مقرراتی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور در سطح بین المللی

FATF چه تاثیری بر مشکلات اقتصادی کشور دارد؟

۱۴ مهر ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۷۹۳۷۱ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
اصولا فاتف قرار نیست مشکلات اقتصادی را حل بکند. بلکه عدم رعایت استانداردهای فاتف و بازگشتن اقدامات تقابلی فاتف که فعلا معلق شده اند، باعث «بدتر شدن» وضعیت و بسته شدن هر منفذی برای «تلاش» در جهت بهبود اوضاع می شود.
FATF چه تاثیری بر مشکلات اقتصادی کشور دارد؟

دیپلماسی ایرانی: پذیرفتن یا نپذیرفان فاتف (اف ای تی اف) حکایت فردی است که یک فولکس واگن قورباغه ای دارد. وی اگر آیین نامه راهنمایی و رانندگی را به رسمیت نشناسد و به آن عمل نکند، جریمه خواهد شد و در گام های بعدی ممکن است ماشین وی توقیف شود یا چرخ هایش قفل شود و یا حتی به پارکینگ هدایت شود. اما آیا نفس پذیرش آیین نامه و عمل به آن به معنای آن است که فولکس وی به مرسدس بنز تبدیل می شود؟ خیر. فولکس واگن یا بنز بودن ماشین مربوط به عوامل و ابزارهای دیگری است. اما بدون رعایت آیین نامه، چه با فولکس و چه با بنز امکان رانندگی یا وجود ندارد و یا به دشواری و با تحمل هزینه های فراوان و درگیر شدن با سایر راننده ها و پلیس منجر خواهد شد.

در واقع ما بدون داشتن گواهی نامه می خواهیم رانندگی کنیم آن هم با بهترین ماشین و بالاترین سرعت که خوب شاید در داخل بشود اما چند سالی است که در جاده های جهانی غیر ممکن شده است. 

گاهی این سوال مطرح می شود که چه تضمینی هست که اگر خواسته های فاتف را انجام بدهیم، مشکلات اقتصادی کشور حل شود؟

پاسخ: هیچ تضمینی. اصولا فاتف قرار نیست مشکلات اقتصادی را حل بکند. بلکه عدم رعایت استانداردهای فاتف و بازگشتن اقدامات تقابلی فاتف که فعلا معلق شده اند، باعث «بدتر شدن» وضعیت و بسته شدن هر منفذی برای «تلاش» در جهت بهبود اوضاع می شود.

یک سوال مطرح در خصوص فاتف: آیا با تکمیل کردن برنامه اقدام فاتف، مساله ما با این نهاد به پایان می رسد و فاتف خواسته دیگری از ما نخواهد داشت؟ آیا نقطه پایانی برای درخواست های فاتف برای عادی سازی شرایط ایران وجود دارد؟

پاسخ: همکاری بین المللی یک فرآیند است و نه یک مرحله که از آن عبور کنید. همان گونه که برای برقرار ماندن پروازهای بین المللی در قالب رژیم بین المللی هوانوردی ایکائو حرکت می کنیم، در مورد موضوع کار فاتف کشورها هم وارد فرایند می شوند و دستگاه های مربوطه وظایف خود را دنبال می کنند. ایران هم خوشبختانه کشور کم تجربه ای در کار بین المللی نیست. و البته در دیپلماسی و کار دیپلماتیک هیچ کس نمی تواند ضمانت بدهد لیکن شرایطی وجود دارد که به شما این اطمینان را می دهد که به شرط برخورداری از آن شرایط در مسیر تحقق هدف مربوطه قرار گیرید. کما این که از مهر ماه ۱۳۹۲ تا تیر ماه امسال ۳۷ کشور برنامه های اقدام مربوط به خود را اجرا کرده اند و وضعیت آنها در این نهاد عادی شده است.

اما آیا تصویب فاتف روی موضوع نوسانات ارز تاثیر می گذارد؟ پاسخ: یک مساله ای که وجود دارد این است که همه قبول دارن که در کنار مشکلات مختلف، یک عامل بسیار مهم در افزایش قیمت ارز چیزی نیست جز «عامل روانی». یعنی ترس و ابهامی که در مورد وضعیت آینده بین مردم وجود دارد. در این بین، این بیم و ترس وجود دارد که با کامل نشدن مراحل فاتف و بازگشت اقدامات تقابلی، تمام تلاش های فعلی با شکست روبه رو می شود و بسیاری از درهایی که با تحریم آمریکا بسته نشده باشند هم آن وقت در اثر اقدامات تقابلی فاتف به روی ما بسته خواهند شد. و همین بیم و ترس یکی از عوامل هجوم مردم به بازار ارز و تقاضای بالا برای ارز است. در این بین، اگر مشکل فاتف حل بشود، لااقل این نگرانی برطرف می شود و بخشی از نگرانی های فعالان اقتصادی و مردم عادی تخفیف پیدا می کند. در نتیجه، قاعدتا اثر مستقیمی روی کاهش نرخ ارز (یا لااقل عدم افزایش آن) خواهد داشت.

کلید واژه ها: مقررات fatf


( ۳ )

نظر شما :

--- ۱۴ مهر ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۵
با سلام دولتیها حاضر نیستند یارانه ثروتمندان جامعه را حذف کنند چون مجبور می شوند به حسابهای مردم سرک بکشند که این خلاف تمامی شئون اخلاقیشان هست مجلسیها هم حاضر به شفافیت آرا در مجلس نیستند چون شفافیت در اعلام رای پته شان را به آب می ریزد و بعدا نمی توانند دوپهلو حرف بزنند و رای جمع کنند اما وقتی به حقوق ملت میرسند هر دو معادله در یک دستگاه حل می شود و با سر به نابودی منافع ملی می شتابند