بغداد تکذیب کرد، تل آویو اسامی را انتشار داد

جنجال سفر نمایندگان مجلس عراق به اسرائیل

۱۸ دی ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۱۰۰۹ اخبار اصلی خاورمیانه
پیش بینی می شود ظرف ساعت ها و روزهای آینده ابعاد تازه ای از سفر این هیئت ها به اسرائیل منتشر شود و این موضوع بازتاب وسیعی داشته باشد. به خصوص که طرف اسرائیلی ادعا کرده آخرین سفر این هیئت چند هفته پیش انجام شده است.
جنجال سفر نمایندگان مجلس عراق به اسرائیل

دیپلماسی ایرانی: خبر دیدار سه هیئت عراقی از اسرائیل در سال گذشته میلادی که وزارت امور خارجه اسرائیل در حساب توئیتری خود منتشر کرده جنجالی به پا کرده است. عراقی ها از این خبر شوکه شده اند و به دنبال بازخواست از نمایندگانی هستند که اسمشان در این فهرست آمده است. از دولت عراق و وزارت امور خارجه کشورشان نیز خواسته اند که در این باره به طور مفصل و دقیق تحقیق کند. 

وزارت امور خارجه اسرائیل این خبر را دقیقا در زمانی منتشر می کند که دولت اسرائیل طرحی را به تصویب رسانده که به موجب آن مطالبه خسارت یا ما به ازای اموال مصادره یا نابود شده یهودیان 7 کشور عربی و اسلامی از جمله عراق را تصویب کرده که برآورد شده است در حدود 25 میلیارد دلار ارزش داشته باشد. 

در ابتدا کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق اعلام کرد که برای آگاهی از صحت ادعاهای منابع اسرائیلی در دیدار هیئت های عراقی به تل آویو که شماری از نمایندگان پارلمان این کشور هم در آن حضور داشتند، تحقیقاتی را آغاز خواهد کرد. حسن الکعبی، نایب رئیس مجلس عراق، نیز از وزارت امور خارجه و کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق خواست که در این باره تحقیق کنند و به مجلس گزارش بدهند.

اما بعد یک مقام بلندپایه عراقی در واکنش به اطلاعات و گزارش های رسانه های اسرائیلی درباره سفر مقامات عراقی به اسرائیل تأکید کرد که این اطلاعات فریبکارانه است و هیچ هیئتی از جانب حکومت عراق به اسرائیل سفر نکرده و موضوع در حد شهروندان عراقی مقیم خارج از این کشور است که تابعیت امریکا یا اروپا دارند. این مقام مطلع که عضو دبیر کلی هیئت وزیران عراق است در تماس تلفنی با العربی الجدید تأکید کرد که اطلاعاتی که در اختیار داریم نشان می دهد هیچ کس از عراق برای بازدید از اسرائیل خارج نشده است. او افزود که موضوع فلسطین برای مردم عراق اهمیت بسیار دارد و اگر دیداری صورت گرفته باشد از سوی کسانی است که سال هاست در امریکا و اروپا به سر می برند و تابعیت آن کشورها را دارند و از سوی نهادهای اسرائیلی دعوت شده و این دعوت را پذیرفته اند. این مسئول عراقی که نامی از او برده نشده است، تأکید کرد که هیچ یک از این مقامات با گذرنامه عراقی به اسرائیل نرفته و نمی تواند برود چون بر گذرنامه عراقی درج شده که «دارنده این گذرنامه حق سفر به اراضی اشغالی را ندارد.» او افزود که تنها کسی که با گذرنامه عراقی به اسرائیل رفت نادیه مراد، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۱۸ بود که همراه هیئتی از سازمان ملل متحد به این سفر رفت و با انتقادات گسترده مردم عراق مواجه شد. این مقام عراقی همچنین خبر داد که دولت در پی بررسی فعالیت های شرکت ها و نهادهایی در کردستان است که گفته می شود با نهادهای صهیونیستی تماس دارند، ازجمله ادوین شاکر که مدتی است بحث اعطای تابعیت عراقی به یهودیان را در شبکه های اجتماعی مطرح کرده است. 

این در حالی است که ایدی کوهین، کارشناس امنیتی اسرائیلی که در روزنامه های این رژیم به تحلیل های امنیتی می پردازد، در حساب توئیتر خود نام تعدادی از این نمایندگان را فاش کرد. وی نوشت: احمد الجبوری،  احمد الجربا، عبدالرحیم الشمری، عبدالرحمن اللویزی، نماینده سابق استان نینوا در پارلمان، خالد المفرجی، نماینده استان کرکوک در پارلمان، عالیه نصیف، نماینده استان بغداد در پارلمان این کشور، نمایندگانی هستند که به اسرائیل سفر کرده اند.

پیش بینی می شود ظرف ساعت ها و روزهای آینده ابعاد تازه ای از سفر این هیئت ها به اسرائیل منتشر شود و این موضوع بازتاب وسیعی داشته باشد. به خصوص که طرف اسرائیلی ادعا کرده آخرین سفر این هیئت چند هفته پیش انجام شده است.

عراق و اسرائیل هیچ گاه روابط دیپلماتیک با یکدیگر نداشته اند و بغداد در هیچ دوره ای اسرائیل را به رسمیت نشناخته است. الکعبی تأکید کرد که موضوع سفر به اسرائیل خط قرمز و موضوعی بسیار حساس برای همه مسلمانان جهان است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11 

کلید واژه ها: اسرائیل عراق مجلس نمایندگان عراق


( ۳ )

نظر شما :