آلمان خواستار همکاری های بین المللی در مقابل یک جانبه گرایی آمریکا شد

۰۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۹ کد : ۱۹۸۱۳۰۰ سرخط اخبار

وزیر خارجه آلمان در آستانه سفر به واشنگتن، در خصوص یکجانبه گرایی آمریکا و تلاش«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور برای از بین بردن هنجارهای بین المللی بار دیگر بر لزوم همکاری های بین المللی برای ایجاد یک اتحادیه همه جانبه تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، «هایکو ماس» بامداد روز چهارشنبه در پاسخ به سوالات خبرنگار هفته نامه آلمانی اشپیگل،بخت حفظ توافق هسته ای بین ایالات متحده و روسیه را با توجه به شرایط موجود بسیار ضعیف دانست و گفت: بسیاری از کشورها نگران بازگشت دوره ابرقدرت ها و حاکمیت قانون آنها بر جهان هستند.
وی ضمن مخالفت با هرگونه تلاش برای تسلیح هسته ای اتحادیه اروپا گفت:این اتحادیه بایددرمقابل تهدیدهای خارجی از جمله رفتارهای تهدیدآمیز روسیه واکنش مناسب و یکسان نشان دهد. 
وزیر خارجه آلمان در پاسخ به سوال دیگری در مورد تنش های موجود بین آمریکا و روسیه و آینده توافق هسته ای بین دو کشور، بخت پا برجا ماندن این توافق را بسیار اندک ارزیابی کرد.
وی در خصوص یکجانبه گرایی آمریکا و تلاش«دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور برای از بین بردن هنجارهای بین المللی بار دیگر بر لزوم همکاری های بین المللی برای ایجاد یک اتحادیه همه جانبه تاکید کرد.
ماس با اشاره به سخنانش در تابستان در خصوص تشکیل یک اتحادیه از کشورها برای جلوگیری از تک قطبی شدن قدرت در جهان تاکید کرد: گام هایی در این خصوص برداشته شده است. 
به گفته وزیر خارجه آلمان بسیاری از کشورها نگرانی شدیدی درخصوص بازگشت به دوره ابرقدرت ها و حاکمیت قانون آنها بر جهان دارند. 
وی افزود:با همکاری فرانسه و کانادا این روند را آغاز کرده ایم و در حال حاضر بر روی موضوعاتی مشخص کار می کنیم. 
ماس با این حال از دیگر کشورها خواست برای رفع نگرانی ها و ایجاد یک نظم چندجانبه جهانی به این روند پیوسته و همکاری کنند.
این سیاستمدار عضو حزب سوسیال دمکرات آلمان همچنین در مورد برنامه های خود برای دیدار با مقامات آمریکایی در واشنگتن سخن گفت. 
وزیر خارجه آلمان قرار است روز چهارشنبه به آمریکا سفر کند و در اولین برنامه این سفر با«مایک پمپئو» همتای آمریکایی اش دیدار کند.
گفتگو در مورد آخرین تحولات اروپا از جمله برگزیت، تحولات خاورمیانه از جمله تنش های میان رژیم صهیونیستی و فلسطین ؛ ایران و رژیم صهیونیستی و نیز مناسبات آلمان و آمریکا از جمله محورهای این دیدار به شمار می رود.

کلید واژه ها: آلمان ایالات متحده امریکا


نظر شما :