ناامیدی اروپایی ها به چشم انداز رشد اقتصادی ایران بعد از دو سال

خطوط هوایی خارجی از تهران پر کشیدند

۰۳ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰ کد : ۱۹۷۸۶۱۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای اقتصاد و انرژی
پروازهای شرکت‌ هواپیمایی بریتانیا، بریتیش ایرویز، خطوط هواپیمایی پادشاهی هلند، کی‌ال‌ام و ایر فرانس به ایران برای مدت نامعلومی متوقف می‌شوند. هر سه شرکت به صرفه نبودن پروازها اروپایی به ایران از جهت گران شدن ناگهانی نرخ ارز و کم شدن مسافران را دلیل توقف پروازهای مستقیم به تهران اعلام کردند، اما بی شک تحریم های آمریکا و ممنوعیت تراکنش‌های بانکی با ایران در این تصمیم گیری بی تاثیر نبوده است.
خطوط هوایی خارجی از تهران پر کشیدند

نویسنده: آلیسون تاهمیزیان میوز

دیپلماسی ایرانی: خطوط هوایی «بریتیش ایرویز»، «ایر فرانس» و «کی ال ام» اعلام کردند که از ماه آینده پروازهای مستقیم به تهران را متوقف می کنند. این اقدام در واکنش به تحریم های تجدید شده آمریکا علیه ایران صورت می گیرد.

یک سخنگوی بریتیش ایرویز به آسیا تایمز گفت: «آخرین پرواز از لندن به تهران در تاریخ 22 ماه سپتامبر صورت خواهد گرفت و آخرین پرواز برگشتی از تهران هم در تاریخ 23 سپتامبر خواهد بود.» این خطوط هواپیمایی در بیانیه خبری در این زمینه اعلام کرد که عملیات در حال حاضر از نظر اقتصادی به صرفه نیست.
خطوط هوایی پادشاهی هلند کی ال ام هم درست در همان تاریخ ها پرواز مستقیم به تهران را متوقف می کند. کی ال ام در بیانیه ای اعلام کرد: «در نتیجه عواقب منفی و چشم انداز مالی عملیات تهران، آخرین پرواز از آمستردام به تهران در تاریخ 22 سپتامبر 2018 و پرواز برگشت در تاریخ 23 سپتامبر خواهد بود.»
ایر فرانس هم که در سال 2016 هفته ای سه پرواز پاریس-تهران داشت، فعالیت خود را در جمهوری اسلامی ایران به شدت کاهش داده است. این شرکت هواپیمایی فرانسوی از چند ماه پیش پرواز پاریس-تهران را به شرکت تابعه بودجه خود، «جون» واگذار کرده است. در حال حاضر تنها پروازهای ارتباطی موجود هستند که از ایستگاه های کی ال ام یا استانبول عبور می کنند. برخی شرکت های گشتی حتی به مسافران هشدار داده اند که احتمالا یک شب اضافی را به هزینه خودشان در لیون خواهند گذراند. از میانه ماه سپتامبر پروازها به هواپیمایی های گمنام تری همچون «هوپ» یا «اطلس گلوبال» واگذار خواهد شد.

شرایط در قیاس با فضای دو سال پیش به کلی تغییر کرده است. در آن زمان خطوط هواپیمایی اروپایی با خوش بینی به چشم انداز اقتصاد ایران در پی امضای توافق هسته ای برجام در سال 2015، پروازها به ایران را از سر گرفته بودند. در یک بیانیه خبری کی ال ام در سال 2016 آمده بود: «اقتصاد ایران رشد قابل توجهی داشته است و افزایش شمار شرکت های بین المللی که به تجارت در ایران مشغول می شوند، چشم انداز رشد را تقویت می کند. این دلیل کافی است تا کی ال ام خدمات به این مقصد مهم در خاورمیانه را از سر بگیرد.»

اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه تصمیم گرفت تا ایالات متحده را از توافق هسته ای ایران خارج و علیه این کشور تحریم هایی اعمال کند. این اقدام بر سرنوشت ایران و امیدها به استقرار مجدد ایران در اقتصاد جهانی سایه انداخت. تحریم ها هم که از اوایل ماه اوت آغاز شدند با بحران ارزی در ایران و تشدید مشکلات اقتصادی همراه بودند و موجبات شک و تردید به چشم انداز رشد اقتصادی را فراهم آوردند.

اتحادیه اروپا اعلام کرده همچنان به برجام متعهد است و از آن در برابر ایالات متحده دفاع می کند. بروکسل حتی در اقدامی غیرمتعارف قانون انسداد را به اجرا گذاشته تا از شرکت های اروپایی که با ایران مناسبات تجاری دارند، دفاع کند. اما اعتراض های رسمی اروپا به خروج یک جانبه آمریکا از برجام و تحریم ها علیه ایران با شرایط موجود همخوانی ندارد و بسیاری از شرکت های بزرگ که با آمریکا نیز مناسبات تجاری دارند، در پی نگرانی از آسیب دیدن در تحریم ها علیه ایران، جمهوری اسلامی را ترک کردند.

منبع: آسیا تایمز / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: برجام خروج ترامپ از برجام تحریم های آمریکا علیه ایران چشم انداز اقتصادی ایران خطوط هوایی اروپایی


( ۲ )

نظر شما :