در تازه ترین کتابش

محمد بن راشد پیشنهادش به صدام حسین را برای نخستین بار فاش می کند

۱۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۸۱۵۲۲ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: وحید عبدالمجید
کتاب «داستان من» که محمد بن راشد در آن داستان ۵۰ سال زندگی و کار و نقشی که در کشورش ایفا کرد را بیان می کند، کتاب مهمی است، او در این کتاب حوادث مهم و تحولات بزرگی که در این مدت منطقه شاهد آن بوده را بیان می کند، از جمله جنگ امریکا علیه عراق در سال ۲۰۰۳ که منظور ما در این یادداشت است. 
محمد بن راشد پیشنهادش به صدام حسین را برای نخستین بار فاش می کند

دیپلماسی ایرانی: قصه شیخ محمد بن راشد، تنها زندگی نامه ای نیست که یک مقام سیاسی یا مسئولی عالی رتبه می نویسد، اما زندگی نامه او یکی از معدود قصه های موفقی است که در جهان عرب می خوانیم. 

کتاب «داستان من» که محمد بن راشد در آن داستان 50 سال زندگی و کار و نقشی که در کشورش ایفا کرد را بیان می کند، کتاب مهمی است، او در این کتاب حوادث مهم و تحولات بزرگی که در این مدت منطقه شاهد آن بوده را بیان می کند، از جمله جنگ امریکا علیه عراق در سال 2003 که منظور ما در این یادداشت است. 

او برای نخستین بار فاش می کند که بعد از آن که مطمئن شد ایالات متحده قصد دارد به عراق حمله کند، نزد صدام حسین رفت و تلاش کرد که او را قانع کند عراق را ترک کند و به دبی بیاید تا جلوی جنگی که می دانست عواقت سنگینی برای کل منطقه خواهد داشت، گرفته شود. همچنین یادآور می شود که شیخ زاید بن سلطان، رئیس دولت امارات پیشنهاد مشابه دیگری داد و در نشست شرم الشیخ که چند روز قبل از جنگ برگزار شد، از صدام خواست که به ابوظبی بیاید تا «آخرین تلاش ها صورت بگیرد و از وقوع طوفان پیش رو جلوگیری شود.»

صدام حسین هیچ کدام از این دو پیشنهاد را قبول نکرد، نه برای این که آماده جنگ شده بود، بلکه برای این که روی عدم وقوع آن حساب کرده بود. برای همین هر اقدامی که می توانست جلوی بروز جنگ را بگیرد، رد کرده بود تا اثبات کند که عراق هیچ سلاح کشتار جمعی در اختیار ندارد. 

بعدا تیم بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ سلاح هسته ای یا اثری از این نوع سلاح در عراق پیدا نکرد. اما تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی توانست به بعضی گازهای شیمیایی دست یابد که ثابت می کرد عراق سلاح شیمیایی دارد یا تولید می کند. در پی این اتفاق بیشتر این مواد شیمیایی یا دفن شدند یا به آزمایشگاه ها فرستاده شدند تا مورد آزمایش قرار بگیرند. و مابقی آنها نیز سرنوشت نامعلومی دارند. 

صدام فقط به این اکتفا کرد که خود را از دست این سلاح ها خلاص کند، بدون این که نقاطی که این سلاح ها دفن شدند را بداند، برای این که تصور می کرد وجود آنها می تواند شبهه ایجاد کند و واکنش واشنگتن را به دنبال داشته باشد. با وجود این که مانورهای سیاسی می تواند دستاوردهایی در مناسبات بین المللی به دست آورد، اما جنگ عراق این درس را به ما داد که چنین ماجراجویی هایی که صدام و بعد امریکایی ها انجام دادند می تواند فاجعه بیافریند، صدام قماری را بازی کرد که در آن همه چیزش را از دست داد. 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

وحید عبدالمجید

نویسنده خبر

دکتر وحید عبدالمجید، رئیس مرکز ترجمه و نشر الاهرام و معاون مدیر مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام است. وی در سال 1992 از دانشگاه قاهره دکترای فلسفه علوم ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: دوبی شیخ محمد بن راشد عراق صدام حسین حمله امریکا به عراق


( ۲۸ )

نظر شما :