الاهرام در سرمقاله خود به رفتارهای ترامپ علیه فلسطینیان هشدار داد

تنها کلید ثبات خاورمیانه

۲۶ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۷۸۹۸۷ اخبار اصلی خاورمیانه
روزنامه مصری الاهرام در سرمقاله خود می‌نویسد: به رغم بحران ها و مشکلاتی که جهان عرب در آن به سر می برد، قضیه فلسطینی همچنان قضیه اصلی آن است و کلید ثبات و امنیت در منطقه خواهد بود، این حقیقتی است که دولت امریکا باید آن را درک کند و بداند که سیاست فشار به فلسطینیان مثل انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس و قطع کمک ها به آنروا و بستن دفتر سازمان آزادیبخش فلسطینی در واشنگتن باعث نخواهد شد که فلسطینیان از اصول تاریخی و حق مشروعشان صرف نظر کنند.
تنها کلید ثبات خاورمیانه

دیپلماسی ایرانی: تصمیم دولت امریکا به کاهش 25 میلیون دلاری کمک های اختصاص یافته به بیمارستان های فلسطینی در بیت المقدس شرقی و قبل از آن لغو کمک های مالی ایالات متحده به آژانس گوث و به کارگیری پناهندگان فلسطینی، آنروا، پیام اشتباهی را می رساند و بازتاب خطرناکی بر امنیت و ثبات در منطقه خواهد داشت. همچنین در صداقت نقش امریکا در عملیات صلح تردید و تشکیک ایجاد می کند و بر فشارهای وارده بر ملت فلسطین که همین الآن هم با مشکلات بسیاری دست به گریبان است، می افزاید.  
آنروا برای 7 دهه و از زمان تاسیس آن از سوی سازمان ملل متحد در سال 1949 مسئولیت بزرگی را در ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی و غیره به بیش از 5.9 میلیون پناهنده فلسطینی به گردن داشت. تصمیم دولت امریکا، حق بازگشت پناهندگان تحت کفالت که به موجب قطعنامه 194 سازمان ملل می بایست انجام شود را هدف قرار می دهد. اتفاقی که چالشی جدید در برابر تحقق صلح عادلانه و فراگیر ایجاد می کند. آن هم بعد از آن که دولت امریکا تصمیم گرفت سفارت خود را از تل آویو به بیت المقدس انتقال دهد و قانون ملی اسرائیل که حق تعیین سرنوشت را فقط به یهودیان می دهد، به رسمیت شناخت. این اتفاق می تواند شکافی بی سابقه و مرگ بار را در تحقق صلح عادلانه که تنها راه برای تحقق امنیت و ثبات و منافع تمامی طرف هاست، به وجود آورد. در هر چارچوب دیگری از صلح که بنگریم با این رفتارها و دستورالعمل ها اصول ثابت فلسطینیان در ایجاد کشور مستقل فلسطینی به پایتختی بیت المقدس شرقی بر اساس مرزهای 1967 و تضمین حق بازگشت پناهندگان رعایت نشده است، بنابراین هیچ موفقیتی هر چقدر هم که فشار و محدودیت وجود داشته باشد، حاصل نخواهد شد.  

به رغم بحران ها و مشکلاتی که جهان عرب در آن به سر می برد، قضیه فلسطینی همچنان قضیه اصلی آن است و کلید ثبات و امنیت در منطقه خواهد بود، این حقیقتی است که دولت امریکا باید آن را درک کند و بداند که سیاست فشار به فلسطینیان مثل انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس و قطع کمک ها به آنروا و بستن دفتر سازمان آزادیبخش فلسطینی در واشنگتن باعث نخواهد شد که فلسطینیان از اصول تاریخی و حق مشروعشان صرف نظر کنند. حقوقی که مصر در تمامی محافل منطقه ای و بین المللی از آن حمایت می کند و تمامی تلاش های سنگینی خود را در سطوح گوناگون، چه در سطح حمایت از منافع و تحقق وحدت فلسطینیان یا دفاع از اصول ثابت آنها چه در بسیج حمایت بین المللی برای حمایت از قضیه فلسطینی و کاستن از مشکلات ملت فلسطین، به کار خواهد بست.  

نشست مجمع عمومی سازمان ملل در این ماه به مثابه فرصتی برای کشورهای عربی است تا بتوانند از طریق آن بر حقوق فلسطینیان تاکید کنند و هر گونه تلاشی که این حقوق را ضایع کند، رد کنند و حمایت بین المللی سیاسی و مالی برای کاستن از مشکلات ملت فلسطین را بسیج کنند. 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11


( ۲ )

نظر شما :