قیمت نفت و تحریم ایران؛ رقم دلخواه ترامپ چقدر است؟

۰۹ آذر ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۱ کد : ۱۹۸۰۳۶۷ سرخط اخبار

رنده تقی الدین در الحیات نوشت: قیمت‌های نفت نسبت به ماه گذشته یک سوم کاهش داشته و به ۶۰ دلار رسیده است. علت این مساله معافیت برخی دولت‌های وارد کننده نفت ایران از تحریم‌های آمریکا و کاهش تقاضای نفت است.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: اغلب دولت‌های اوپک و در مقدمه آنها، عربستان سعودی بر این عقیده اند که لازم است تولید نفت حداقل تا مقدار ۱.۴ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. اما اوپک تحت فشار آمریکا، ناچار باید قیمت‌های نفت را کاهش دهد. در این میان، این خطر وجود دارد که کاهش قیمت نفت تا ۴۰ یا ۵۰ دلار، دولت‌های صادر کننده نفت را مجبور به بازنگری در برنامه‌های توسعه‌ای و کاهش سرمایه گذاری‌های آن‌ها در بخش‌های مختلف، کند.

این تنها فشار‌های آمریکا نیست که باعث جلوگیری از کاهش تولید نفت می‌شود؛ بلکه روسیه نیز در این باره موضعی مردّد دارد؛ همانطور که مقامات روسی از اهمیت همکاری با اوپک با خبرند، اما شرکت‌های روسیه تمایلی به کاهش تولید نفت ندارند؛ چرا که خواستار حمایت از سهمیه خود در رقابت بازار جهانی هستند.

قرار است وزرای نفت عربستان و روسیه در نشست گروه ۲۰ حضور یافته و در مورد مساله قیمت‌های نفت و تولید آن، به مذاکره بنشینند. براین اساس، نشست آرژانتین در سطح تحولات بازار نفت از اهمیت زیادی برخوردار است و انچه در آرژانتین اتفاق می‌افتد، تاثیر فراوانی در قیمت نفت خواهد داشت.

در ماه جاری، عربستان سعودی تولید نفت خود را به ۱۱.۱ میلیون بشکه رساند، اما وزیر نفت این کشور، خالد الفالح از ابوظبی بر ضرورت کاهش تولید نفت در ربع اول سال اینده تاکید کرده است تا مانع از کاهش قیمت نفت شود.

نشست آرژانتین اشاره مفیدی به قیمت‌های نفت خواهد داشت؛ البته در صورتی که عوامل جغرافیایی سیاسی و تصمیمات ترامپ، به تنهایی تعیین کننده طرح قیمت نفت نباشد. از این رو، هنوز صحبت کردن در مورد اینکه قیمت نفت به سطح مطلوب ترامپ می‌رسد یا نه، دشوار است. در واقع، پیش بینی قیمت‌های نفت، نه فقط به آمریکا، بلکه به عوامل متعددی مرتبط است.

کلید واژه ها: دونالد ترامپ قیمت نفت


( ۱ )

نظر شما :