نگرانی از آشفتگی جنگ عراق در میانه تنش ها در خاورمیانه

عذاب ایران برای آمریکا

۱۲ مهر ۱۳۹۷ | ۱۷:۵۳ کد : ۱۹۷۹۳۱۵ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی که تنش ها در خاورمیانه و به ویژه عراق به شدت افزایش یافته است و هر لحظه بیم آن می رود که اوضاع از کنترل خارج شوند، ایران هم تهدیدهایی را علیه آمریکا مطرح می کند. این در حالی است که مقامات ایالات متحده درباره احتمال بازگشت آشفتگی های حمله سال ۲۰۰۳ به عراق، هشدار داده اند. 
عذاب ایران برای آمریکا

نویسنده: سم استیونسون

دیپلماسی ایرانی: مقامات آمریکایی با اشاره به تشدید تنش های خاورمیانه و تهدیدهای ایران علیه منافع آمریکا در خصوص بازگشت آشوب و هرج و مرج در عراق هشدار دادند. این خبر پس از آن منتشر شد که جمهوری اسلامی ایران شبانه به شبه نظامیان تحت حمایت ایالات متحده در سوریه حمله و اعلام کرد این اقدام را در جهت مجازات «شرارت» دشمنش انجام داده است.

به نظر می رسد مرز 12 مایلی عراق و سوریه به کانون کشمکش های ایران و ایالات متحده بر سر سلطه در خاورمیانه تبدیل شده است و از این رو، انتظار می رود ایالات متحده قویا در برابر ایران موضع گیری کند.

برخی از مقامات ایالات متحده نگران این مساله هستند که موضع گیری نظامی به هرج و مرجی تمام عیار به مثابه اتفاقات پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 بیانجامد؛ زمانی که شمار زیادی از نیروهای آمریکایی و بریتانیایی توسط سربازانی که تصور می کردند تحت حمایت ایران هستند، کشته شدند.

شبه نظامیان تحت حمایت از ایران در محدوده خطرناکی در سمت نار مرز عراق فعالیت می‌ کنند که سراسر مملو از غم و ناراحتی است. به گفته تحلیل گران، یک پایگاه نظامی که هزاران جنگجوی شیعه وفادار به تهران در آن حضور دارند، در آن سوی مرز سوریه واقع است. 

حضور این جنگجویان شیعه باعث شده است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، درباره خروج از سوریه حتی به رغم اینکه داعش شکست خورده و پایان آن نزدیک است، تجدیدنظر کند.

یک دیپلمات آمریکایی مستقر در منطقه در مصاحبه با تایمز گفت: «ترامپ مخالف ماندن در سوریه بود، اما به نظر می رسد که آنها به این نتیجه رسیده اند که شرایط کنونی طور دیگری ایجاب می کند. احتمال اینکه نیروهای نظامی آمریکا در فاصله زمانی نه چندان دور از سوریه خارج شوند، بسیار اندک است.»

ایران هم در واکنش به این تصمیم آمریکا، تهدیدهای تاثیرگذاری را علیه ایالات متحده مطرح کرده است که به ناآرامی بیشتر در منطقه ای آشفته منجر می شود.

در تصاویر ماهواره ای ثبت شده توسط یک شرکت اسرائیلی به نظر می رسد پایگاه نظامی واقع در سمت سوریه در منطقه مرزی مشترک با عراق متعلق به شبه نظامی های تحت حمایت ایران است. احتمالا حدود 8000 شبه نظامی از عراق، افغانستان و سایر کشورهای خاورمیانه در این پایگاه حضور دارند.

مقامات دولت ترامپ ادعا می کنند که ایران در حال ایجاد «هلال شیعه» از تهران تا دریای مدیترانه است.

سیاست انزواطلبی ترامپ ظاهرا اندکی تغییر کرده چرا که مقامات ارشد دولت او از جمله جان بولتون، مشاور امنیت ملی و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه بر ناسازگاری این رویکرد با تمایل ایالات متحده به مواجهه با ایران و تحت کنترل درآوردن جاه طلبی های این کشور، تاکید دارد. ایران از این تغییر رویکرد به شدت خشمگین شده است.

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در تابستان گفت: «ما در نزدیکی شما هستیم، جایی که حتی تصور آن را نمی کنید. اگر شما جنگ را آغاز کنید، ما آن را تمام خواهیم کرد. می دانید که چنین جنگی به نابودی همه دستاوردهایتان منجر خواهد شد.»

منبع: اکسپرس / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: آمریکا عراق و سوریه نفوذ ایران در منطقه


( ۱۲ )

نظر شما :

Aa ۱۳ مهر ۱۳۹۷ | ۰۹:۲۳
خیلی لذت بخش است عذاب ایران برای آمریکا را میبینی؟همین عذاب در عراق سوریه و کل منطقه است که حمله آمریکا به ایران را غیره ممکن کرده و حمله بلوفی بیش نیست خخ...........
Aa ۱۳ مهر ۱۳۹۷ | ۰۹:۳۱
خیلی لذت بخش است عذاب ایران برای آمریکا را میبینی؟همین عذاب در عراق سوریه و کل منطقه است که حمله آمریکا به ایران را غیره ممکن کرده! همانگونه صحبتهای سردار سلیمانی قهرمان گفتند کاری نکنید دروازه جهنم را باز کنیم به روی نیروهایتان خخ.....حمله بلوفی بیش نیست و بعضی ها توهم دارند که از جنگ میترسند جنگ بلوف است بلوف خخ...........