کنگره، قانون ممنوعیت خروج ترامپ از ناتو را تصویب کرد

۰۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۲:۳۸ کد : ۱۹۸۱۳۰۵ سرخط اخبار

مجلس نمایندگان آمریکا قانونی در حمایت از ناتو تصویب کرده مانع از آن شد که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در صورتی که تصمیم خروج از این پیمان را داشته باشد، بتواند آن را عملی سازد.

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، به نقل از گزارش ریا نووستی، 357 نماینده کنگره رأی موافق به این لایحه دادند، 22 نفر رأی مخالف. در واقع کنگره نمی‌تواند رسماً جلوی دونالد ترامپ را برای خروج از بلوک بگیرد، اما می‌تواند جلوی کمک‌های مالی برای این هدف را بگیرد. تاکتیک‌های مشابهی در کنگره برای ممانعت از بستن زندان گوانتانامو توسط باراک اوباما استفاده شده است.

در عین حال، لایحه مجلس نمایندگان از اعضای ناتو خواستار صرف 2 درصد از تولید ناخالص ملی وعده‌ داده‌ شده در زمینه دفاعی شد، چیزی که دونالد ترامپ نیز می‌گوید. این سند همچنین تأیید بودجه بیشتری را برای به‌ اصطلاح "طرح اروپایی بازدارندگی" علیه روسیه تصویب کرد.

سند مشابهی در مجلس سنا مورد توجه قرار گرفته است، که برای تبدیل شدن به یک قانون، باید از طریق هر دو مجلس کنگره عبور کند و از طرف رئیس جمهور نیز امضا شود. دونالد ترامپ می‌تواند لایحه‌ای را که کنگره در صورت رأی آوردن آن، می‌تواند غالب باشد، وِتو کند.

دونالد رامپ در گذشته ناتو را مورد انتقاد قرار داده گفت که این بلوک "خود را از دست داده" و خواستار آن شده است که متحدان "سهم منصفانه" برای هزینه‌های دفاعی ناتو پرداخت کنند که سه‌چهارم آن برای ایالات متحده است. در همان زمان، دونالد ترامپ به‌طور علنی قصدش از عقب‌نشینی از این اتحاد را اعلام نکرده بود.

کلید واژه ها: کنگره امریکا دونالد ترامپ ناتو


( ۱ )

نظر شما :