روحانی در دیدار با نخست وزیر بلژیک: عمل اروپا به تعهدات برجامی انتظار همگانی است

۰۴ مهر ۱۳۹۷ | ۱۰:۱۲ کد : ۱۹۷۹۱۸۸ سرخط اخبار

رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار نخست وزیر بلژیک با وی خواهان اقدامات عملی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام شد و گفت: اتحادیه اروپا در برابر یک امتحان بزرگ نه صرفا در مقابل ایران بلکه در برابر جهان قرار دارد و همگان در انتظار عمل اروپا به تعهداتش هستند.
رئیس جمهوری: عمل اروپا به تعهدات برجامی انتظار همگانی است
به گزارش خبرنگار ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر سه شنبه به وقت نیویورک در دیدار «شارل میشل» نخست وزیر بلژیک، روابط تهران – بروکسل را رو به توسعه خواند و با اشاره به نقش برجام در تقویت و تعمیق این روابط ، افزود: حفظ برجام مسئولیت سنگین و مشترک همه ما است.
وی با تاکید بر اینکه فشارها علیه ایران، آمریکا را به اهدافش نمی رساند، ادامه داد: حفظ برجام مسئولیت بین المللی است و کشورها باید نقش خود را در مسایل جهانی درست ایفا کنند؛ نقش سیاسی و اقتصادی اتحادیه در این عرصه، بسیار مهم و تاثیرگذار است.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه ایران به تمامی تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده و این در گزارش های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفته است، اضافه کرد: مواضع سیاسی و تبلیغاتی اروپا محکم و خوب است ولی ما خواهان اقدامات عملی این اتحادیه برای حفظ برجام هستیم. 

**اروپا به دنبال سیستم پرداخت جایگزین 
نخست وزیر بلژیک نیز در دیدار با تاکید بر عزم کشورش برای توسعه و تعمیق همکاری ها با ایران گفت: بلژیک طرفدار چندجانبه گرایی است و از هیچ تلاشی برای حفظ برجام دریغ نکرده و امیدواریم مفاد توافق برجام به طور کامل محقق شود.
میشل با بیان اینکه «بعد از جنگ جهانی دوم بی سابقه است که اروپا با روسیه و چین برای حفظ یک توافق (برجام) متحد شده باشد»، اظهارداشت: برخلاف فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا، اراده اتحادیه اروپا ایجاد مکانیزم جدید مالی برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری با ایران است.
وی تصریح کرد: اروپا به دنبال یک سیستم پرداختی جایگزین هست تا به شرکتها برای سرمایه گذاری در ایران اطمینان دهد.
به گزارش ایرنا، روحانی که برای شرکت در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد از عصر یکشنبه در نیویورک به سر می برد، تا کنون با نخبگان سیاست خارجی آمریکا، رئیس جمهوری کوبا، رئیس جمهوری بولیوی، رئیس جمهوری ترکیه، رئیس کمیته ملی المپیک، مدیر صندوق بین المللی پول، رئیس اجرایی دولت افغانستان و نخست وزیران نروژ و ارمنستان دیدار داشته است.
سخنرانی در نشست گرامیداشت نلسون ماندلا و سخنرانی در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد از دیگر برنامه های رئیس جمهوری در دو روز اقامت در نیویورک بوده است.
روحانی همچنین با برخی مدیران رسانه های آمریکایی دیدار و با شبکه NBC ، CNN و PBS مصاحبه داشته است.
قرار است رئیس جمهوری با همتای فرانسوی و نخست وزیر انگلیس هم دیدار کند.

کلید واژه ها: ایران و اروپا برجام


نظر شما :