اردوغان: فروپاشی ترکیه یعنی فروپاشی خاورمیانه، بالکان، قفقاز و آسیای میانه

۰۶ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۲ کد : ۱۹۷۸۶۶۹ سرخط اخبار

سید علی موسوی خلخالی

روزنامه آنلاین وقایع اتفاقیه: در حالی که ترکیه روزهای سختی را می گذراند و چالش میان امریکا و ترکیه به بحرانی جدی تبدیل شده است، بسیاری از مقامات ترکیه ای از جمله خود شخص رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور نسبت به تهدید امنیت کشور هشدار می دهند و می گویند دسیسه ای در کار است که می خواهند ترکیه ناامن شود و در پی آن کل منطقه به ناامنی کشیده شود.

بسیاری نسبت به وجود دسیسه ای برای انتقال بحران سوریه به داخل خاک ترکیه هشدار می دهند و بسیاری نیز بر این باورند که دسیسه چینان، توطئه آشوب در مناطق کردنشین ترکیه را در سر پرورانده اند و به همین دلیل به دنبال ایجاد بحران در جنوب ترکیه هستند. مساله ای که به بحران جدی میان ترکیه و امریکا تبدیل شده است. امریکا از کردهای سوریه که ارتباط تنگاتنگی با کردهای ترکیه دارند و رهبر خود را عبدالله اوجالان، رهبر پ.ک.ک می دانند که در ترکیه به حس ابد محکوم شده است، حمایت می کند و سلاح و پول در اختیار آنها می گذارد و نیروهایشان را آموزش می دهد؛ مساله ای که به هیچ وجه برای ترکیه قابل قبول نیست و آن را تهدیدی مستقیم برای امنیت ملی خود می داند. بسیاری از کارشناسان حتی تنش اخیر اقتصادی میان ترکیه و امریکا که به سقوط ارزش لیر ترکیه انجامید را در حقیقت در امتداد بحران امنیتی ترکیه و امریکا بر سر کردها می دانند.

به گزارش بغداد تودی، رجب طیب اردوغان در تازه ترین اظهار نظر خود گفت که کشورش سدی مانع برای فروپاشی خاورمیانه، آفریقا، حوزه های بالکان و قفقاز است.

وی که در نهصد و چهل و هفتمین سال روز پیروزی امپراتوری سلجوقی بر امپراتوری بیزانس موسوم به نبرد «ملازگرد» در استان «بتلیس» سخنرانی می گرد، گفت: «اگر روح ملازگرد را فراموش کنیم نه گذشته ای برای ما می ماند نه آینده ای.»

اردوغان در ادامه افزود: «اگر به قبل از نبرد ملازگرد نگاهی بیندازیم در می یابیم که این جنگ در حقیقت جنگ میان مکه و بیت المقدس بوده است، و اگر نگاهی به بعد از آن کنیم در می یابیم که آن نبرد به معنای فتح بورسا، ادرنه، استانبول، روملی و همه بالکان است.»

وی تاکید کرد، فلات آناتولی (ترکیه) سد بازدارنده ای است که اگر فروبپاشد دیگر هیچ اثری نه از خاورمیانه نه از آفریقا نه از آسیای میانه نه از بالکان و نه از قفقاز باقی می ماند.

رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد، باید با تمامی نهادهایمان قدرتمند بمانیم، و گرنه دشمنان میهن اجازه یک روز زندگی نه در این مهین و نه در هیچ جایی از جهان به ما نمی دهند.

نبرد ملازگرد یکی از تأثیرگذارترین نبردهای تاریخ جهان و منطقه در ۲۶ اوت ۱۰۷۱ میلادی در نزدیکی شهر ملازگرد میان سلطنت سلجوقی به سرکردگی آلپ ارسلان، و امپراتوری بیزانس به فرماندهی رومانوس دیوجانوس روی داد. این نبرد که به نوعی پاسخ بیزانسی‌ها در برابر حملات ترکان به قلمروشان و پیشروی بیش از پیش آنها در داخل مرزهای بیزانس بود؛ از زمان طغرل بیک آغاز شده بود و در زمان آلپ ارسلان شدت یافته بود و بیزانس را در تنگنا قرار داده ‌بود و برای آن تدارکات زیادی دیده‌ بودند، اما با وجود برتری عددی نفرات لشکر بیزانس بر سپاه سلجوقی، به دلیل ناهمگونی لشکر بیزانس و خیانت‌هایی که از جانب سران سپاه صورت گرفت و همچنین تاکتیک کارآمدی که آلپ ارسلان برای نبرد در پیش گرفت، بیزانسی‌ها در میدان نبرد در موضع ضعف قرار گرفتند و در مقابل لشکر سلجوقی تاب مقاومت نیاوردند و شکست سنگینی متحمل شدند و نبرد با شکست قطعی بیزانسی‌ها و به اسارت درآمدن امپراتورشان به پایان رسید.

این نبرد از چند لحاظ حائز اهمیت است؛ نخست راه ورودی برای ترکان مهاجر به غرب برای ورود به قلمرو بیزانس و آناتولی مرکزی ایجاد کرد، دوم این که مشکل اسکان ترکان مهاجر به ایران را حل کرد، سوم با تشکیل سلسله سلجوقیان روم و تصرف تدریجی آناتولی توسط ترکان مسلمان خطر بیزانس برای خلافت عباسی و امپراتوری سلجوقی را رفع کرد. همچنین با تصرف نهایی آناتولی و تسخیر شهرهای مهم و مقدس مسیحیان و در معرض خطر قرار دادن پایتخت بیزانس، قسطنطنیه، جامعه مسیحیت را به فکر بسیج شدن علیه مسلمانان انداخت و زمینه‎ای شد برای جنگ‌های صلیبی. همچنین زمینه‌ای برای قدرت‌گیری ترکان عثمانی در دو قرن بعد شد. این نخستین بار در تاریخ بود که یکی از امپراتوران بیزانسی به اسارت مسلمانان درمی‌آمد و لشکرشان نیز به کلی نابود می شد. سلجوقیان در این نبرد یکی از بزرگترین پیروزی‌های عالم اسلام بر مسیحیت را کسب کردند که بعدها به دلیل اهمیتش توسط مورخان به جنگ خندق دوم دنیای اسلام معروف شد.

کلید واژه ها: ترکیه رجب طیب اردوغان


( ۳ )

نظر شما :