پول دشمنان قدیمی را به هم نزدیک می‌کند

بعثی‌ها، مزدوران تازه بن سلمان در دفاع از عربستان

۲۹ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۸۰۷۰۱ اخبار اصلی خاورمیانه
گروهی از بعثی های معروف که در انگلستان و امارات و اردن و اتریش و قطر و دیگر کشورها زندگی می کنند گاه و بیگاه در شبکه های تلویزیونی برخوردار از حمایت عربستان و امارات و قطر و نیز در شبکه اجتماعی تویتر پیدا می شوند و همیشه چنان می نمایند که گویی مأموریت دفاع از ولیعهد عربستان را دارند و همواره تأکید می کنند که «این اتفاقات نقشه صهیونیست ها و امپریالیسم برای هدف قرار دادن عربیت» است و سخنانی از این دست که ادبیات خاص حزب بعث از دهه ۱۹۵۰ است.
بعثی‌ها، مزدوران تازه بن سلمان در دفاع از عربستان

دیپلماسی ایرانی: بسیاری از چهره های شناخته شده بعثی که در کشورهای غربی و عربی در تبعید به سر می برند بار دیگر از دروازه دفاع از ولیعهد عربستان در ماجرای قتل «جمال خاشقجی» وارد میدان شده اند. موضوعی که بحث ها و حدس های بسیاری درباره زمان بندی این حضور برانگیخته است، به خصوص که روابط رژیم بعث در عراق از 1990 با عربستان سعودی قطع شده بود. در 2015، با به سلطنت رسیدن ملک «سلمان بن عبدالعزیز» روابط این دو تیره تر هم شد، زیرا اختلافات شدید پادشاه جدید با «عزت الدوری»، دبیر کل فعلی حزب بعث، از دهه 1980 شهرت بسیار داشت.

به گزارش میدل ایست نیوز، گروهی از بعثی های معروف که در انگلستان و امارات و اردن و اتریش و قطر و دیگر کشورها زندگی می کنند گاه و بیگاه در شبکه های تلویزیونی برخوردار از حمایت عربستان و امارات و قطر و نیز در شبکه اجتماعی تویتر پیدا می شوند و همیشه چنان می نمایند که گویی مأموریت دفاع از ولیعهد عربستان را دارند و همواره تأکید می کنند که «این اتفاقات نقشه صهیونیست ها و امپریالیسم برای هدف قرار دادن عربیت» است و سخنانی از این دست که ادبیات خاص حزب بعث از دهه 1950 است. آنان جنایت قتل خاشقجی را «خطای فردی» و اخبار مربوط به روابط عربستان با اسرائیل را «جنگ رسانه ای علیه ریاض» می خوانند.

در این راستا، منابع نزدیک به حزب بعث عراق خبر داده اند که «سفارت عربستان به طور خاص در امان و لندن تا حد زیادی شبیه یک صندوق مالی شده که به قلم ها و شخصیت های مدافع حکومت عربستان حقوق تقریبا ثابت پرداخت می کنند. حتی اگر این دفاع در حد توییتر باشد. اکثر کسانی که در لیست این پرداخت ها هستند بعثی هایی اند که در سال 2003 از عراق خارج شدند».

به گفته این منابع، «حکومت عربستان می کوشد تا بیشترین حد ممکن برای خود یارگیری کند و مواضع و نسبت های پیشین این افراد اصلا برایش مهم نیست». این منابع تأکید کرده اند که بعثی ها برای کسب درآمد وارد پروژه حمایت از محمد بن سلمان شده اند.

یکی از سران حزب بعث که در اردن به سر می برد، درباره موضع گیری سران حزب می گوید: «برخی اعضای بلندپایه حزب درباره مواضع ناسازگار بعثی ها در دفاع از محمد بن سلمان چنین اظهار نظر می کنند که این دفاع ها مفید است چون می تواند به بهبود روابط با عربستان بعد از سال ها قطع روابط کمک کند». او تأکید می کند که «عربستان در آینده می تواند پنجره حزب بعث به روی عراق باشد».

او می افزاید: «این اقدامات البته مخالفانی هم در حزب بعث دارد، به خصوص که گفته می شود عربستان نمی خواهد با نزدیک کردن حزب بعث به خود مایه دلخوری کویت شود. کسانی بر این نظرند که عربستان تا مدتی از آنها استفاده می کند و بعد کنارشان خواهد گذاشت. همین باعث شده که بعضی از این بعثی ها که وارد بازی دفاع از عربستان شده اند دیگر خودشان را نه یک بعثی که «متفکر پان عرب» بخوانند».

این عضو حزب بعث می افزاید: «دریافت پول از عربستان واقعیت دارد. خیلی از آنها اصلا نمی دانستند تویتر چیست، اما در تویتر صفحه باز کرده اند. این ها همگی از عربستان نفرت دارند، اما منافع مادی شان را در دفاع از آن می بینند. برخی از آنها هم در شبکه تازه تأسیس «سعودی 24» و «العربیه» و «العربیه الحدث» و «اسکای ابوظبی» و شبکه خبری عربستان به عنوان گوینده اخبار یا کارشناس سیاسی استخدام شده اند. آنهای دیگری هم که در شبکه های ضد بن سلمان شرکت می کنند معمولا نظر مخالف برنامه را نمایندگی می کنند و از در دفاع از او برمی آیند».

«علی نعمه»، عضو «التیار القومی العربی» در بغداد در این باره گفت: «دفاع این افراد از جنایتکاری مانند بن سلمان و ربط دادن این دفاع به مسائل مربوط به عربیت امری واقعاً مهوع است. اعلام اینکه حضور عربستان برای اسرائیل اهمیت دارد از سوی ترامپ، دیگر هیچ حرفی برای گفتن نمی گذارد».

«علی الجورانی» از مقامات حزب بعث که در اروپا به سر می برد نیز تأکید می کند که عربستان سعودی شریک محاصره اقتصادی عراق در سال های 1991-2003 بود و ابراز امیدواری می کند که «رفقا» از این رفتار مسخره دست بردارند.

منبع: العربی جدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حزب بعث محمد بن سلمان عربستان سعودی


نظر شما :