مشکل حقوقی تجارت خارجی برای تهران

مدیران عامل شرکت‌های فعال در ایران با خطر دستگیری در آمریکا مواجهند؟

۱۴ دی ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۸۰۹۳۷ اخبار اصلی اروپا آمریکا اقتصاد و انرژی خاورمیانه
در پی دستگیری «منگ وانژو» مدیر مالی و دختر موسس شرکت هوآوی در کانادا به درخواست ایالات متحده و به اتهام نقض تحریم های ایران، یک مشاور حقوقی این مساله را مطرح کرده که تاجرانی که با ایران در ارتباط هستند فلج شده اند چراکه مجبورند در پی نگرانی از دستگیری در ایالات متحده از سفر به این کشور خودداری کنند.
مدیران عامل شرکت‌های فعال در ایران با خطر دستگیری در آمریکا مواجهند؟

نویسنده: بنجامین وینتهال

دیپلماسی ایرانی: یک مشاور ارشد مدیریت حقوقی در ماه دسامبر گفت مدیران عامل شرکت های تجاری با حجم متوسط باید از سفر به ایالات متحده خودداری کنند چراکه ممکن است با سرنوشتی مشابه منگ وانژو، مدیر مالی شرکت مخابراتی چینی هوآوی مواجه شوند؛ او در کانادا به درخواست ایالات متحده و به اتهام نقض تحریم ها علیه ایران دستگیر شد.

خوزه کامپوس نیو، یکی از مدیران ارشد شرکت مدیریت «رودل و شرکا» به نشریه تجاری «ویرتشافتسواخه» در پاسخ به سوالی درباره دستگیری وانژو گفت: «در حال حاضر، به مدیران عامل شرکت هایی که با ایران تجارت می کنند و ارتباطات خاص اقتصادی با این کشور دارند، توصیه نمی کنم که به ایالت متحده سفر کنند.»

ایالات متحده در ماه نوامبر مجددا تحریم های بانکی، هواپیمایی و انرژی را علیه ایران اعمال کرده است. این تحریم های شدید اقتصادی با هدف ممانعت از پیشروی برنامه هسته ای ایران، بازداری از اقدامات جمهوری اسلامی در خارج از مرزهای ایران و پایان دادن به نفوذ تهران در خاورمیانه طراحی شده اند.

کامپوس ناو در ادامه به این مساله اشاره کرد که تحریم ها از نظر ایجاد «آشفتگی» موثر واقع شده اند و در حال حاضر خط مشخصی بین «تجارت مجاز و غیرمجاز» کشیده نشده است. او افزود: «تاجران فلج شده اند. حجم تجارت با آمریکا 80 برابر بزرگ تر از تجارت با ایران است. حتی اگر صنعتی هم هدف تحریم ها نباشد، باز هم کسی نمی خواهد درباره تجارت با آمریکا مخاطره کند. دلیل اینکه تقریبا همه ایران را ترک کرده اند هم همین است.»

کامپوس ناو گفت امکان انتقال محصولات به ایران وجود ندارد، چون ایالات متحده راه های پرداخت را مسدود کرده است. این مشاور حقوقی که در جریان فعالیت شرکت های متوسط آلمان در ایران قرار دارد، افزود: «به عنوان یک شرکت می توانید محصولاتی را که هدف تحریم ها نیستند، به ایران تحویل دهید؛ اما احتمالا هیچ بازپرداختی دریافت نخواهید کرد.»

آلمان همچنان بزرگ ترین شریک تجاری ایران از اتحادیه اروپا باقی مانده است. جرمی ایساکاروف، سفیر اسرائیل به آلمان در اشاره به حمایت آلمان از تجارت با ایران و تلاش های آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور برای بی نتیجه کردن تحریم های آمریکا در توئیتر نوشت: «پس از چهار دیدار نتانیاهو-مرکل و تماس های تلفنی مکرر در سال میلادی گذشته و مذاکرات سطح بالا در برلین و دیگر مبادلات و گزارش ها، مطمئنم که برلین به خوبی از موضع اسرائیل در قبال ایران آگاه است.» رئیس جمهوری اسرائیل در ماه اکتبر برای ترغیب مرکل به پیوستن به تحریم های ایالات متحده علیه ایران تلاش کرده بود. اما مرکل تاکنون درخواست ها برای تحریم ایران را رد کرده است.

کامپوس درباره ابزار ویژه مالی اروپا (اس پی وی)- مکانیسم پرداخت اتحادیه اروپا که با هدف دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران در نظر گرفته شده هم گفت که اتحادیه اروپا یک «ببر بی دندان» است. در حال حاضر تلاش های بسیاری از سوی نهادهای هدف خاص برای حفظ تجارت با ایران با استفاده از فرصت های مبادلاتی صورت گرفته، اما تاکنون موفقیتی حاصل نشده است. از نظر کامپوس، این نگرانی وجود دارد که تلاش های بروکسل برای دور زدن تحریم های واشنگتن عملی نباشد.

منبع: جورازلم پست / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: تحریم های آمریکا علیه ایران دستگیری مدیر مالی هوآوی اس پی وی تجارت های متوسط اروپایی در ایران مشکل پرداخت ها در تجارت خارجی با ایران تلاش اسرائیل برای ترغیب آلمان به تحریم ایران


( ۱ )

نظر شما :