در سایه سنگین قتل جمال خاشقجی

تغییرات جدید در دولت عربستان برای تثبیت محمد بن سلمان است

۱۱ دی ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۸۰۸۸۲ اخبار اصلی خاورمیانه
بسیاری ناظران معتقد بودند که جنجال پیش آمده در پی قتل جمال خاشقجی باعث عزل و نصب های گسترده در عربستان سعودی خواهد شد. اما این تغییرات نشان می دهد که پادشاه عربستان علاقه چندانی به تضعیف جایگاه فرزند و ولیعهد خود ندارد.
تغییرات جدید در دولت عربستان برای تثبیت محمد بن سلمان است

دیپلماسی ایرانی: بسیاری تحلیلگران تغییرات اخیر در کابینه عربستان را در راستای تقویت پایگاه و قدرت «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی دانسته اند.

روزنامه «ایندیپندنت» در گزارشی تأکید کرد که محمد بن سلمان که بابت ارتباط جنایت قتل «جمال خاشقجی» با وی و نیز جنگ در یمن به شدت مورد انتقاد واقع شده در تغییرات اخیر از حمایت و پشتیبانی پدرش، پادشاه عربستان، برخوردار شده است. کابینه جدید عربستان سعودی اعضای تازه ای پیدا کرده که از جوانان خانواده سلطنتی و نزدیکان محمد بن سلمان هستند.

«علی شهابی»، مدیر مؤسسه عربی در واشنگتن، اندیشکده ای نزدیک به حکومت ریاض، به «ایندیپندنت» گفته که محمد بن سلمان در حال تقویت پایگاه خود نه فقط در دولت عربستان که نیز در ترکیب حاکمان مناطق عربستان است. مثلا با وجود انتقادات گسترده از بن سلمان در ماجرای قتل خاشقجی، «ترکی آل الشیخ» از مشاوران نزدیک ولیعهد، با حفظ سمت مشاوره، به وزارت ورزش برگزیده شده است.

به گزارش میدل ایست نیوز، «سینزیا بیانکو»، کارشناس امور عربستان، تأکید کرد که شاهد هیچ گونه عقب نشینی ازسوی محمد بن سلمان نیستیم. او همچنان در سمت های مهم مانند وزارت دفاع و رئیس شورای امنیت و امور سیاسی مانده است.

یکی از صاحب منصبان جدید شاهزاده «عبدالله بن بندر» است که به ریاست گارد ملی تعیین شده است. همچنین چند تن دیگر از «شاهزادگان نسل سوم» که با ولیعهد همدلی کامل دارند به سمت های تازه رسیده اند.

«ابراهیم العساف» وزیر امور خارجه جدید از احترام نخبگان در سطح جهانی برخوردار است. او پیشتر از شاهزادگان و مقاماتی بود که به دستور محمد بن سلمان در هتل «ریتز کارلتون» ریاض بازداشت شدند. یک کارشناس امور خاورمیانه تأکید می کند: «اصلا نمی شود فهمید که چطور می شود کسی که پیشتر در بازداشت بوده در این شرایط حساس عربستان به وزارت امور خارجه تعیین شود».

به گفته این کارشناس، عربستان در پی تعیین کسی بوده که از اعتماد کشورهای خارجی برخوردار باشد و بتواند برای کشور کسب آبرو کند. این کارشناس تأکید می کند که انتخاب العساف بسیار مهم است چون او از وجه تاریک حکومت عربستان آگاه است.

یک چهره نزدیک به مقامات عربستان در گفت وگو به «ایندیپندنت» تأکید کرده که انتخاب العساف حامل این پیام به جامعه بین الملل است که «سیاست خارجی عربستان به حالت پختگی سابق خود بازخواهد گشت».

بر اساس این گزارش، «عادل الجبیر» به سمتی مادون سمت سابقش برگزیده شده که می توان این تصمیم را نوعی «تنبیه» او به علت عملکرد ضعیفش در پرونده خاشقجی دانست.

به گفته بیاکو، ابراهیم العساف از معدود کسانی است که از سند چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان حمایت کرد و در دوره وزارت وی شاهد گسترش روابط اقتصادی عربستان خواهیم بود.

بسیاری ناظران معتقد بودند که جنجال پیش آمده در پی قتل جمال خاشقجی باعث عزل و نصب های گسترده در عربستان سعودی خواهد شد. اما این تغییرات نشان می دهد که پادشاه عربستان علاقه چندانی به تضعیف جایگاه فرزند و ولیعهد خود ندارد. ضمن اینکه اگر محمد بن سلمان به قدرت برسد با یک تصمیم همه اعضای کابینه اش را چنان انتخاب خواهد کرد که پسند خودش باشد.

کلید واژه ها: عربستان سعودی محمد بن سلمان ابراهیم العساف


( ۱ )

نظر شما :