درک اقدامات آمریکا در خاورمیانه

احتمال جنگ با ایران بالا است

۰۴ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۷۸۰۱۶ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
حالا که پرزیدنت ترامپ و وزیر امور خارجه اش، آشکارا در مورد احتمال افزایش تنش ها بین ایران و آمریکا صحبت می کنند، ریسک این مسئله بسیار بالا است که اتحاد آمریکا، اسرائیل و عربستان به جنگ با ایران منجر شود.
احتمال جنگ با ایران بالا است

ربکا گردن

دیپلماسی ایرانی: آنچه در این مقاله می خوانید، تلاش های من برای درک تاثیرات ریاست جمهوری ترامپ بر سیاست و اقدامت آمریکا در خاورمیانه است.

اتحاد های دیرینه

آمریکا اتحادی قدیمی و محکم با اسرائیل دارد. در طی جنگ سرد، اسرائیل برای واشینگتن مانند سنگری، در خاورمیانه ی نفت خیز، علیه ملی گرایی پان عربیسم (جنبش اتحاد عرب ها) و دست اندازی های شوروی بود. اسرائیل بزرگترین گیرنده ی کمک های خارجی آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم است. آمریکا تا به امروز، در قالب کمک دو جانبه و بودجه ی دفاع موشکی، 134.7 میلیارد دلار به اسرائیل داده است.

اکثر این بذل و بخشش ها در قالب کمک های نظامی بوده است به گونه ای که اسرائیل، با حدود 8 میلیون نفر جمعیت، را تبدیل به چهاردهمین یا پانزدهمین قدرت نظامی دنیا کرده است. اسرائیل همچنین تنها قدرت در منطقه است که زرادخانه و حداقل 80 سلاح اتمی دارد. ایران، بزرگترین دشمن اسرائیل، با اینکه جمعیتش 10 برابر اسرائیل است، از لحاظ قدرت نظامی در رده ی 21 ام قرار دارد.

با روی کار آمدن ترامپ، اتحاد بین واشینگتن و اسرائیل محکم تر شده است. بعد از به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل – علیرغم مخالفت های بین المللی – با افتتاح سفارت آمریکا در بیت المقدس در 14 مِه، مهر تاییدی بر این تصمیم زد. 14 مِه، برای اسرائیلی ها روز استقلال و برای فلسطینی ها روز نکبت است (فاجعه حمله اسرائیل به خانه ها و زمین های فلسطینی ها در سال 1948).

اتحاد های جدید...

ژئوپولتیک (و یک دشمن مشترک) می تواند اتحاد های عجیب و غریبی را به وجود بیاورد. آدام انتس در مقاله ای در نیویورکر، گفته بود که پیش از انتخابات ریاست جمهوری، اتحادی چهارگانه در خاورمیانه با حضور اسرائیل، عربستان، امارات و امریکا شکل گرفته بود. به طور غیر منتظره ای، این ماجرا، بازیکن پنجمی هم داشت که در کمین نشسته بود: روسیه. بر اساس گفته ی انتس، محمد بن زاید، پادشاه ابوظبی و یک از قدرتمندترین مردان امارات، به یکی از دوستان آمریکایی اش پیشنهاد داد که ولادیمیر پوتین "ممکن است مایل باشد مناقشات سوریه را حل و فصل کند و در عوض آن رفع تحریم های روسیه، به خاطر اقداماتش در اوکراین، را بخواهد."

هدف این اتحاد جدید، بیشتر پایان دادن به حضور نظامی ایران در سوریه است تا اینکه بخواهند بشار اسد را در سوریه سرنگون کند. آنها به دنبال عقب راندن و یا حتی سرنگون کردن دولت ایران هستند.

ترامپ مانند اوباما اصراری بر این ندارد که کناره گیری اسد لازمه ی رسیدن سوریه به صلح است. نتانیاهو نیز به وضوح اعلام کرده است که اسرائیل با ماندن اسد در قدرت مشکلی ندارد تنها به این شرط که ارتش ایران سوریه را ترک کند.

در همین حین، در سوریه...

نیروهای نظامی زیادی در سوریه در حال نبرد هستند – داخلی و خارجی – گروه های حامی دولت اسد عبارت اند از: نیروهای مسلح حزب الله لبنان که تحت حمایت ایران هستند، نیرو های سپاه پاسدارن ایران و قطعا ارتش روسیه. در طرف دیگر این نبرد، گروه های تروریستی مختلفی حضور دارند از جمله نیرو های باقی مانده از داعش و انواع مختلفی از گروه های مخالف اسد که تحت حمایت آمریکا هستند. با توجه به درگیری های کردها که هم کردهای روسیه و ترکیه را شامل می شود، و حملات اسرائیل به مواضع ایران در سوریه و حضور حداقل 2000 نظامی آمریکایی، حتی اگر نهایتا توافق صلحی هم به دست آید، سوریه که زادگاه الفبا است، کشوری فرومانده برای دهه ها خواهد بود.

ما باید در این باره صحبت کنیم

حالا که پرزیدنت ترامپ و وزیر امور خارجه اش، آشکارا در مورد احتمال افزایش تنش ها بین ایران و آمریکا صحبت می کنند، ریسک این مسئله بسیار بالا است که اتحاد آمریکا، اسرائیل و عربستان، به جنگ با ایران منجر شود. اگر قرار باشد تنها یک درس از جنگ های آمریکا پس از حادثه ی 11 سپتامبر بگیریم، این است: "جنگ دیگری را آغاز نکنید."

برای بیش از 70 سال، آمریکایی ها تا حد زیادی از تاثیرات سیاست خارجی ایالات متحده در سایر نقاط جهان چشم پوشی کرده اند. ویران شدن سوریه. قحطی در یمن. واقعا ناراحت کننده است اما ما هنوز هم تعجب می کنیم که این اتفاقات چه ربطی به ما دارد؟

برای مردم خاورمیانه جای سوال نیست که سیاست ها و اقدامات آمریکا چه تاثیری بر زندگی شان داشته است. آنها همه چیز را می دانند و آنچه می دانند واقعا ویران کننده است. اکنون وقت آن رسیده است که بحث های واقعی در مورد سیاست آینده ی آمریکا در قبال خاورمیانه را جزء زندگی خود بدانیم.

منبع: لوبلاگ / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: جلوگیری از جنگ با ایران حمله نظامی علیه ایران اتحاد اسرائیل آمریکا و سعودی


( ۲۲۵ )

نظر شما :

TNT ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۰:۴۵
من گفتم وهنوز هم میگویم که حمله به ایران بلف است بلف! و قبلأ هم گفتم که آمریکا و اسرائیل مطمئنأ اینطوری نشان خواهند داد که میخواهند حمله کنند و ایران را بترسانند که شاید ایران از مواضع خود عقب نشینی کند.حمله به ایران برابر است با نابودی منطقه و فاجعه اقتصادی برای جهان.
بانوی ایرانی ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۵۱
چقدر شبیه لورل و هاردی هستند .
بنده خدا ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۱:۵۹
ترامپ یک بازاری هست و بازاری فکر میکند. اهل معامله. مرد جنگ نیست. تحریم میکند تا حد مرگ تا طرف به زانو در بیاد. اگه بخواهد هم بجنگند. کشورهای عربی را جلو می اندازد تا هم سلاح هاشو بفروشه هم دشمنش را نابود کنه.
سربار ۲۶ مهر ۱۳۹۷ | ۰۲:۱۵
به نظرم اگه جنگی هم رخ بده قطعا امریکا پشت صحنه میمونه و تدارکاتچی میشه و به احتمال قوی امارات و عربستان رو مثل جنگ ۸ ساله با عراق میندازه جلو
فرزاد ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۸
فقط مرگ بر آمریکا.......
دیبا ۰۲ دی ۱۳۹۷ | ۰۱:۵۱
با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و سال نو میلادی و افزایش تقاضا برای مصرف گاز بعیده جنگی صورت بگیره بعد از اعتلاف ایران و ترکیه و قطر این جنگ روانی از طرف امریکا ایجاد شده . مطمین باشید اونام جرات جنگ با ایران رو ندارن
سینا ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۳:۴۶
ترامپ و نتانیاهو مثل سگ از جمهوری اسلامی میترسن و قدرت نظامی اسرائیل فقط تبلیغاته
رضا ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۱:۲۵
جنگ بدبختی ، نکبت ، ویرانی ، عقب افتادگی ،فقر و.......در پی دارد کشوری که نبود گوش و مرغ در آن منجر به نوعی بحران می گردد چگونه با زرادخانه های اتمی امریکا و اسرائیل مقابله کند .بهترین راه برای ما راه کره جنوبی و ژاپن است ،
A ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۷
وای خدا باز این ساده لوح های ترسو زبان باز کردن که وقت حنگ ایران با عراق یافرار کردن خارج از کشور یا به شهرهایی گه توش صدای یک گلوله هم شنیده نشد بعد از جنگ اومدن والان هم جوری حرف میزنن انگار جنگ رو اینا انجام دادن و دشمن رو شکست دادن ویک وجب خاکمون رو نگرفتن.ماهم ازجنگ متنفریم ولی عزیزم ما خانواده شهدا زیر بار حرف زور نمیریم نمیتونیم ببینم دشمن کشورمون رو بگیره تو کشور خودمون ماشینمون رو بزنه بغل وچون از ناموسمون خوشش اومده ببره واسه خودش البته بعضی ها انقدر حقیرن که اگه این اتفاق بیوفته هم یکی دیگه از ناموسشون رو به عنوان اشانتیون هدیه میده بهشون که ثابت کنه چقدر عاشق اربابش امریکا واسراییله.وشما که اسراییل رو کردی قدرت چهارده وایران رو بیست ویکم جهان پس باید حزب الله اخرین قدرت تو جهان باشه ولی چطور شده که همیشه زده اسراییل ابر قدرت رو که سلاح اتمی داره رو اسفالت کرده مگه استفاده از سلاح اتمی الکیه فکر کردی روسیه یا جین یا هند یا پاکستان اجازه چنین کاری رو میدن ؟؟نه داداش خوابی چون میدونن اگه بدن جنگ جهاتی سوم راه میوفته واقتصادشون نابود میشه ودراخر اگه امریکا جرات استفاده ازبمب اتم رو داشت بعد از هیروشیما میزد توی ویتنام تا این همه کشته نده وشانزده سال نجنگه چرا نزد؟؟؟؟به خاطر اینکه همه این کشور ها دهنش رو اسفالت میکردن.فکر نکنم درج شه این نظرم ولی حداقل شاید یک نفراز این سایت رو بیدار کرد
سعیدی ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۲:۲۳
ای کاش توی این چهل سال گذشته تمام امتیازات خانواده های شهدا جانبازان ایثارگران و..همه وهمه را قطع میکردند ومیکفتند هر چه کردید برای خدا کردید وفقط حمایت مالی برای گروه های خاص مثلا همسران شهدا فرزندان انهاو.. ونه یه عالمه امتیاز برای گروه هایی که یه ذره هم نقش نداشتن مثل خواهر وبرادر شهدا ویا نوه هاشون وحذف معافیت های مالیاتی وامتیازهای دانشگاهی واستخدامی و..فقط هزینه های درمانی مربوط به جنگ مثل دارو های جانبازان شیمیایی وقطع نخایی و..ولی در زمانه ما جنگ نامرده خشک وتر با هم میسوزه در صدر اسلام جهاگرا خودشون میرفتن به جنگ الان ممنکه یه نفر غیر مسلمان پای اعتقاد ما وجهاد ما بسوزه ولی در صورت جنگ یقینا عربستان وامازات واسراییل هم اسیب میبینند وصد البته ما حداقل 400سال دیگه عقب میافتیم الهم الرزقنا توفیق الشهاده فی سبیله
... ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۳
من نمیفهمم ... با هیچ کجای دنیا کاری نداریم... چرا انقدر همه به ما کار دارن و میخان با ما بجنگن ؟!!
ali ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۳
جنگ با ایران با احتمال بسیار بالا اتفاق خواهد افتاد. شخص دیوانه ای مثل ترامپ با اون مشاورها و وزیران احمق تر از خودش به فکر تجارت از طریق این جنگ هستند. اما از روی دیوونگی خبر ندارند که خسارت این جنگ نه تنها برای اونها بلکه کل جهان قابل توصیف نیست و آمریکا رو به زوال می کشونه.
nazar ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۹
جنگ های افغانستان و عراق اخیرا اثبات کرده که امریکا دیگه بعد از جنگ هایی مثل ویتنام تمایلی نداره تنهایی وارد جنگ بشه . اگر قرار بود به ایران حمله کنه صد در صد متحدینش از جمله انگلیس رو همراه می کرد . ولی میبینیم اصلا این موضوعات نیست . فقط یه ناو آورده که ایرانی هایی که همیشه نگرانی از قدرت آمریکا دارن رو بترسونه . ضمن اینکه کسی که بخواد جنگ کنه و تحریم می کنه . شماره تلفن نمی ده که بگه بهم زنگ بزنین . با دست پس می زنه با پا پیش می کشه . مطمئنا این نشون می ده امریکا داره از قدرت ایران تو منطقه می ترسه ولی می دونه نمی تونه کاری بکنه داره با تحریم ها جلوش رو میگره . ای کاش . مسئولین ایران نفاق رو کنار می ذاشتن و با ایمان کشور رو هدایت می کردند که هم اعتراضی بین مردم باقی نمونه و هم مسیرشون واقعا مسیر خدایی باشه . به امید اون روز مثل اوائل انقلاب ... ان شاء الله .
میلاد ۱۰ تیر ۱۳۹۸ | ۰۴:۵۵
بسم الله ... مثل دو تا سگِ جهنمی پنجه هاشون رفته تو هم پوزه هاشون رو دارن به هم نزدیک میکنن. سر جفتشون قشنگ ساخته شده برای شمشیر امام زمان (عج) با یه ضربه سر نجسِ جفتشون رو آقا میزنه . ان شاءالله.
نیما ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۴:۲۱
من یه جوونه ۲۸ ساله ی تحصیلکرده ی بیکارم. دل خوشی ام از مسئولان و آقازاده ها ندارم. و عقایدم با چیزی ک ب صورت قانون دراومده و هیچ اصلاحی نمیگیره و نابرابریهای قومی و نژادی و جنسیتی ای که تو کشورم زیر نظر مسئولان ب راحتی اتفاق می افته مغایرت داره. اما الان اصلا زمان مناسبی نیست ک من بخوام خودمو ب جای مسئله ی اصلی ک دفاع و حراست از این آب و خاک که وجب به وجبش مقدسه رو تو جبهه ی دیگه ای قرار بدم.اینکه ما ب هیچ وجه زیر بار ظلم نباید بریم و ۸۰ ملیون نفر متحد،تجاوز بیگانه رو ن فقط دفع بلکه با عکس العمل پرقدرت جبران کنیم. من یه خواهشی دارم از اون دسته از افرادی ک جامعه اونارو ب چشم تندروها میبینه و امثال من و خیلیای دیگه باهاشون مشکل دارن اینه ک : ما هممون ایرانی هستیم،باحجاب و بی حجاب،با ریش و بی ریش،دزد و درویش،مست و زاهد،مذهبی و لاییک،هممون برای جغرافیای همین گربه ایم.مشکلات داخلی ما باید فعلا کنار گذاشته بشه،الان دشمن ما هموطن ما نیست.بیاید یه کم تندروی هارو کم رنگ کنیم و از اون طرف ب مذهبی هامون احترام بزاریم و حاشیه رو کنار بزاریم. دشمن مارو با این حواشی ب جون هم انداخته. بیاید کاری کنیم ک حسرت تجاوز ب گوشه ای از خاک این کهن سرزمین ب دل هر بیگانه ای تا ابد بمونه. امیدوارم نظر منو با تمام انتقاداتش صادقانه نشر بدید.