در مصاحبه با هیو هِویت

بولتون: در مقابله با مادورو به فکر مداخله نظامی نیستیم اما همه گزینه‌ها روی میز است

۱۵ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۸۱۵۲۴ اخبار اصلی آمریکا
در روزهای اخیر تحولات در ونزوئلا یکی از موضوعات اصلی بوده که توسط رسانه ها پوشش قرار داده شده است. هفته گذشته کشورهای اروپایی به نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا اولتیماتوم دادند تا در مدت ۸ روز زمینه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را فراهم کند. مادورو اما این اولتیماتوم را به رسمیت نشناخت و تاکید کرد اروپا باید از مداخله در امور داخلی ونزوئلا خودداری کند. این در حالی است که ایالات متحده از همان زمان اوج گرفتن ناآرامی ها در ونزوئلا در حدود ۱۰ روز پیش، خوان گوایدو، رهبر مخالفان را به عنوان رئیس جمهوری موقت به رسمیت شناخت و برای تحت فشار گذاشتن مادورو، شرکت نفت ونزوئلا را تحریم کرد. هیو هویت (وکیل، شخصیت دانشگاهی نویسنده و یکی از مجری های شبکه رادیویی آمریکا) در این زمینه مصاحبه ای با جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ترتیب داده است.
بولتون: در مقابله با مادورو به فکر مداخله نظامی نیستیم اما همه گزینه‌ها روی میز است

دیپلماسی ایرانی: در روزهای اخیر تحولات در ونزوئلا یکی از موضوعات اصلی بوده که توسط رسانه ها پوشش داده شده است. هفته گذشته کشورهای اروپایی به نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا اولتیماتوم دادند تا در مدت ۸ روز زمینه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را فراهم کند. مادورو اما این اولتیماتوم را به رسمیت نشناخت و تاکید کرد اروپا باید از مداخله در امور داخلی ونزوئلا خودداری کند. این در حالی است که ایالات متحده از همان زمان اوج گرفتن ناآرامی ها در ونزوئلا در حدود 10 روز پیش، خوان گوایدو، رهبر مخالفان را به عنوان رئیس جمهوری موقت به رسمیت شناخت و برای تحت فشار گذاشتن مادورو، شرکت نفت ونزوئلا را تحریم کرد. هیو هویت (وکیل، شخصیت دانشگاهی، نویسنده و یکی از مجری های شبکه رادیویی آمریکا) در این زمینه مصاحبه ای را با جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ترتیب داده است: 

فکر می کنم خودتان حدس می زنید سوال اول چیست. مداخله نظامی توسط ایالات متحده، برزیل یا کلمبیا و یا ترکیبی از نیروی نظامی همه آنها در ونزوئلا در آینده نزدیک محتمل است؟

خیر. رئیس جمهوری گفته اند همه گزینه ها روی میز است؛ اما هدف ما انتقال صلح آمیز قدرت است. به همین دلیل هم بوده که تحریم های اقتصادی را اعمال کرده ایم و امیدواریم فشارهای سیاسی از سراسر جهان از جمله از سوی پارلمان اروپا هم افزایش یابد. قصد داریم در یکی دو روز آینده با تظاهرکنندگان در سراسر ونزوئلا و دیگران در این کشور دیدار کنیم. اکثریت در این کشور خواستار پایان دولت مادورو هستند و و این همان اتفاقی است که ما به وقوع آن امید داریم.

اگر باتوجه به اینکه همه گزینه ها روی میز است، ایالات مجبور به مداخله کند، برای مدتی طولانی در آنجا خواهد ماند؟

خوب، من واقعا نمی خواهم در این زمینه گمانه زنی کنم. فکر می کنم تمرکز حقیقتا روی مردم ونزوئلاست. همانطور که در پاسخ سوال اول هم اشاره کردم کشورهای آمریکای لاتین به طور گسترده از گرفتن قدرت از مادورو حمایت می کنند. البته چند استثنا وجود دارد: برای نمونه کوبا و نیکاراگوئه. اما این نتیجه تلاش های ایالات متحده نبوده است. این تلاشی است که در داخل ونزوئلا آغاز و سبب شده که همه دولت های گوناگون در آمریکای لاتین از خوان گوایدو، رئیس جمهوری موقت حمایت کنند.

درباره یادداشتی که دست شما بود و خبرساز شد و روی آن نوشته شده بود «5000 سرباز به کلمبیا» کمی توضیح می دهید؟ آیا در حال حاضر یک یگان نظامی به کلمبیا اعزام شده یا قرار است بشود؟

وقتی حرف از این می شود که همه گزینه ها روی میز هستند، می خواهیم که در همان سطح بماند. همانطور که جورج اچ. دابلیو. بوش می گفت، فراتر از آن رفتن بی احتیاطی خواهد بود.

بیایید درباره دوران پس از مادورو صحبت کنیم. من فکر می کنم که او نهایتا خواهد رفت. فکر می کنید چقدر طول بکشد تا ونزوئلا به شرایط عادی بازگردد؟ منظورم این است که آنها ثروتمند هستند و بیشترین نفت دنیا را دارند. چقدر طول می کشد تا بهبود یابند؟

خوب ما امیدوار هستیم که این اتفاق خیلی سریع رخ دهد. اگرچه باید گفت که 20 سال انزوای اجتماعی و آسیب به ساختار جامعه در دوران چاوز و مادورو تاثیرات عمیقی بر این کشور گذاشته است. در حال حاضر برآورد ما این است که بیش از 4میلیون نفر از ونزوئلا گریخته اند؛ احتمالا یک و نیم میلیون نفر در کلمبیا، نیم میلیون نفر در برزیل و چند صد هزار نفر در ایالات متحده هستند و باقی در سراسر منطقه پراکنده شده اند. افرادی فقیر که در سال های اولیه از چاوز حمایت می کردند طی این سال ها بیشترین آسیب را متحمل شده اند. اما از سوی دیگر، بر این باوریم که امکان ترمیم زیرساخت های نفتی در فاصله زمانی کوتاه وجود دارد.

رویترز گزارش داده که از آغاز دور جدید تظاهرات در ونزوئلا تاکنون بین 35 تا 40 نفر کشته و 850 نفر ربوده شده اند. من اعتقاد دارم که برخی عوامل مخفی مادورو در محفل گوایدو رهبر مخالفان بوده اند. ممکن است که آنها با حساب کردن روی ما چنین کاری را آغاز کرده باشند؟ ما که قرار نیست دست روی دست بگذاریم؟

خوب این سوال مهمی است. وقتی به انقلاب های دیگر از جمله بهار عربی در مصر نگاه می کنیم، عمدتا ارتش به روی مردم آتش نگشوده است. از این رو فکر می کنم مردم در تظاهرات گسترده این روزها باید به ارتش نشان بدهند که چه احساسی دارند. تنها مشکل اینجاست که در ونزوئلا کنترل با نیروهای امنیتی کوباست و این مساله ارتش ونزوئلا را می ترساند. کوبایی ها بخشی از دولت مادورو به حساب می آیند و همین مخاطره رویارویی با ارتش را برای مردم افزایش می دهد. شکست در ونزوئلا برای کوبا می تواند شکست در کوبا را به دنبال داشته باشد.

امیدوارم ما به واکنش احتمالی به اقدام ونزوئلا در گشودن آتش به روی مردم اندیشیده باشیم. فکر می کنم این جرقه ای برای مداخله باشد. منظورم این است که اگر مردم کشته شوند، این نتیجه احتمالی نخواهد بود؟

ما سعی داریم با خوان گوایدو، رئیس جمهوری موقت همکاری کنیم. نمی خواهیم به مادورو بهانه ای بدهیم که او را عروسک خیمه شب بازی ما بخواند. او یک رهبر شجاع و مستقل است و فکر می کنم گروهی از مردم بسیار شجاع در اطراف او هستند و آنها باید درباره شرایط موجود قضاوت و تصمیم بگیرند. مجمع ملی ونزوئلا چند روز پیش همه نیروهای ارتش و افرادی را که با مخالفان همکاری کرده اند، مورد عفو عمومی قرار داد. اما فکر می کنم آنها نیز به وضوح اعلام کرده اند که جنایات علیه مردم را نخواهند بخشید.

منبع: هیو هویت / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: ناآرامی ها در ونزوئلا خوان گوایدو احتمال مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا تحریم نفتی ونزوئلا مصاحبه جان بولتو با هیو هویت حمایت امریکا از رهبر مخالفان ونزوئلا


نظر شما :