ولیعهد سعودی و اطرافیانش اشتهای شدیدی برای قتل دارند

توطئه چینی های بن سلمان علیه ایران

۲۶ آبان ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۸۰۰۷۳ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
از همان زمانی که محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان قدرت را در این کشور در دست گرفت، مقامات ارشد سعودی به دنبال استفاده از شرکت های خصوصی برای قتل دشمنان و رقبای سیاسی پادشاهی بوده اند. توطئه قتل علیه برخی مقامات ایرانی و همچنین طرح فلج کردن اقتصاد ایران از جمله این موارد بوده است.
توطئه چینی های بن سلمان علیه ایران

نویسندگان: مارک مازتی، رونن برگمن و دیوید کرکپاتریک

دیپلماسی ایرانی: سه مقام اطلاعاتی عربستان سعودی نزدیک به شاهزاده محمد بن سلمان سال گذشته از گروه کوچکی از تجار درباره امکان استفاده از شرکت های خصوصی برای ترور دشمنان ایرانی پادشاهی پرس و جو کرده اند. این مساله توسط سه نفر از افراد آشنا با این مباحثات افشا شده است. پس از آنکه محمد بن سلمان که در آن زمان معاون ولیعهد و وزیر دفاع بود تلاش ها برای تثبیت قدرت خود را آغاز و مشاورانش را در جهت عملیات نظامی و اطلاعاتی در خارج از پادشاهی هدایت کرد. گفت و گوهای آنها به بیش از یک سال پیش از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف سعودی باز می گردد و این مساله نشان می دهد که مقامات بلندپایه سعودی از همان آغاز روی کار آمدن شاهزاده محمد، برنامه برای ترور در خارج از کشور را در نظر داشته اند.

مقامات سعودی این طور وانمود کرده اند که قتل خاشقجی اقدام افراد سرکش به دستور مقاماتی بوده که از آن زمان به بعد اخراج شده اند. اما ژنرال احمد عسیری در ماه مارس 2017 در جلسه ای در ریاض حضور داشته که در آن تجار برای یک طرح 2 میلیارد دلاری در رابطه با استفاده از عملیات اطلاعاتی خصوصی برای خرابکاری در اقتصاد ایران گردهم آمده بودند. در طی این مباحثات که یکی از جلسات متعددی بوده که این افراد برای جذب بودجه سعودی برای برنامه های خود تلاش می کردند، مشاوران ارشد عسیری درباره قتل قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و مردی که دشمن عربستان به شمار می رود، پرس و جو کرده اند.

تمایل به قتل، عملیات پنهانی و جنگ های نظامی مانند جنگ یمن که تحت نظارت شاهزاده محمد آغاز شد، تغییری عمده در عملکرد پادشاهی سعودی و متفاوت از سیاست خارجی متداول در این کشور محسوب می شود و می تواند به ایجاد بی ثباتی بیانجامد و موقعیت راحت عربستان را به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت جهان به خطر بیاندازد.

تاجران و بازرگانان هم که همگی سابقه فعالیت در دستگاه اطلاعاتی داشتند، طرح ایران را به مثابع منبع درآمدی سودآور و در عین حال راهی برای فلج کردن کشوری می دیدند که خودشان و سعودی ها آن را تهدید می پندارند. جورج نادر، یک تاجر آمریکایی لبنانی، این جلسه را برگزار کرده بود. او پیشتر با شاهزاده محمد دیدار کرده و طرح ایران را به مقامات دولت ترامپ در کاخ سفید رسانده است. یکی دیگر از شرکت کنندگان در این نشست جوئل زامل، یک اسرائیلی بود که روابط نزدیکی با آژانس های اطلاعاتی و امنیتی کشورش داشته است.

نادر و زامل هر دو در تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به پرونده تبانی کمپین ترامپ با روسیه، شاهد به شمار می آیند و بازرسان از آنها درباره گفت و گوهایشان با مقامات آمریکایی و سعودی درباره طرح پیشنهادی مربوط به ایران پرسیده اند. هنوز معلوم نیست که این مساله چطور به تحقیقات مولر کشیده شده است.

به گفته سه نفر آگاه به این مباحثات، در نشست ماه مارس 2017 با موضوع خرابکاری در اقتصاد ایران، سعودی ها از بازرگانان پرسیده اند درباره توانایی آنها در اجرای عملیات قتل پرسیده اند و گفته اند که به دنبال کشتن مقامات ارشد ایرانی هستند. بازرگانان تردید کرده و گفته اند می خواهند با وکلای خود مشورت کنند. وکلا طرح را رد کرده اند و بازرگانان هم به سعودی ها گفته اند که در عملیات تروریستی شرکت نمی کنند. نادر به سعودی ها درباره یک شرکت واقع در لندن گفته که توسط نیروهای پیشین عملیات ویژه بریتانیا اداره می شود و احتمالا با سعودی ها قرارداد خواهد بست. نام این شرکت هنوز مشخص نیست.

عسیری که از دولت سعودی اخراج شده، یکی از نزدیکترین مشاوران شاهزاده محمد به شمار می رفت و کسی بود که او را در صعود به ولیعهدی همراهی کرد. عسیری در سال 2016 رسما به چهره اصلی جنگ عربستان در یمن تبدیل شد که درباره وضعیت جنگ اطلاع رسانی می کرد. او اغلب به واشنگتن سفر می کرد و لابی کنندگان حامی سعودی ها او را به اندیشکده ها می بردند تا از پیشرفت های عربستان در جنگ خبر بدهد و نگرانی سعودی ها را درباره رفاه غیرنظامیان اعلام کند. با این حال، کمپین نظامی که عسیری نظارت بر آن را بر عهده داشت در سال 2017 به بن بست رسید و مشخص شد که به رغم اظهارات عسیری یک فاجعه انسانی تمام عیار بوده است. عسیری ماه گذشته و پس از آنکه مقامات سعودی به قتل خاشقجی اذعان کردند، اخراج شد و ریاض اعلام کرد که مسئول برنامه ریزی برای قتل این روزنامه نگار بوده است.

نادر یکی از مشاوران ولیعهد امارات متحده عربی است که همانند عربستان سعودی و اسرائیل، ایران را تهدیدی اساسی برای ثبات در خاورمیانه می داند. نادر و زامل هر دو معتقد بودن که پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات سال 2016 به معنای ادامه مذاکرات هسته ای ایران خواهد بود و آنها بیشتر به واشنگتنی تمایل داشتند که کمپینی برای فلج کردن اقتصاد ایران راه بیاندازد. از این رو، تصمیم گرفتند طرح ایران را با سعودی ها و مقامات امارات مطرح کنند و حتی در دیداری در بلژیک پیشنهادهایی را در این باره با عسیری مطرح کرده اند. پیروزی ترامپ محاسبات آنها را تغییر داد و در نتیجه هر دو اندکی پس از انتخابات به نیویورک سفر کردند تا طرح ایران خود را به مقامات دولت انتقالی ترامپ و ژنرال های سعودی مطرح کنند.

تمایل عسیری به قتل چندان جای تعجب ندارد و یک مقام سعودی گفته او بارها از عملیات پنهانی برای تحت تاثیر قرار دادن ولیعهد سعودی استفاده کرده است. اما نزدیکی عسیری با بن سلمان حمایت از ولیعهد را برای حامیانش در برابر اتهامات مربوط به اطلاع داشتن از پیشنهادها درباره ایران دشوار می کند؛ مقامات اطلاعاتی غربی هنوز باور نکرده اند که بن سلمان می توانسته از قتل خاشقجی بی اطلاع باشد. به علاوه نادر هم در زمانی مشابه با ولیعهد دیدار داشته که گمانه زنی ها را درباره دست داشتن او در این توطئه ها افزایش می دهد.

منبع: نیویورک تایمز / مترجم: طلا تسلیمی

 

کلید واژه ها: محمد بن سلمان جمال خاشقجی قتل خاشقجی توطئه سعودی علیه ایران تحقیقات رابرت مولر طرح سعودی برای فلج کردن اقتصاد ایران


( ۳ )

نظر شما :