجای امید داشتن به کمک دیگران مردم را راضی نگه میدارد.مردم فریخته ایران آماده تر متحد میشوند بر علیه دشمن خارجی که مثل گرگها دندان تیز کردن برای تکه تکه کردن ایران عزیزمان.
مهمان ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۷
امریکا نه به دنبال جنگ با ایران است و نه انحلال جمهوری اسلامی. اوضاع ایران و امریکا چنین موقعیتی را ندارند. این یک جنگ روانی است برای گرفتن امتیاز از ایران در جهت امنیت اسراییل پس از اجرایی شدن "معامله قرن". امریکا یا در این قمار برنده می شود یا زیر میز می زند. "جنگ روانی" اصلی ترین روش قماربازان حرفه ای برای سرکیسه کردن حریف در قمارخانه است.