بررسی سناریوی حمله نظامی

حمله آمریکا به ایران همه منطقه را به جنگ می کشاند

۱۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۷۸۲۴۸ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
شبکه ای‌بی‌سی استرالیا چندی پیش در گزارشی مدعی شد که وزیران ارشد دولت این کشور آماده حمله احتمالی آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران در آینده نزدیک و حتی در ماه آتی هستند. این گزارش به نقل از یک منبع امنیتی ارشد منتشر شد که گفته بود تاسیسات نظامی استرالیا ممکن است برای کمک به آمریکا برای جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی اهداف برای انجام حمله‌شان به ایران استفاده شود و ممکن است آژانس‌های اطلاعاتی بریتانیا نیز مورد استفاده قرار گیرند. کانبرا شایعات درباره حمله «نزدیک» ایالات متحده علیه ایران را رد کرد. در همین حال، نشنال اینترست مطلبی را منتشر کرد که از برنامه آمریکا برای حمله به ایران در سال ۲۰۲۶ حکایت داشت. اسپوتنیک با یک دیپلمات اسبق ایران درباره این مساله گفت و گو کرده که حمله ایالات متحده چه معنایی برای منطقه خواهد داشت.
حمله آمریکا به ایران همه منطقه را به جنگ می کشاند

دیپلماسی ایرانی: دکتر سید هادی افقهی، کارشناس امور خاورمیانه و مقام پیشین در سفارت ایران در لبنان سناریوهای موجود درباره حمله آمریکا به ایران را با توجه به اتفاقات اخیر در منطقه بررسی کرد. افقهی گفت: «اول از همه، سناریوی حمله نظامی مشابه همان که در مقاله نشنال اینترست آمده، مطرح است که در حد تخیلات نویسندگان مقاله است و هیچ کدام از شواهد و مدارک موجود از این سناریو پشتیبانی نمی کند. دوم، شرایط در منطقه برای اجرای چنین سناریوی حمله ای از سوی آمریکا و متحدانش (حال آنکه بریتانیا، فرانسه یا حتی سعودی ها) نیز چندان مطلوب نیست. به علاوه، نه آمریکایی ها و نه هیچ یک از قدرت های اروپایی باور ندارند که حمله به ایران این کشور را سر جای خودش می نشاند.»

به عقیده این کارشناس، واشنگتن اکنون با یک مشکل مهم تر مواجه است: «وقتی دونالد ترامپ تهدید کرد صادرات نفت ایران را از بازار حذف می کند، در مقابل با تهدید دیگری مواجه شد. رهبری نظامی و سیاسی ما حاکی از آن بود که حتی پیش از این تحریم نفتی، ایران ممکن بود تنگه هرمز را ببندد.»

افقهی به این مساله اشاره کرد که برخی از صادرکنندگان نفتی در منطقه همین حالا نیز با مشکلاتی در رابطه با امنیت مواجه است؛ عربستان سعودی اخیرا در پی حملات موشکی یمن به نفتکش های سعودی، صادرات نفت از طریق باب المندب را متوقف کرده و همه اینها پیش از تهدید ایالات متحده به اعمال تحریم های نفتی علیه ایران و بسته شدن تنگه هرمز بوده است.

افقهی با اشاره به دشمنی های لفظی فزاینده از هر دو سو، بر این مساله تاکید کرد تنگه هرمز مساله ای به شدت حساس است و می تواند کل منطقه را به درگیری نظامی بکشاند که این مساله هیچ منفعتی برای ایالات متحده نخواهد داشت. او در ادامه هشدار داد: «اگر درگیری رخ دهد، محدود به ایران و ایالات متحده نخواهد شد و پای بسیاری از کشورها و گروه های جهادگرا از کشورهای گوناگون به این جنگ باز می شود. از این رو روز حمله نظامی چه فردا باشد و چه در سال 2026، اهمیت چندانی ندارد. ایران آماده است در هر شرایطی با نیروهای مهاجم مواجه شود، حتی اگر از نظر تعداد شمار نیروهای آنها بیشتر باشد.»

این کارشناس امور خاورمیانه به این مساله اشاره کرد که برای آمریکایی ها چند دستگی در عراق مساله مهمی خواهد بود: «آنها با احتیاط این مساله را به اجرا گذاشته اند، اما تاکنون موفقیتی نداشته اند.» به گفته این تحلیلگر فشارهای ایالات متحده با هدف تضعیف و ایجاد چند دستگی در عراق ادامه خواهد یافت که نمونه مشهود آن شکست اخیر کمیسیون انتخابات در اعلام پیروز رسمی انتخابات ماه مه 2018 بود. افقهی در نهایت هشدار داد اگر ایالات متحده تلاش کند از عراق به عنوان سکوی پرتابی برای حمله به ایران استفاده کند، ارتش دولت عراق و نیروهای شبهه نظامی به خنثی سازی آن توسط ایران کمک خواهند کرد.

منبع: اسپوتنیک / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: تنگه هرمز سناریوی حمله آمریکا علیه ایران


( ۹ )

نظر شما :