آمریکا، ایران را در سقوط هواپیمای روسی مقصر دانست

فرافکنی های بولتون

۱۱ مهر ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۷۹۲۹۲ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
اخیرا یک فروند هواپیمای شناسایی روسیه در حریم هوایی سوریه به اشتباه هدف سامانه دفاع هوایی این کشور قرار گرفت و ۱۵ سرنشین آن کشته شدند. طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، علت بروز این اشتباه رهگیری هواپیمای روسی توسط چهار جنگنده اف ۱۶ اسرائیل بود که برای بمباران لاذقیه به پرواز درآمده بودند. اگرچه مسکو بلافاصله در جهت آرام کردن شرایط با دمشق و تل آویو برآمد، اما در فاصله زمانی اندکی از این اتفاق از تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به سوریه خبر داد که خبر خوشایندی برای اسرائیل نبود.
فرافکنی های بولتون

نویسنده: دیوید روزنبرگ

دیپلماسی ایرانی: مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفته در سقوط هواپیمای نظامی روسیه بر فراز سوریه باستی ایران را مقصر دانست. جان بولتون همچنین هشدار داده که تصمیم روسیه به منتقل کردن سامانه دفاع موشکی پیشرفته اس 300 به سوریه اقدامی تحریک ‌آمیز در منطقه‌ ای ناآرام به شمار می رود.

بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری دونالد ترامپ، اظهارات وزیر دفاع روسیه در رابطه با مسئول دانستن اسرائیل در سقوط هواپیمای شناسایی ایلیوشین 20 در حریم هوایی سوریه را رد کرد و گفت: «نباید هیچ سوء تفاهمی وجود داشته باشد. طرف مسئول در حملات در سوریه و لبنان در تیراندازی به هواپیمای روسی هم مسئول بوده و آن ایران است.»

یک هواپیمای روسی ایلیوشین 20 حدود دو هفته پیش در سوریه سقوط کرد و همه سرنشینان آن کشته شدند. علت این اتفاق ظاهرا شلیک موشک از سامانه اس 200 ساخت روسیه توسط شبکه دفاع هوایی سوریه در پی حملات اسرائیل به یک تاسیسات تحقیقات نظامی سوری بوده است. مقامات روسیه این اتهام را مطرح کرده اند که جنگنده های اسرائیلی عمدا از پوشش هواپیمای روسی برای پنهان کردن رد خود از روی رادار استفاده کرده اند.

ارتش اسرائیل اتهامات روسیه را رد و ادعا کرده که در زمان سقوط ایلیوشین 20 هواپیماهای نظامی نیروی هوایی اسرائیل از منطقه جنگی خارج شده و در حریم هوایی اسرائیل بودند و هواپیمایی روسی با منطقه عمیلات نظامی جنگنده های اسرائیلی فاصله زیادی داشته است. حتی یک هیات اسرائیلی برای ارائه اطلاعات به روسیه راهی مسکو شد تا به تحقیقات درباره این حادثه کمک کند.

اما ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که ادعاهای ارتش اسرائیل در رابطه با این حادثه را نپذیرفته است. پس از تماس تلفنی پوتین و نتانیاهو، کرملین با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «اطلاعات ارائه شده از سوی ارتش اسرائیل با نتایجی که وزارت دفاع روسیه گرفته است، مغایرت دارد.»

پوتین همچنین به نتانیاهو از برنامه روسیه برای انتقال سامانه دفاع موشکی اس 300 به سوریه خبر داد. دفتر نتانیاهو هم با انتشار بیانیه ای اعلام کرد انتقال چنین سامانه تسلیحاتی به سوریه منطقه را خطرناک تر خواهد کرد و اسرائیل به محافظت از منافع و امنیت خود ادامه می دهد.

جان بولتون هم از این اقدام روسیه انتقاد و اعلام کرد انتقال این سامانه به سوریه ناآرامی ها را تشدید می کند. بولتون گفت: «ما فکر می کنیم که اقدام روسیه در جهت تحویل سامانه دفاع موشکی اس 300 به دولت سوریه اقدامی بی ثبات کننده بوده است و اگرکه خبرهای منتشر شده در این زمینه موثق هستند، امیدواریم که مسکو در تصمیم خود تجدید نظر کند.»

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین گفت که ایالات متحده نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج نخواهد کرد و تا زمانی که نیروهای ایرانی در سوریه فعالیت می کنند، آمریکا نیز در این کشور جنگ زده باقی خواهد ماند. بولتون گفت: «ما نمی خواهیم تا زمانی که نیروهای ایران در خارج از مرزهای این کشور هستند، سوریه را ترک کنیم و این مساله گروه های تحت حمایت ایران را نیز شامل می شود.»

ایالات متحده در حال حاضر حدود 2500 سرباز مستقر در سوریه دارد.

منبع: راشا اینسایدر / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: اسرائیل سوریه سقوط هواپیمای روسی نفوذ ایران در سوریه


( ۱ )

نظر شما :

Aa ۱۱ مهر ۱۳۹۷ | ۲۱:۱۸
این بابا جنون ایران آزاری دارد همش هم برای پول است؟اینطوری نوکر صهیونستها شده و سرافکنی می کند.امریکا خودش پدر و مادر هر چه جنایت در جهانند. دورغ را به دروغ گره میزنند و استفاده سیاسی می کنند.