جنگ نیابتی واشنگتن با تهران

ایالات متحده می خواهد جنگ در سوریه را به ایران بکشاند

۲۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۷۸۳۵۷ اخبار اصلی خاورمیانه
دولت دمشق در تلاش است تا پس از چند سال جنگ داخلی، ثبات ایجاد کند. اما جنگ بزرگتری که سوریه بخشی از آن بوده و ایالات متحده، اسرائیل و عربستان سعودی خواستار آن بوده اند، همچنان ادامه دارد. اگرچه تلاش ها برای روشن کردن آتش جنگ در سوریه و سوزاندن ایران در آن شکست خورده، اما نباید بیش از اندازه به بازگشت آرامش نسبی در سوریه امیدوار شد.
ایالات متحده می خواهد جنگ در سوریه را به ایران بکشاند

نویسنده: تونی کارتالوچی

دیپلماسی ایرانی: طرح های ایالات متحده در سوریه در کنفرانس خبری 19 جولای ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا آشکار شد. ژنرال ووتل در پاسخ به سوالی درباره برنامه های ایالات متحده برای سوریه گفت: «ماموریت ما کاملا وضح است. بر شکست دادن داعش و کمک به شرکایمان در عراق و سوریه برای ایجاد ثبات در شرایط تمرکز دارد و به ویژه در عراق با ایجاد پلتفورمی کمک می کنیم که به راه حل سیاسی بلندمدت از طریق روند سازمان ملل متحد بیانجامد.» چندین وجه این اظهارنظر عیان می سازد که ایالات متحده تا کنون در سوریه چه می کرده است و اکنون چه هدفی را دنبال می کند.

ایالات متحده داعش را ایجاد کرده و از آن محافظت می کند، با آن نمی جنگد!

اظهارات ژنرال ووتل ادعای بسیاری از سیاست گذاران و مقامات ایالات متحده را در ارتباط با جنگ و شکست دادن داعش مطرح کرد. با این حال، این ایالات متحده و شرکایش بودند که داعش را ایجاد کردند. در یادداشت افشا شده آژانس اطلاعات دفاعی مربوط به سال 2012، آمده است: «اگر شرایط خوب پیش بروند، امکان ایجاد گروهی سلفی در شرق سوریه وجود دارد و این دقیقا همان چیزی است که قدرت های حمایت کننده از مخالفان می خواهند تا بدین ترتیب دولت سوریه را که کانون استراتژیک توسعه نفوذ شیعه (از سوی عراق و ایران) محسوب می شود، منزوی سازند.» در این یادداشت همچنین به تفصیل اشاره شده که قدرت های حمایت کننده از مخالفان سوری غرب، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ترکیه هستند و روسیه، چین و ایران از دولت سوریه حمایت می کنند.

درست همان طور که در این یادداشت آمده بود، داعش در شرق سوریه شکل گرفت و تلاش کرد دمشق را تحت فشار بگذارد و به ویژه آن را از تلاش های لجستیک ایران که از عراق به سوریه سفر می کردند، جدا سازد. اگرچه ایالات متحده در سال 2014 آشکارا به سوریه حمله و آن را اشغال کرد، اما تا زمان مداخله ارتش روسیه در سال 2015 خطوط تامین داعش که از ترکیه، یکی از اعضای ناتو، می گذشت، تخریب نشد. تنها آن زمان بود که مواضع داعش در سوریه هدف گرفته شد و این گروه شروع به از هم پاشیدن کرد.

ایالات متحده هیچ شریک مشروعی در سوریه ندارد!

ادعای ژنرال ووتل درباره اینکه ایالات متحده به دنبال همکاری با «شرکایش» در سوریه در جهت ایجاد ثبات است، نادیده گرفتن این حقیقت است که اشغال سوریه توسط آمریکا غیرقانونی بوده و شرکایش در این کشور هم نه تنها نمایندگان مردم سوریه نیستند، بلکه قابلیت ایجاد ثبات هم ندارند.

گروه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه جبهه متشکل از نیروهای کردی است که تنها بخش کوچکی از جمعیت سوریه را تشکیل می دهند. حمایت آمریکا از این نیروها در برخی مناطق با تنش و حتی خشونت همراه بوده است. این نیروها به سختی توانایی حفظ مواضع خود در شرق را دارند و گسترش نیروهای آنها به فراتر از مرزهای کنونی شان غیرمحتمل به نظر می رسد. تغییر نظام در سوریه شکست خورده و به نظر می رسد دست کم در حال حاضر، زمان به نفع دمشق می گذرد.

آمریکا به دنبال دستاویزی جدید است!

باتوجه به همه موارد مطرح شده، به نظر می رسد کل جنگ نیابتی در سوریه به رهبری ایالات متحده تنها قدم آغازین به سمت محاصره، تخریب و در نهایت براندازی نظام ایران بوده و اکنون زمان برای ایالات متحده به سرعت در حال گذر است چرا که واشنگتن فرصت چندانی برای کشاندن جنگ سوریه به ایران ندارد.

تلاش ها برای ایجاد خشونت در خیابان های ایران همچنان ادامه دارد. رویترز در مقاله اخیر خود نوشت، ایالات متحده (دولت ترامپ) کمپینی را آغاز کرده تا از حمایت ها از مقامات ایران بکاهد.

نیروهای ایالات متحده کشورهای اطراف ایران را اشغال کرده اند که این اقدام بخش کلیدی در حمایت از ایجاد خشونت های پنهانی و نیابتی در داخل ایران و هرگونه حمله مستقیم نظامی به این کشور محسوب می شود. نیروهای ایالات متحده در حال حاضر در سوریه، عراق و افغانستان حضور دارند و حتی برخی از نیروها در خلیج فارس موضع گرفته اند.

شرایط مهیا شده، اما تلاش ها برای به آتش کشیدن سوریه و سوزاندن ایران در آن، شکست خورده است. ایالات متحده برای حفظ موضع خود در خاورمیانه و آسیای میانه و برای تحریک بیشتر ایران به دستاویزی جدید نیاز دارد. از این رو، اگرچه با توجه به ثبات ایجاد شده در سوریه و آغاز ساخت و سازها  به نظر می رسد که صلح در نهایت به این کشور نزدیک شده، اما جنگ بزرگ تری که ایالات متحده و شرکایش به دنبال آن بودند و سوریه تنها بخشی از آن بوده، همچنان ادامه دارد.

دوره خطرناک تلاش های ایالات متحده برای اجرای مجدد درگیری های سوریه در ایران آغاز شده و لازم است آنهایی که به دمشق کمک کردند و همچنین متحدان و شرکای تجاری ایران برای مقابله با این سیاست ایالات متحده، تدابیر سیاسی، اقتصادی و نظامی در نظر بگیرند.

همچنین قابل ذکر است که جنگجویان نظامی در سوریه تماما شکست نخورده اند و شماری از تروریست ها و حامیانشان در شمال سوریه متحد شده اند و ممکن است ایالات متحده از آنها برای بازگرداندن جنگ در سوریه استفاده کند. ایالات متحده از برنامه های خود عقب مانده، نیتش افشا و مستاصل شده است. اما نباید تهدید نهادهای آمریکایی را دست کم گرفت و نباید بیش از اندازه به پیروزی دولت سوریه و دفاع آن از اراضی این کشور امیدوار شد.

منبع: راشا اینسایدر / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: جنگ نیابتی جنگ داخلی سوریه عملیات ایالات متحده علیه ایران حمایت واشنگتن از آشفتگی در سوریه


( ۳ )

نظر شما :

کشورم ایران ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۸:۵۶
تلاش مزبوحانه امریکا همیشه محکوم به شکست است .